Saksan messuilla saavutettiin historian toiseksi suurin kävijämäärä.
Caravan Salon Düsseldorf 2025 päättyi sunnuntaina menestyksekkäästi ja vahvisti asemansa maailman tärkeimpänä matkailuajoneuvoalan messuna. Kymmenen päivän aikana tapahtuma houkutteli paikalle 269 000 kävijää 80 maasta, mikä on toiseksi paras tulos messujen 64-vuotisessa historiassa.
Messe Düsseldorfin operatiivinen johtaja Marius Berlemann iloitsi erityisesti myönteisestä tunnelmasta: – Saimme haastavasta taloustilanteesta huolimatta paljon uusia kävijöitä, jotka tulivat selkeän osto-odotuksen kanssa. Messujen ilmapiiri oli kauttaaltaan positiivinen, ja intohimo liikkuvaan lomailuun näkyi kaikissa halleissa.
Messuilla oli mukana ennätykselliset 810 näytteilleasettajaa 41 maasta. He esittelivät matkailuautoja, vaunuja, retkeilyvarusteita ja alan uusimpia innovaatioita 15 hallissa ja ulkoalueella. Monien yritysten mukaan myynti ja asiakaskontaktit olivat erinomaisia, ja uutuusmallit herättivät suurta kiinnostusta.
Karavaanielämä vetää yhä uusia harrastajia kaikista ikäryhmistä ja yhteiskuntaluokista. Messujen kyselyjen mukaan lähes 40 prosenttia kävijöistä suunnittelee matkailuajoneuvon hankintaa. Yli kolmannes kävijöistä oli ensikertalaisia, joille järjestetty StarterWelt-alue tarjosi perustietoa harrastuksesta. Samalla Caravan Salon vahvisti asemaansa alan tärkeimpänä B2B-foorumina, jossa Destination Future -konferenssi kokosi yhteen asiantuntijoita ja matkailualueiden edustajia.
Näytteilleasettajat, kuten Knaus Tabbert, Hymer, Hobby, Carthago, Westfalia ja Thetford, raportoivat vahvasta kiinnostuksesta ja hyvistä kaupoista. Myös retkeily- ja vaellusteemat olivat vahvasti esillä, kun Saksan vaellusliitto esitteli kestävän matkailun ratkaisuja.
Pitkästä aikaa messuilla oli myös vahvasti suomalaisedustusta. Myös tällä viikolla ilmestyvä Caravan-lehti kokoaa yhteen poimintoja messuilta.
Kuvat: Constanze Tillmann / Messe Düsseldorf
Keskustelu