Volkswagenin Grand California -retkeilyauton pidemmän 680-mallin saa myös 4Motion-nelivetona. 680-malleissa on vain kaksi makuupaikkaa.
Volkswagen aloitti vuonna 2019 Grand California -retkeilyautojen tuotannon Puolassa uudella Crafter-tehtaalla. Wrzesnian tehtaalla on retkeilyautojen tuotantoa varten oma tuotantolinja, jolla modifioidaan autojen kattorakenteet, tehdään tarvittavat korityöt ja kalusteasennukset. Retkeilyautojen vesitiiviys varmistetaan ruiskuttamalla tehtävällä vesitestillä.
Volkswagen-retkeilyautosta on kaksi korivaihtoehtoa, jotka eroavat toisistaan ulkoisesti varsin selvästi. Caravan-lehden numerossa 4/2020 koeajetussa 6,0-metrisessä 600-mallissa on varsin jälkiasenteiselta näyttävä kattokorotus, eikä kolmisen metriä korkea auto ole kovin virtaviivainen. Pidemmän akselivälin (364 vs. 449 cm) omaava 6,8-metrinen 680-malli rakennetaan suurimpaan Crafter-koriin, joten tuulilasi ja katto muodostavat tässä nyt pikatyypitetyssä autossa saumattoman kokonaisuuden.
Grand California -malliston lähtöhintamalli on kaksi makuupaikkaa tarjoava 68 240 euron hintainen 600. Tähän poikittaisella takavuodearkulla varustettuun malliin saa ohjaamon yläpuolelle vuoteen, jolloin sen lähtöhinta nousee 70 940 euroon.
Sekä 600 että 680 on lähtökohtaisesti henkilöautokortilla ajettava eli alle 3,5-tonninen, mutta molemmat mallit saa myös 3 880 kilogramman kokonaismassalla. 600-mallissa on aina neljä matkustajapaikkaa, ja 3,88 tonnin kokonaismassaisessa malliversiossa (71 570 euroa) on ylävuoteen ansiosta neljä makuupaikkaa – teoriatasolla, sillä ohjaamon päältä esiin vedettävä noin 160-senttinen vuode on nuorisokokoa.
Pidemmän akselivälin omaava 6,8-metrinen 680-malli on puhtaasti kahden hengen retkeilyauto, jonka takaosassa on pitkittäinen parivuode. 680-malliin saa neljä matkustajapaikkaa, kun sen kokonaismassa nostetaan 3 880 kilogrammaan.
680-mallin saa B-kortilla ajettavana 2-paikkaisena versiona 70 450 eurolla. Matkustajasohva nostaa hintaa vain 620 euroa, mutta sen myötä kokonaismassa nousee 3,88-tonniin. Grand Californiat ovat pääsääntöisesti etuvetoisia, mutta 4-paikkaisen 680-mallin saa myös 4Motion-nelivetona, jolloin sen hinta nousee 71 070 eurosta 75 230 euroon.
Ohjaamon osalta 600 ja 680 ovat samanlaiset, ja retkeilyautossa on Crafterin alkuperäiset istuimet. Työkäyttöön suunniteltu tukevarakenteinen penkki antaa asiallisen sivuttaistuen, ja siinä on korkeussäädettävä pääntuki, korkeussäätö, sähköinen ristiseläntuki ja lämmitys. Hyvän ajoasennon löytymistä helpottaa myös molempiin suuntiin säätyvä ohjauspyörä.
Etuistuimien kääntäminen pöydän suuntaan onnistuu helpoiten, jos sen tekee ulkoa. Ohjaamon lievä sivusuuntainen ahtaus näkyy myös siinä, että jos käännetty penkki ei ole auton pituusakselin suuntaisesti, niin kyynärnoja kalvaa oviverhousta.
