Moni autoilija suunnittelee kesälomalleen pidempiäkin ajomatkoja. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertaa, mitä kuskin kannattaa tarkistaa kesärenkaiden ja auton varustuksen osalta lomamatkalle lähtiessä.
Nokian Renkaat suosittelee, että renkaissa olisi jäljellä urasyvyyttä vähintään neljä (4) millimetriä. Kun urasyvyys putoaa tämän alle, heikkenevät laaturenkaankin ominaisuudet dramaattisesti.
Jos renkaan pinnassa tai sivupinnoissa näkyy epätavallisia halkeamia, repeämiä tai patteja, Morri suosittelee kääntymään rengasliikkeen puoleen.
– Kyseessä voi olla vain visuaalinen haitta, mutta rengasammattilainen osaa sanoa, onko kyseessä turvallisuusriski, ja tarvitseeko renkaat jopa vaihtaa ennen pidempää matkaa, Morri sanoo.
Mökkireissuille tarvitaan usein mukaan runsaasti varusteita. Raskas kuorma edellyttää auton oikeaa lastausta ja rengaspaineiden huomiointia. Auton ollessa täynnä kyytiläisiä ja tavaraa kannattaa käyttöön ottaa auton ohjekirjan mukaiset täyden kuorman paineet.
– Autoa lastatessa on hyvä muistaa pakata raskaimmat tavarat alimmaisiksi. Näin painopiste pysyy matalalla ja ajettavuus on parempi. Tavarat kannattaa myös sitoa kiinni, etteivät ne äkkijarrutuksessa aiheuta vaaraa.
Renkaan ilmanpaineiden suhteen Morri muistuttaa pitämään huolta myös venttiilihatuista.
– Yllättävän usein huomaa venttiilihatun puuttuvan. Kuulostaa pikku jutulta, mutta ilman hattua venttiiliin voi kerääntyä kaikenlaista likaa, mikä taas aiheuttaa ongelmia: renkaan ilmanpaine laskee, renkaan lämpeneminen kasvaa ja rengasrakenne rasittuu normaalia enemmän. Tämän seurauksena rengas kuluu ja voi myös rikkoutua herkemmin.
Pitkällä matkalla autoilijan voi yllättää rengasrikko tai muu huoltotarve. Näitä tilanteita varten auton tavaratilasta tulisi löytyä helposti ja nopeasti ainakin varoituskolmio, renkaisiin sopiva rengasavain, tunkki, hinauskoukku – ja tietysti myös hyväkuntoinen vararengas.
Jos vararengas kuitenkin puuttuu varusteiden joukosta huoltotarpeen osuessa kohdalle, apua saa ainakin tiepalvelun suunnalta.
– Turvaliivi on myös kullanarvoinen pimeällä. Sitä kannattaa säilyttää hanskalokerossa, niin sen saa puettua jo ennen kuin nousee autosta. Katsoisin myös jo ennen lähtöä, mistä kohdasta tunkilla voi nostaa autoa – näin sitä ei tarvitse alkaa pimeällä etsiä yrityksen ja erehdyksen kautta.
Erityisneuvon kesäksi Morri antaa matkailuvaunujen omistajille: leirintäalueilla vaunua ei pidä jättää pitkiksi ajoiksi parkkiin aurinkoon ainakaan suojaamatta renkaita.
– Auringon UV-säteily kuivattaa renkaita ja ikäännyttää niitä ennen aikojaan. Tällöin renkaisiin voi tulla syvällekin meneviä halkeamia, ja ne voi joutua vaihtamaan, vaikka urasyvyyttä olisi vielä reilusti jäljellä, Morri selittää.