Ruotsissa nopeasti menestystä niittänyt Svea Husbilar pitää itänaapurin kasvavia markkinoita mielenkiintoisina.
Käytettyjen matkailuajoneuvojen meklari Svea Husbilar on noussut parissa vuodessa kaikkien ruotsalaiskaravaanarien tietoisuuteen. Yksinomaan myyntivälitykseen keskittyneen yrityksen liikevaihto paisui jo toisena toimintavuonna jopa 50 miljoonaan kruunuun (4,7 miljoonaa euroa).
Tänä vuonna matkailuautoja on mennyt kaupaksi jo yli 200.
– Nopean kasvun on mahdollistanut se, ettei meidän ole tarvinnut sitoa omia pääomia autoihin. Alkuun myimme myös uusia autoja, mutta kallis euro ei ollut meille eduksi, Svenska Husbilsgruppen AB:n toimitusjohtaja Tobias Linusson sanoo.
Matkailuajoneuvon myyntiprosessin asiakkaan puolesta alusta loppuun hoitava yritys ottaa itselleen välityspalkkiona 5–8 prosenttia lopullisesta kauppahinnasta.
– Kehitymme vieläkin jatkuvasti, ja opimme lisää. On mielenkiintoista nähdä meidän pystyvän kasvamaan, vaikka vielä opettelemme ja kehitämme konseptia. Kovan kasvun aikanakin on silti pidettävä jalat maassa ja keskityttävä olemaan joka päivä parempi, yrityksen markkinointijohtaja John Lönnqvist sanoo.
Svea Husbilar myös markkinoi itseään muista poikkeavalla tavalla. Sosiaalisessa mediassa sen videot ovat keränneet suursuosion. Ilmoituksissaan yritys käyttää mieluummin henkilökunnan kasvoja kuin autoja.
– Kun kasvomme ovat jatkuvasti esillä, se tekee yrityksestä helpommin lähestyttävän, vaikka itse en ehkä söpöin kauppias olekaan, Linusson letkauttaa.
Myös Suomi on jo yrittäjäkaksikon kiikarissa.
– Kasvava markkina tekee Suomesta erittäin mielenkiintoisen. Onhan meillä jo asiakkaita esimerkiksi Ahvenanmaalta. Kruunun kurssi tekee tuotteistamme houkuttelevia, Linusson sanoo.
Yrityksen päätoimipaikka sijaitsee Älmstassa Tukholman pohjoispuolella. Toinen toimipiste avattiin viime vuonna Göteborgin lähelle Boråsiin.
– Borås on osoittanut, että konseptimme toimii muuallakin. Suomeen tarvitsemme vain oikean kumppanin. Kaikki riippuu siitä, Lönnqvist sanoo.
Katso videolta, millaiset terveiset Svea Husbilarin kaksikko lähettää yrityksen liiketoiminnasta kiinnostuneille Suomeen. Myyntikonseptin esittelemme tarkemmin uusimmassa Caravan-lehdessä (5/2018).