Retkeilyauton ohjaamoa ei ole varustettu matkailuautoille tyypillisillä ikkunoiden kaihdinverhoilla. Sivuverhot kiinnittyvät magneeteilla, ja tuulilasiverhon ripustamisessa hyödynnetään häikäisysuojia ja ”telttakeppejä”. Verhot ovat puhtaat näkösuojat, ne eivät pimennä saati sitten estä lämpöä karkaamasta.
Ohjaamon lattia on muutaman sentin asunto-osan lattiaa korkeammalla. Kuljettajan oikealla puolella olevan seisontajarrun kahva ei haittaa siirtymistä asunto-osan puolelle, sillä kahva palautuu kytkemisen jälkeen ala-asentoon. Myöskään kojelaudassa oleva vaihteenvalitsin ei hankaloita siirtymistä.
Liikkumista hankaloittava elementti on kuljettajan takana oleva pöytä. Vaikka monimuotoisen pöydän päätä on pyöristetty, sen koko haittaa liikkumista ohjaamon ja asunto-osan välillä. Auton pituussuunnassa jonkin verran liikkuvalla pöydällä on leveyttä 54 senttiä ja pituutta 114 senttiä. Sohvan levyinen pöytä riittäisi, ja sen voisi varustaa esiin käännettävällä jatkopalalla.
Sohva sopii kapeutensa (83 cm) vuoksi lähinnä kahdelle lapselle, sillä jo kahdelta nuorukaiselta loppuu hartialeveys. Yksi aikuinen matkustaa mukavasti käytävän puoleisella turvavyöpaikalla. Penkin korkeus ja syvyys ovat passelit yli 180-senttiselle, mutta tätä pienemmillä jalat roikkuvat ilmassa.
Kapeus on sohvan ainoa miinus, sillä tyynyt ovat tukevarakenteiset, noja oikeassa kulmassa ja riittävän korkea, pääntuet säätyvät oikeaoppisesti, kolmipisteturvavöiden käyttö on helppoa, ja istumissa on isofix-kiinnikkeet.
Matkustajasohvan alla olevan ilmalämmitysjärjestelmän pannun puhinat eivät kuulu takavuoteelle. Ilmasuuttimia on kiitettävästi, mutta lattialämmitystä ei ole tarjolla. Kaappien kliinisen vaaleuden vastapainona on lattian venetyyppinen tummuus.
Molemmissa korimalleissa on sohvan takana kompakti muovipintainen vessa/suihkutila, missä on kääntyvä pönttö, pystyyn nostettava lavuaari, peili, kaappeja ja liiketunnistimella toimiva valaistus.
Avattavalla ikkunalla varustettu liukuovi on raskas sulkea varsinkin sisältä, ja sen pielessä saisi olla sähkörapun käyttökytkin. Sisävalaistus on kohtuullisen hyvä, mutta valojen käyttölogiikassa on parantamisen varaa.
2-liekkisellä liedellä varustettu keittiö on retkeilyautoille tyypilliseen tapaan puolittain liukuoven kohdalla. Liedelle ja sen jatkona olevalle tiskialtaalle on saranoidut kansilevyt. Ohjaamon suuntaan on vedettävissä ulos tukevarakenteinen 14 sentin jatkopala.
Korimallit eroavat toisistaan, kun siirrytään keittiön lavuaarin takalaidan ja vessan kohdalta taaksepäin. Pidemmässä 680:ssa on kiinteää tasotilaa myös keittiön takapäässä, kun 600:ssa asia hoidetaan vuoteen päälle käännettävällä levyllä, joka nostetaan ylös keittiön päädystä. 40 senttimetriä pidempi kiinteä tasotila tarkoittaa myös enemmän laatikkotilaa.
70 litran jääkaappi on ”normaalilla” paikalla keittiön etupäässä, mutta ”normaalista” poiketen kaappi on apteekkikaappityyppinen. Jääkaapin käytettävyydessä on parantamisen varaa, sillä maito-/mehupurkit mahtuvat kunnolla pystyyn vain kaapin oven tuntumaan, purkkien pysyminen pystyssä pitää varmistaa muilla tavaroilla, ja kaapissa on pakastelokeron lisäksi vain yksi matala liukuhylly.
