Volvo XC40 on kompakti katumaasturi, joka sopii myös karavaanarin tarpeisiin.
Bensiini- ja dieselmoottoriversioiden lisäksi Volvo XC40 -mallista on tulossa myös etuvetoinen ja pistokeladattava hybridi T5 Twin Engine, jonka vetokyky on 1 800 kiloa, sekä täyssähköversio, jonka vetokyky on 1 500 kiloa.
Koeajoautossa oli toiseksi tehokkain T4-bensiinimoottori, kahdeksanvaihteinen perinteinen automaatti ja neliveto. Tehoa löytyy 140 kW ja vääntöä 300 Nm aina 1 400 kierroksesta lähtien. Vetokykyä on tasan kaksi tonnia.
Muhkean väännön ansiosta vaunun kanssa liikutaan rekkavauhdissa 7-vaihteella 1 700 kierroksessa. Bensiiniä kuluu 1 400-kiloisen vaunun kanssa noin 13 litraa satasella. Ilman vaunua maantiekulutus on kuusi ja puoli litraa ja kaupungissa noin kahdeksan litraa satasella.
Jousitus yhdistää hyvin mukavuuden ja jämeryyden myös vaunu perässä. Myös hidastetöyssyt ylittyvät hiljentämättä. XC40 ei myöskään ole vielä liian iso auto ahtaisiin paikkoihin, mutta kääntösäde voisi olla hieman pienempi.
Jos kilometrejä ei tule riittävästi, kannattaa hieman enemmän kuluttavaa bensiinivaihtoehtoa harkita tosissaan, voiman takia ei dieseliä enää tarvitse ostaa. Nelivedon lisähinta on kohtuullinen 3 400 euroa, mikä on pienempi kuin dieselin kanssa.
XC40 sijoittuu useille käyttäjille sopivaan, hieman kompaktimpaan kokoluokkaan, jossa Volvolla ei ennen ole ollut tarjontaa. Volvo XC40 on Caravan and Motorhome Clubin valinta Vuoden 2020 vetoautoksi…
Haluatko lukea Caravan-lehdessä 6/2019 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.
Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.