Äijämäinen Amarok on järeä vetoauto.
Volkswagen Amarokin uudistusten yhteydessä automaattiin tuli kaksi lisävaihdetta ja nelivedosta tuli jatkuvatoiminen, joka on varustettu itselukittuvalla Torsen-keskitasauspyörästöllä sekä takatasauspyörästön lukolla.
Kun perään kytketään paritonninen vaunu, huomaa, miksi kahdeksan vaihdetta on parempi kuin kuusi. Paljon vaihteita tarkoittaa optimaalista kierroslukua. Iso vaunu tuntui perässä ainoastaan takalehtijousituksen kohtuullisena nypytyksenä.
Varustelusta riippuen kolmelitraisen V6-dieselin voimaksi voi valita 150 kW ja 500 Nm tai 190 kW ja 580 Nm. Vetopaino on mallista riippuen joko 3 300 tai 3 500 kiloa.
Amarokin päivitys on onnistunut. V6-moottorin kiihtyvyys 7,4 sekuntia nollasta sataan kertoo voimasta. Nykyään diesel on hyvä keino yhdistää suuri vetokyky ja taloudellisuus.
Ajettavuus etenkin suuren vaunun kanssa on junamaisen vakaata ja vaivatonta. Pieninä miinuksina ovat ainoastaan takaistuinratkaisut ja suojatun tavaratilan koko…
Haluatko lukea Caravan-lehdessä 1/2020 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.
Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.