Slovenialainen matkailuajoneuvovalmistaja suunnitteli massasta poikkeavan luksusvaunun, joka hämmästyttää ainutlaatuisuudellaan.
Adrian uusinta matkailuvaunumallia Astellaa voisi hyvällä syyllä kutsua asuntovaunuksi tai luksusmökkivaunuksi. Astella ei ole ainoa kesämökkikokoluokkaa oleva luksusvaunu, mutta tälle mallivuodelle esitelty uutuusmalli poikkeaa silti sekä ulkoa että sisältä kilpailijoiden edustajista.
Adrian mukaan uusi Astella vie kohti matkailuvaunujen uutta aikakautta, ja sen kohdalla joudutaan miettimään, onko kyseessä ylellinen matkailuvaunu vai liikkuva koti. Uutuuden suunnittelussa ei lähdetty liikkeelle olemassa olevien tuotteiden muokkaamisesta vaan siitä, mitä lomalaiset kaipaavat vaunultaan.
Astellan hopeanhohtoinen kori on muotoiltu massasta poikkeavalla tavalla tyylikkääksi. Vaikka vaunussa on aivan pysty keula, se on valmistajan mukaan varsin aerodynaaminen – tässä Adria käytti apuna muun muassa Pipistrel-lentokonevalmistajaa.
Ihan pienellä vetoautolla ei vedetä edes pienintä Astella-mallia, sillä senkin kokonaismassa on 2 500 kilogrammaa. Mutta ei tämän kokoluokan vaunuja muutenkaan vedetä Suomea ristiin rastiin, vaan ne toimivat pääsääntöisesti kiinteinä kesä- tai talvimökkien korvikkeina.
Uutuusvaunussa on tilaa ja väljyyttä sekä patentoidut panoraamaikkunat ja tuplaovet. Led-valoin toteutetussa vaunussa on Al-Ko:n alusta, lattialämmityksellä varustettu Alden lämmitys ja ilmastointilaitteen asennusvalmius. Astellat on suunniteltu ympärivuotiseen käyttöön.
Uudesta Astellasta on kolme pohjaratkaisua. Kaikissa malleissa on vähintään yksi 2-osainen akryylilasiovi, joka mahdollistaa auringonoton vaikka sisällä loikoillen. Erikoisin ratkaisu on pienimmässä 704 HP -mallissa: makuuhuoneessa poikittain olevan parivuoteen jalkopäässä on pääsisäänkäyntiä pienempi pariovi.
704 HP:n korin pituus on 760 senttimetriä ja kokonaispituus yhdeksän metriä. Tämä pariskunnille suunniteltu malli on muiden Astelloiden tapaan 252 senttiä leveä. Vaunussa on koko ajan yleistymässä oleva etukeittiö, ja 704 HP:ssä on enemmän kokkaustilaa kuin isommassa 754 DP:ssä.
704 HP:ssä on etukeittiön jatkeena avara olohuonetila, jonka sohvaryhmästä on mahdollista rakentaa vuode, jolla nukkuu yksi aikuinen tai pari lapsenkokoista. Olohuoneen ja makuuhuoneen välissä on käytävän eri puolilla vessa ja pesuhuone.
Paremmin perhekäyttöön sopiva malli on 754 DP, jonka korilla on pituutta 809 senttiä ja mittaa kitkavetopäästä takaseinään noin 9,5 metriä. 754 DP:ssä on edessä sohvaryhmä, jonka saa muokattua kahden hengen vuoteeksi. Takana olevassa makuuhuoneessa on pitkittäinen parivuode. Makuuhuoneen ja ulko-oven välissä on oikealla seinustalla keittiö. Käytäväleveyttä on aavistuksen niukasti, sillä toisella seinustalla on iso vessa/pesuhuone ja erillinen suihkutila.
704 HP:n ja 754 DP:n lähtöhinta on 59 900 euroa. Vaunujen perusvarustelu on niin korkea, että molemmissa malleissa oli lisävarusteita vain reilulla tonnilla, eli ilman toimituskuluja ne maksavat 61 075 euroa.
64 700 euron lähtöhinnan omaava 904 HP on Astella-mallisarjan lippulaiva. 9,54-metrinen – kokonaispituus lähes 11 metriä – 904 HP on pohjaratkaisultaan sekoitus kahdesta pienemmästä mallista. Pitkittäisellä saarekeparivuoteella varustetun makuuhuoneen etupuolella on käytävän eri puolella vessa ja suihku. Etukeittiön tuntumassa on ulko-oven kohdalla baarijakkarallinen ruokailuryhmä. Vaunun keskellä on molemmilla seinustoilla sohvat, ja Adrian mukaan makuupaikkoja syntyy tarvittaessa jopa kuudelle.
Matkailuajoneuvojen normilinjasta poiketen Astellan pöytiä tai suurimman mallin baarijakkaroita ei ole kiinnitetty koriin, vaan niitä pystyy siirtelemään vapaasti.
Astella-vaunuille myönnetään kahden vuoden yleistakuun lisäksi seitsemän vuoden tiiveystakuu.