Tarkkana autokaupoilla: viritetty auto voi tulla todella kalliiksi

Moottorien ohjelmoijien ja muutosten tekijöiden pitää nykyisin osoittaa, että ajoneuvot täyttävät muutosten jälkeen päästöjä koskevat vaatimukset. Käytettyä dieselautoa ostettaessa on syytä selvittää auton AdBlue-järjestelmän toiminta.

Ajoneuvolakiin kesäkuun alussa tullut muutos käänsi osoittamisvelvollisuuden päästöjen vaatimustenmukaisuudesta toimijoille, jotka tarjoavat asiakkaalle moottorien ohjelmallisia muutoksia, päästöjärjestelmien muokkauksia tai molempia.

Moottorin ohjelmoinnilla ja päästömanipulaatiolla tarkoitetaan moottorin ohjantalaitteen muutoksia, joilla on vaikutusta moottorin toimintaan ja ominaisuuksiin, esimerkiksi tehon lisäykset ja optimoinnit. Päästömanipulaatio tarkoittaa myös sellaisten pakokaasupäästöjärjestelmien muutoksia, jotka ovat olennaisia pakokaasujärjestelmien osia. Näitä ovat esimerkiksi DPF-hiukkassuodatin, typenoksideja pelkistävä SCR-katalysaattori ja EGR-venttiili.

SCR-järjestelmän tarkoituksena on pelkistää typpioksideista typpeä ja vettä yleensä katalyytin ja ammoniakkiliuoksen avulla – jälkimmäinen tunnetaan yleisesti kauppanimellä AdBlue. AdBlue-järjestelmä on ollut pakollinen uusissa dieselautoissa vuodesta 2015 alkaen, mutta autolla pystyy ajamaan normaalisti, vaikka järjestelmä olisi pois käytöstä. Käytettyä dieselautoa hankkivan onkin syytä varmistua siitä, että auton AdBlue-järjestelmä toimii.

Kovat sanktiot

Liikenteessä käytettävään ajoneuvoon voi myydä sellaisia moottorinohjausohjelmia tai päästöjärjestelmämuutoksia, joista myyjä pystyy osoittamaan tarjoamansa palvelun täyttävän päästöjä koskevat säädökset ja määräykset.

– Kesäkuusta alkaen vastuu kaikessa päästömanipulaatiomääritelmän täyttävässä palvelun tarjonnassa on päästöjen osalta palvelun tarjoajalla eikä asian vastuuta voi vierittää kuluttajalle. Entisenlainen toiminta, jossa muutoksia on tehty ja tarjottu kuluttajille ilman osoituksia ja selvityksiä päästötasoista tai palveluita on myyty ”ei tieliikennekäyttöön” -ilmoituksella ajoneuvoihin, joiden tiedot löytyvät liikenneasioiden rekisteristä, ei voi siis enää jatkua, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tarkastaja Kaarle Röyttä.

Korjaamon tai katsastusaseman päästömittaustodistus ei ole osoitus ajoneuvon päästötasosta tai osoitus vaatimustenmukaisuudesta.

Jos päästömanipulaatiomääritelmän täyttäviä palveluita tarjoaa kuluttajille ilman hyväksyttäviä osoituksia, voi Traficom määrätä asiasta seuraamusmaksun, joka voi olla suurimmillaan 30 000 euroa. Valvova viranomainen voi puolestaan määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300–30 000 euron suuruisen liikennevirhemaksun.

– Jos tiedät, että autoosi on tehty ohjelmallisia muutoksia tai siitä on poistettu päästöjärjestelmäkomponentteja, varmista ajoneuvon liikennekelpoisuus esimerkiksi valmistajan edustajalta. Jos haluat poistaa muutokset ja palauttaa ajoneuvon alkuperäiseen kuntoon, toimi valmistajan edustajan ohjeiden mukaisesti. Jos taas haluat pitää muutokset ja saattaa autosi liikennekelpoiseksi, katsastustoimipaikat auttavat muutoskatsastuksiin ja ajoneuvojen hyväksyntään liittyvissä asioissa, neuvoo Röyttä.

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *