Uuden Toyota RAV4:n muotoilu on jyhkeää ja särmikästä. Jousitukseltaan ja alustaltaan RAV4 sopii hyvin myös huonokuntoisille teille.
Bensiinimoottori antaa voimaa etupyörille, apuna on sähkömoottori. Taka-akselilla on toinen sähkömoottori, jonka avulla myös neliveto toteutuu. Moottorit ovat yhteisteholtaan 163 kilowattia.
Vaihtuminen energiamuotojen välillä on saumatonta ja melko huomaamatonta. Bensiinimoottori saattaa käynnistyä liikennevaloissa seisottaessa esimerkiksi lämmityksen tai ilmastoinnin vuoksi. Samalla ladataan akkuun virtaa, jolla sitten ajetaan. Sähköä käytetään avuksi liikkeellelähdöissä, ylämäissä ja kun tarvitaan nelivetoa. Pelkällä sähköllä ajetaan eniten kaupungissa.
Myös matkailuvaunun kanssa ajettaessa käytetään niin sähköä kuin bensiiniä ja niiden yhdistelmää. Sähkömoottorit antavat samalla lisäpotkua kiihdytyksiin toimien hieman kuten turbo. Koeajetun 1600-kiloisen vaunun kanssa kulutus jäi alle 12 litran sadalla kilometrillä. Sähköavustuksen ansiosta mäkinen maasto ei lisää hybridin kulutusta yhtä radikaalista.
Nelivetohybridin vetokyky (1 650 kiloa) riittää useimmille karavaanareille. Kaksilitraisen bensiinimallin vetokyky on 2 000 ja automaatin 1 500 kiloa.
Bensiinimallien varustelu on aina Active-perustaso, sillä autovero suosii hybridiä. Hybridissä tason nosto Activesta Styleen maksaa reilut 4 000 euroa, ja sillä saa muun muassa etututkat, sähkökäyttöisen takaluukun, Bi-LED-ajovalot, sähkösäädöt kuljettajan istuimeen, ekonahkaverhoilun ja avaimettomuuden.
Koeajossa olleen vaunun painoiselle ei enää veturiksi dieseliä kaipaa, sen verran hyvin hybridi työnsä hoitaa…
Haluatko lukea Caravan-lehdessä 3/2020 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.
Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.