680-mallit ovat siis yöpymisen kannalta katsottuna kahden hengen autoja, sillä niissä on vain pitkittäinen takavuode. Kyseessä on takaosan kattava siskonpeti, sillä vuoteen rakenne ei mahdollista kahden pitkittäisvuoteen tekoa – tai ylipäätään vuoteen muokkaamista.
Vuoteella on pituutta vessan puolella 187 senttiä ja keittiön puolella 195 senttiä – näiltä osin jalkopään leveydet ovat 70 ja 60 senttiä. Auton keskilinjalla olevan kolon kohdalla vuoteen pituus on 157 senttiä. Siskonpetin kokonaisleveys on 166 senttimetriä.
Kolmesta osasta muodostuvan patjan paksuus on vain seitsemän senttiä, mutta joustinelementtipohja parantaa nukkumismukavuutta merkittävästi. Molemmissa korimalleissa vuoteen suurin heikkous on sen yli 90 sentin korkeus.
Käytävän tukkeeksi päällekkäin asetettavissa kahdessa levyssä olevat kolot näyttävät askelmilta, mutta niitä ei ole suunniteltu siihen käyttöön – ja pidemmässä mallissa levyseinä on vuoteen alla, ei lyhyemmän mallin tapaan sen etureunassa. Nousemista varten auton varustukseen pitäisikin lisätä porrasjakkara.
Korkeilla takapariovilla varustetussa Crafterissa on takana molemmilla puolilla alakaapit, joiden välissä on käytäväleveyttä 70 senttiä. Vuoteen pohja on nostettavissa tältä osin pystyyn keittiön puoleiselle seinustalle.
Retkeilyautoissa tavaratila ulottuu ohjaamon istuimiin saakka, mutta Volkswagenissa se ei ole koko matkalta tasainen, sillä käytäväseinälevyn takapuolella on putkituksen peitteenä muutaman sentin korkuinen ja noin 20 senttiä leveä kynnys.
680-mallissa on ymmärrettävästi vuoteen alla enemmän kaappitilaa kuin 600:ssa, ja lisäksi vessan takana on auton korkeudelta kaappitilaa. Vaakasuunnassa kahteen osaan jaetuissa makuuhuoneen yläkaapeissa on jämäkät saranat, ja kaappien rakenteissa käytetään myös alumiinia.
680:ssa on sisäkorkeutta reilut kaksi metriä, kun korotetulla katolla varustetussa 600:ssa sitä on 215 senttimetriä. Ohjaamosta asunto-osan puolelle siirryttäessä on muistettava, että tässä kohdin korkeutta on vain reilut 1,5 metriä.
Crafter on helppo ja hyvä ajettava. Ainoan voimalinjavaihtoehdon muodostavat mukavasti vääntävä 177-hevosvoimainen turbodiesel ja Aisinin 8-portainen momentinmuunninautomaatti. Crafter kulkee vaivattomasti 120 km/h, mutta 3,88-tonnisen mallin suurin sallittu ajonopeus on 100 km/h.
Grand Californian vakiovarustukseen kuuluu muun muassa mediasoitin, 8-tuumainen kosketusnäyttö, ilmastointi, markiisi ja aurinkopaneeli. Ajamisen kannalta merkittäviä vakiovarusteita ovat sivutuuliavustin, vakionopeudensäädin, sadetunnistin, hämärätunnistin ja led-ajovalot. Lisävarustelistalta löytyy huomattava määrä erilaisia avustimia.
Grand California -retkeilyautoja myydään lähes joka kolmannessa Volkswagenin yli 30 hyötyautoliikkeessä, mutta kaikki liikkeet huoltavat ja korjaavat Grand Californioita.