Pohjoismainen karavaaniala hakee uutta suuntaa – Lahdessa keskusteltiin alan tulevaisuudesta ja EU-vaikuttamisesta

Nordic Caravan Business Forum kokosi yhteen matkailuajoneuvoalan kaupallisia toimijoita ensimmäistä kertaa myös muualta Pohjois-Euroopasta.

Lahden Sibeliustalolla tiistaina järjestetty tapahtuma oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa englanninkielinen ja aiempaa kansainvälisempi, mikä toi paikalle uusia osallistujia ja myös muutti tapahtuman luonnetta. Käsiteltävät aiheet keskittyivät nyt aiempaa enemmän leirintämatkailualan kehittämiseen yleensä kuin vain matkailuajoneuvojen myyntiin tai palvelutoimintoihin.

Puheenvuoroissa korostuivat pohjoismainen yhteistyö, digitalisaation hyödyntäminen, vastuullinen matkailu sekä nuoremman sukupolven houkuttelu mukaan alan kehittämiseen. Paneelikeskustelussa SF-Caravanin puheenjohtaja Olli Rusi muistutti Pohjoismaiden ainutlaatuisesta asemasta kestävän matkailun mallialueena.

– Me olemme Euroopan vihreä vyöhyke: täällä on paljon metsiä ja järviä, mutta väestötiheys on alhainen. Tämä tekee meistä ihanteellisen ympäristön vastuullisuutta arvostaville matkailijoille, Rusi sanoi.

Yhteistä edunvalvontaa

Ruotsin matkailuajoneuvoalan liiton HRF:n pääsihteeri Jörgen Nyström piti tärkeänä pohjoismaista yhteistyötä ja yhtenäistä vaikuttamista EU-tasolla.

– Meidän tulisi pystyä puhumaan yhdellä äänellä ja tuomaan esiin yhteiset tavoitteet. Jos emme päätä itse, joku muu tekee päätökset puolestamme, Nyström lausui.

Tuoreena esimerkkinä alan onnistuneesta vaikuttamistyöstä mainittiin EU:n ajokorttisääntöihin saavutettu läpimurto, joka mahdollistaa jatkossa 4,25 tonnia painavien matkailuautojen ajamisen B-luokan ajokortilla lisäkoulutuksen tai kokeen suorittaneille kuljettajille.

Nyström korosti, että kestävyys on pohjoismaisessa arjessa jo syvällä.

– Lajittelemme jätteet, palautamme pullot ja käytämme digipalveluita luonnollisesti. Kestävyys on niin sisäänrakennettua, ettemme usein tule ajatelleeksi sitä kilpailuetuna, Nyström totesi.

Mielenkiintoinen oli myös Nyströmin toteamus leirintämatkailun muuttumisesta suuntaan, jossa Ruotsissa matkailuautoilla ei enää – toisin kuin vaunuilla – pysähdytä välttämättä leirintäalueille. Länsinaapurissa ala onkin tehnyt vaikutustyötä kuntien suuntaan matkaparkkien järjestämiseksi urbaanimmilla alueilla.

Jokamiehenoikeus pohjoismainen vahvuus

Norjan alaa edustavan järjestön puheenjohtaja Leif Terje Hansen huomautti, että matkailu Pohjoismaissa on kiehtovaa, mutta tiedon hajanaisuus hankaloittaa matkojen suunnittelua.

– Tiedot ovat hajallaan eri sivustoilla ja sovelluksissa. Yhteinen alusta helpottaisi tiedon löytämistä ja matkailun markkinointia muualle Eurooppaan, Hansen sanoi.

Lauri Hellénin vetämässä paneelikeskusteluissa korostui tarve vahvistaa pohjoismaista yhteistyötä ja vaikuttamista EU-tasolla esimerkiksi verotuksen, päästörajojen, ajoneuvojen pysäköinti- ja yöpymissääntöjen sekä kestävän matkailun kysymyksissä.

Myös tapahtuman järjestäneen Matkailuajoneuvotuojat ry:n puheenjohtaja Tanja Saarnio ehdotti yhteistä pohjoismaista alustaa, joka kokoaisi tiedon yhteen ja tekisi sen helposti löydettäväksi.

– Sieltä voisi varata leirintäpaikan eri alueilta ja hyödyntää tekoälyä reittiehdotuksiin. Lisäksi tulisi lisätä lauttayhteyksiä Saksasta Suomeen, jotta eurooppalaiset pääsevät helpommin perille.

Keskusteluissa nousi esiin myös nuoremman sukupolven merkitys. Saksan kaupallisia toimijoita edustavan järjestön CIVD:n datajohtaja Fabio Pinel toi mukaan Pohjolan ulkopuolisen näkökulman.

– Pohjoismaiden vahvuus on ainutlaatuinen luonto ja jokamiehen oikeudet, mikä tarjoaa vapautta ja yhteyden luontoon.

Kauppiailla on vastuunsa

Digitalisaatio ja nuorempien sukupolvien kiinnostuksen herättäminen nousivat keskeisiksi teemoiksi. Nuorten ensikosketus karavaaniharrastukseen tapahtuu usein käytettyjen ajoneuvojen kautta, ja leasing- sekä jakamismallit madaltavat kynnystä kokeilla harrastusta. Kun nuori kerran innostuu, hänestä tulee usein vakituinen karavaanari.

Lahden vuosittainen kauppiaskonferenssi järjestettiin ensimmäistä kertaa englanninkielisenä.

Paneelissa todettiin myös, että tulevaisuuden menestys riippuu kyvystä yhdistää valmistajat, jälleenmyyjät, vuokraajat ja rahoittajat yhtenäiseksi ekosysteemiksi. Digitaaliset työkalut ja vastuulliset toimintatavat voivat tarjota yhtenäisen, modernin asiakaskokemuksen ja samalla vahvistaa alan vetovoimaa.

Kansainvälistyminen toi tapahtumaan uutta energiaa ja laajensi näkökulmia, mutta samalla se muutti tapahtuman luonnetta. Osa osallistujista koki muutoksen tervetulleena avauksena ulospäin, osa taas jäi kaipaamaan kotimaisempaa tunnelmaa ja tuttuja verkostoja.

Kuvat: Nordic Caravan Business Forum 2025 / Roni Lipponen

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *