Ukkosmyrskyistä voi aiheutua kalliita vahinkoja ajoneuvoille

Yleisin ukkosmyrskyn ajoneuvolle aiheuttama vahinko on Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan se, että salama iskee joko ajoneuvoon tai sen läheisyyteen, minkä seurauksena ajoneuvon sähkölaitteisto vikaantuu. Salama voi rikkoa ajoneuvon sähkölaitteita, aiheuttaa käynnistymisongelmia ja esimerkiksi vikakoodit palavat. Ulkoisesti auto voi näyttää vahingoittumattomalta.

– Salaman autoille aiheuttamat vaurioitumiset ovat harvinaisia, mutta sitäkin ikävämpiä vahinkoja. Jos kuitenkin niin epäonnisesti käy, ovat vahingot melko kalliita, keskimäärin noin 4000 euroa, sanoo tiedotteessa Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalveluiden korvauspäällikkö Sami Reinikka.

Sähköautoissa on polttomoottoriautoja enemmän sähkötekniikkaa ja ohjausyksiköitä, mitkä saattavat vaurioitua salamaniskun aiheuttamasta ylijännitteestä. Hybridi- ja täyssähköautojen latausasemat ja -kaapelit voivat myös vaurioitua salamaniskun aiheuttamasta ylijännitteestä. Latausasema on yleensä ylijännitesuojattu, mutta lataamisessa kannattaa käyttää harkintaa kovalla ukonilmalla etenkin salamaniskuille alttiilla latauspaikalla.

Kaatuvat puut riskinä rajuilmalla

Muita tyypillisiä myrskyn ajoneuvoille aiheuttamia vahinkoja ovat autojen tai vaikkapa matkailuvaunujen päälle kaatuneet puut ja tuulen lennättämästä irtaimistosta koituneet vahingot. Vahinkodatan perusteella tuulenpuuskat ovat lennättäneet muun muassa puun oksia, pihakeinuja, telttakatoksia ja trampoliineja ajoneuvoja päin ja näistä on syntynyt pienempiä lommoja ja naarmuja.

– Jos auton päälle kaatuu jykevämpi puu, joudutaan ajoneuvo lähes poikkeuksetta lunastamaan käyvän arvon mukaisesti. Tästä syystä puiden kaatumisten aiheuttama keskivahinko on aika korkea, lähes 8 000 euroa. Tilastoissamme näkyy myös muutamia tapauksia, joissa on törmätty ajoväylälle kaatuneeseen puuhun. Näistä voi myös koitua mittavaa vahinkoa, Reinikka kertoo.

– Rakeet lommottavat peltiä, mutta eivät riko maalipintaa. Rakeiden pintavaurioittaman auton korjausmenetelmä on nopea, kustannustehokas ja käytännössä täysin päästötön PDR-korjaustekniikka. Ulkomailla tämä korjaustapa on ollut autonvalmistajien ja -korjaajien hyväksymänä käytössä jo kymmeniä vuosia. Esimerkiksi viime syksynä Suomessa PDR-tekniikalla korjattiin tuhansia voimakkaan raekuuron vaurioittamia autoja Etelä-Suomessa.

Keskustelu

  1. Pentti Armala

    Joo, kunhan vakuutusyhtiö sit maksaa kans ne vahingot..
    Eräskin tapaus, oma asuntovaunu oli työpaikan pihassa parkissa, myrsky kaatoi puun päälle, vaunu littaan. Vakuutus totesi että vaunua ei saa säilyttää työpaikalla eikä maksanut mitään. Siis jos se on vaunu, niin sitähän juuri saa säilyttää aivan missä tahansa! Onneksi en ollut sisällä vaunussa, tuskin olisivat maksaneet henkivakuutustakaan..

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

    1. Osmo Visanen

      Mikä yhtiö? Tietää välttää

      Kommentoitu 0 kertaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *