Pikatyypit: J. Rinta-Joupin oma J.edition-erikoismalli

J. Rinta-Jouppi on tilannut Adrialta ja Bürstneriltä erikoiserät puoli-integroituja J.edition-malleja. Bürstner tekee koeajettua Ixeo Time IT 726 -mallia nykyään vain tilauksesta.

J.editionissa on erikoisteippaus ja peruutuskamera. 7,14-metrisen auton takaylitys on 2,3 metriä.

J. Rinta-Joupin mukaan J.edition-erikoisvarustellun mallin ostaja saa jopa 10 000 euron hintaedun verrattuna vastaavasti varusteltuihin malleihin. Hintaan kuuluvia erikoisvarusteita ovat muun muassa J.edition-erikoisväritys, erikoissisustus, 16-tuumaiset erikoisvanteet, markiisi ja multimedialaite, joka sisältää navigaattorin ja peruutuskameran.

Adrian J.edition-mallit ovat nostovuoteelliset Matrix 670 SC ja Matrix 670 SL – SL:ssä on pitkittäiset erillisvuoteet, SC:ssä pitkittäinen saarekevuode. 140-hevosvoimaisen manuaalivaihteisen mallin hinta on 69 900 euroa, 160-hevosvoimaisen automaattimallin 74 900 euroa.

Bürstnerin Edition 30 -juhlamallit

Vakiovarustukseen kuuluvan multimedialaitteen näyttö palvelee sekä navigaattorin että peruutuskameran näyttönä.

Bürstner esitteli mallivuodelle 2017 monen mallinsa suosikkipohjaratkaisuista kattavasti varusteltuja 30-vuotisjuhlamalleja. Tähän ryhmään kuuluivat muun muassa Ixeo Time IT 590, IT 710 G, IT 726 G ja IT 734. IT 590:stä ja IT 726 G:stä oli jo edellisen mallivuoden aikana Summer-Edition-erikoismallit, jotka sijoittuivat hintaluokkaan 60–65 000 euroa.

Edition 30 -juhlamalleissa oli erikoisteippaus, ja pääosassa näistä erikoismalleista oli vaaleat Ginger-teak-kalusteet vaaleilla korkeakiiltoisilla yläkaappien luukuilla. Tarjolla oli myös ruskea nahkaverhoilu.

Ruskeasävyinen nahkaverhoilu on näyttävän näköinen. Esiin käännettävä jatkopala tekee pöydästä turhan massiivisen.

Edition 30 -malleissa oli vakiona muun muassa Fiatin alusta- ja sisustuspaketti, 16 tuuman kevytmetallivanteet, hyttysverkolla varustettu leveä asunto-osan ovi, takatallin luukku myös kuljettajan puolella (pohjaratkaisusta riippuen), Truma Combi 6 -lämmitys, Pioneerin multimedia- ja navigaatiojärjestelmä, peruutuskamera ja ledivaloilla varustettu 3,5–4,0-metrinen markiisi.

Mallivuoden 2017 Ixeo Time Edition 30 -malleissa oli alustana Fiat Ducato, mutta parin seuraavan mallivuoden aikana vaihtoehtoisena eli edullisempana alustana oli Citroën Jumper. Mallivuoden 2019 Ixeo Time Edition 30 IT 726 G maksoi 130-hevosvoimaisena Citroënina 70 700 euroa. Siirtyminen 130-hevosvoimaiseen Ducatoon ja automaattivaihteistoon nosti hintaa 3 400 euroa.

Parin vuoden takaiset hinnat osoittavat, että Ixeo Time IT 726:n J.edition-mallin hinta 69 900 euroa on varsin asiakaslähtöinen. Myynnissä olevissa ja keväällä Suomeen tulevissa autoissa on 140-hevosvoimainen moottori ja manuaalivaihteisto. Aiemmin tarjolla oli myös samalla moottorilla varustettuja automaattivaihteisia malleja hintaan 73 900 euroa.

Fiatin nykytekniikalla

Keittiö on L-mallinen. Kaapit ja laatikot ovat korkeakiiltoisen valkoisia.

J. Rinta-Jouppi tilaa J.edition-erikoismalleja tietyn erän tietyillä spekseillä, joten autojen tehdasvarusteluun ei pysty vaikuttamaan. Hyvän perusvarustelun vuoksi tähän ei tosin ole edes sanottavaa tarvetta.

Bürstner J.edition on todellinen erikoismalli, koska vastaavaa mallia ei löydy tehtaan tarjonnasta. Vaikka mallin pohjana on tehtaan vakiotuotannosta jo poistunut Ixeo Time IT 726 G:n Edition 30 -juhlaversio, niin J.edition rakennetaan tietysti Fiatin nykyisen Ducaton alustalle. Bürstner tarjoaa J.editionia vastaavaa erikoismallia myös muille markkinoille.

Kymmenen vuoden tiiviysturvan omaavassa mallivuoden 2021 Bürstner J.editionissa on Edition 30 -malleista tutut varusteet, eli muun muassa sähkövastuksellinen Truman kuuden kilowatin lämmitin ja ledivalaistu markiisi.

