Timo Kukko esittelee Metsähallituksen matkailuautoreittejä

Metsähallitus kokosi englanninkielisille sivuilleen luontokohteita ja kulttuurikohteita pursuavia matkailuautoreittejä. Näiden väylien kehittelyssä on ollut mukana matkailuautoilua harrastava Timo Kukko, jonka uraan mahtuu suuri määrä ratin takana vietettyjä kilometrejä.

Kotimaan matkailua jo reilut 50 vuotta

Vuonna 1966 syntynyt, siirtokarjalaiset vanhemmat omaava herrasmies, on asunut lähes Suomen joka kolkassa. Timon Kukon isä kehotti perhettään tutustumaan kotimaan kuvankauniisiin vierailukohteisiin. Tästä oli sitten helpompi laajentaa automatkailureittejä maan rajojen ulkopuolelle.

1960-luvulla soputeltan kanssa kuplavolkkarilla alkanut matkanteko vaihtui C-mallin Kadettiin ja huvilatelttaan. Isän neuvot saivat 1980-luvulla opiskelleen Kukon tutustumaan sivuteihin ja luontoihmeisiin nukkumalla farmariauton takaosassa. Häämatkalle Islantiin perhe Kukko suuntasi patja auton lisävarusteena.

C-mallin Kadett ja huvilateltta toimivat tukikohtana 1970-luvulla.

– Näin jälkikäteen voi sanoa, että olen hyvin onnekas, koska olen saanut tutustua kotimaahamme hyvin laajasti, Timo Kukko kertoo nuoruusvuosistaan.

1990-luvulla kotimaanmatkailu otti askeleita eteenpäin. Kukon perheen ensimmäinen matkailuvaunu ostettiin Inarissa vietettyjen vuosien aikana, kotimaan seikkailuiden tukikohdaksi.

Metsähallitukseen Timo värväytyi vuonna 1993 ja on sen jälkeen jättänyt kädenjälkensä esimerkiksi Saamelaismuseo Siidan ja Suomen luontokeskus Haltian suunnitteluun. Nyt hän toimii Luontopalveluiden erityisasiantuntijana.

Uuden milleniumin myötä meno tiivistyi ja vaunun omistus vaihtui Volkswagenin retkeilyautoon. Samalla tiellä ajellaan edelleen, suomalaisen luontosuhteen ollessa lähellä sydäntä.

Työnsä kautta Timo varmistaa, että nuorempikin sukupolvi löytäisi kotimaan luonto- ja kulttuuri-ihmeet. Visit Finlandin onnellisuusoppaana viime vuonna toiminut Timo Kukko sukkuloi asiantuntevasti kotimaan matkailun lähettiläänä.

Metsähallituksen automatkailureitit suunnittelun alla

Metsähallituksen englanninkielisiltä sivuilta nationalparks.fi löytyy automatkailijoille 14 reittiä. Nämä reitit suunniteltiin yhteistyössä Visit Finlandin kanssa kertomaan Suomeen saapuville automatkailijoille, millaisia vierailukohteita voi sisällyttää omalle auton kanssa toteutetulle tutkimusmatkalle.

Palveluun on sisällytetty karttojen lisäksi esimerkinomainen aikataulu, jonka puitteissa on helppo operoida niin maanteillä kuin sivuteillä sijaitseviin kohteisiin. Maisemat, aktiviteetit ja matkan teema tulevat tutuiksi

Reittejä löytyy muutaman päivän tutkimushetkistä yli viikon kestäviin elämyksiin. Pysähdyspaikat luonnon äärellä ja kulttuurin kehdoissa on hyvällä maulla valittu.

Materiaalia on tarkoitus testivaiheen jälkeen kääntää suomeksi, mutta tarkka aikataulu ei vielä ole tiedossa. Toivottavasti hankerahaa löytyy, jotta matkailijoita hyödyttävä tieto saataisiin mahdollisimman laajasti yleisön tietoon. Reittejä aiotaan päivittää samalla kertomaan informatiivisesti palveluista ja vinkeistä, joiden avulla asfaltti- ja hiekkateiden valloitus helpottuu entisestään.

Timo Kukon vinkit ja tulevaisuuden suunnitelmat

– Poiketkaa pääteiltä, mikä tahansa suomalainen sivutie voi tuoda mukanaan yllätyksiä!, Kukko vinkkaa.

Timo Kukko toimii Metsähallituksen Luontopalveluiden
erityisasiantuntijana.

Omista kokemuksistaan automatkailijana Timo nostaa esiin hienot kokemukset Pohjois-Karjalan ja Kainuun harvaan asutuilta seuduilta.

Hänen mukaansa kannattaa liikkua itärajan lähellä. Tiedossa on rauhallista kulkua, pientä sivuteiden verkostoa ja paikalliskulttuurin henki on läsnä.

Näistä syistä Itä-Suomi ja järvialueiden löytäminen on lähellä Kukon sydäntä. Lapissa on pääteillä vilkkaampaa.

Timon seuraava maantiereissu vie kohderikkaalle lapinvaellukselle, mutta kevääseen tulee mahtumaan myös vapuksi suunniteltu vierailu Hangon kautta Bengtskärin majakalle.

Teksti: Pepe Forsberg

1970-lukulaista matkailutunnelmaa.
Isän neuvot saivat 1980-luvulla opiskelleen Kukon tutustumaan sivuteihin ja luontoihmeisiin nukkumalla farmariauton takaosassa.
Asuntovaunu loi 1990-luvulla Kukon perheelle uuden ulottuvuuden luontokohteiden kiertämiseen.