Uusi tieliikennelaki sallii enintään 750-kiloisen peräkärryn vetämisen aiempaa kovempaa, mutta asiantuntija varoittaa riskeistä raskaan ajoneuvon kanssa.
Kesäkuun alussa voimaan tulleen uuden tieliikennelain myötä henkilöautolla sekä enintään 3,5-tonnisella paketti- ja matkailuautolla saa vetää luokittelumassaltaan enintään 750-kiloista kevytperävaunua enintään 100 kilometrin tuntivauhtia. Aiempi nopeusrajoitus kevytperäkärryillä oli 80 km/h.
– Painava kärry muuttaa huomattavasti vetoauton ajo-ominaisuuksia. Hallitseminen vaikeutuu mutkissa ja käännöksissä, ja lisämassa tarkoittaa myös pidempää jarrutusmatkaa kovassa vauhdissa. Harkitsisin tarkkaan, ennen kuin lisää vauhtia sataseen, koska onnettomuusriskin lisäksi samalla kasvavat myös polttoaineenkulutus ja päästöt, sanoo liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen LähiTapiolasta.
Jos peräkärry on ollut käyttämättömänä pitkän aikaa, niin sen kunto saattaa yllättää – mutta ei suinkaan positiivisella tavalla. Kärryn rakenteet, valot, renkaat ja renkaiden ilmanpaineet pitääkin ehdottomasti tarkistaa ennen sen käyttöä.
– Ajoturvallisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että tavara pysyy paikallaan kuljetuksen aikana. Jos kärryn tai pakettiauton painopiste yhtäkkiä muuttuu, voi auto lähteä heittelehtimään ja sitä on vaikea ohjata. Kuormaliinat voivat myös löystyä ajon aikana, joten niitä kannattaa pysähtyä kiristämään etenkin pitkän matkan aikana, muistuttaa Markus Nieminen.
Jos kuorman paino kohdistuu liiaksi kärryn takaosaan, vetoaisa pyrkii nostamaan auton perää ja ajaminen muuttuu vaaralliseksi.
Peräkärryn vaikutuksesta auton käyttäytymiseen ja polttoaineenkulutukseen saa testattua tietoa Moottori-lehden numeroissa 6/2020 ja 7/2020 julkaistuista peräkärrytesteistä.
Kuva Moottori/Lauri Ahtiainen