Viidelle hengelle

Viides matkustajapaikka on lisäpenkki, joka kiinnitetään pienen sivusohvan paikalle.

Sisään mentäessä huomio kiinnittyy ensimmäiseksi näyttävään Rio Havanna -nahkaverhoiluun –ruskeasävyinen verhoilu saattaa tosin jakaa mielipiteitä. Vaaleat puupinnat muodostavat mukavan kontrastin tumman nahan kanssa, ja sisävalaistus on toteutettu varsin mallikkaasti.

Matkailuautoille tyypilliseen tapaan sohvapöytä on turhan massiivinen. Tai perusmuodossaan tolppajalallinen pöytä on asiallisen mittainen, mutta neljä senttiä perustasoa alemmas jäävä kääntöjatkopala on turha: se kasvattaa pöydän 157-senttiseksi.

Leveimmillään pöydällä on leveyttä 62 senttiä, ja sen pituussuuntainen liikevara on varsin rajallinen – sohva ei näin ollen sovi kovin vatsakkaille. Istuimen 50 sentin syvyys on hiukan liikaa lapsille.

Suihkuun mentäessä käännetään allasseinä wc-istuimen päälle.

Sohvalla istutaan ryhdikkäästi, mutta yhtenäinen pääntuki palvelee huonosti aikuismittaisia. Pöydästä ja sohvista ei tehdä vuodetta, vaan auton viidenneksi vuodepaikaksi lasketaan ilmeisesti pitkittäisten takavuoteiden välinen tila.

Sisäpuolisella portaalla varustetun leveän ulko-oven vieressä olevan 60 senttiä leveän pikkusohvan paikalle saa Agutin valmistaman korkeanojaisen (korkeus 88 cm) matkustajapenkin. Penkin rakenne vaikuttaa hiukan heppoiselta, mutta kiinnitys hoituu helposti siipimuttereilla ja etumatkustajan turvavyön alakiinnikkeeseen kiinnitettävällä turvavyöllä. Lantiovyöllä varustetussa istuimessa on lievää sivuttaistukea, mutta leveytensä (40 cm) vuoksi penkki sopii lähinnä lapsen matkustuspaikaksi.

Nostovuode ulko-oven kohdalla

Ulko-oven kohdalla olevalle sähkötoimiselle nostovuoteelle noustaan makuuhuoneen puolelle kiinnitettävillä tikkailla.

L-mallisessa keittiössä on pyöreä tiskiallas, 3-liekkinen liesi ja reilun kokoinen jääkaappi. Alalaatikoita on mukavasti, ja tiskialtaan alla olevaan kaappiin saa roska-astian.

Vessan allaskaappi, ovaalinmuotoinen pesuallas ja peilit ovat kulmittain olevassa seinäelementissä, joka käännetään suihkuttelun ajaksi wc-istuimen päälle/eteen.

Ulko-oven kohdalla olevan laskuvuoteen alla on riittävästi seisomakorkeutta. Sähkötoimisen vuoteen laskeminen alas pakottaa aikuiset kyykkimään, sillä korkeus putoaa 140 senttiin. Lähes kaksimetrisellä vuoteella on pääosin leveyttä 135 senttiä.

Pitkittäisten erillisvuoteiden väliä pystyy täyttämään kahdessa osassa. Kolmen porrasaskelman ansiosta vuoteille on helppo nousta.

Laskosverholla ”suljettavan” makuuhuoneen takavuoteiden (oikea 196 x 80 cm, vasen 203 x 80 cm) välissä on 48 senttiä leveä patja, jonka saa kasvatettua 126 sentin mittaiseksi. Vuoteen kokonaisleveys on 208 senttiä. Patjat ovat 12-senttiset. Vasemmanpuoleista patjaa on viistetty 145 sentin suoran osuuden jälkeen niin, että pidemmän patjan jalkopäissä on leveyttä 60 senttiä.

Erillisvuoteille on helppo nousta kolmen askelman avulla, mutta jopa alimmalla askelmalla on vaarana pään kolauttaminen kattoon. Ylimmältä portaalta on helppo istuutua 12-senttisillä patjoilla verhoilluille joustinsälepohjavuoteille.

Reilun kokoinen takatalli

Iso takatalli on varustettu molemminpuolisilla luukuilla.

Takaseinällä olevien yläkaappien lisäksi makuuhuoneessa on kaapit molempien vuoteiden jalkopäissä. Molemminpuolisin luukuin (koko 80 x 195 cm) varustetussa takatallissa on hiukan karhea lattiapinnoite. Symmetrisen muotoista tilaa – leveys 101 cm, korkeus 113 cm – ei ole eristetty asunto-osasta.

J.editionin hyvään varusteluun kuuluvat aiemmin mainittujen varusteiden lisäksi muun muassa sähköinen lattialämmitys, eristetty ja lämmitettävä harmaavesisäiliö, mattosarja, lämmitettävät ohjaamon istuimet ja ohjaamon astinlaudat.

J. Rinta-Jouppi myy J.edition-malleja Kuopion, Lahden, Lappeenrannan, Raision ja Seinäjoen toimipisteissään sekä Vantaan Caravan-toimipisteessä.