Cinderellan polttokäymälöiden valikoima kasvaa – uusi malli ottaa dieseliä suoraan matkailuauton tankista

Norjalainen Cinderella Eco Group on valmistanut neljännesvuosisadan polttokäymälöitä. Ne eivät tarvitse vettä, kemikaaleja tai tavanomaisia säiliöitä käymäläjätteille. Vessassa asiointi tuottaa hävitettäväksi vain pienen kasan tuhkaa. Reissukäyttöön tehty kaasulla toimiva Cinderella Travel -malli on ollut saatavissa myös Suomessa jo useamman vuoden, ja nyt sen pohjalta on kehitetty pelkästään dieselillä toimiva vaihtoehto.

Cinderella Travel Diesel -malli ottaa käyttämänsä dieselin suoraan matkailu- ja retkeilyauton tai huviveneen omasta polttoainesäiliöstä, mikä voi olla monille mieluisan käytännöllinen vaihtoehto. Dieselin käyttöä lukuun ottamatta Cinderella Travel Diesel eroaa Cinderella Travel -mallista melko vähän.

Travel Dieselin kapasiteetti on 3–4 käyntiä/tunti. Jos käymälää käyttää sitä tiheämmin, polttokammio täyttyy liikaa, mikä voi aiheuttaa hajuja ja vuotoja sekä vahingoittaa käymälää. Valmistajan mukaan dieselin kulutus on noin 1,5–2,5 desilitraa polttoa kohti. Ajoneuvoa voidaan ajaa käymälän polttaessa.

Cinderella Travel Diesel painaa 20 kiloa. Korkeus on 540 mm, istuinkorkeus 490 mm, leveys 390 mm ja syvyys 590 mm.

Tuotteen mukana tulee muun muassa kiinnityskehys, piipunhattu, talvijatke, näytöllä varustettu ohjauspaneeli, tuloilmakasetti, polttoainepumppu, polttoaineletku ja DC-DC-muunnin.

Enimmäiskorkeus käymälän käytölle on 1 500 metriä, koska käymälän käyttö korkeissa paikoissa voi aiheuttaa noen muodostumista polttimeen.

Poistoilmaputken jatkokappaletta on käytettävä, jos käymälää käytetään paikassa, jossa ajoneuvon katolle voi kertyä lunta. Lumi kun voi tukkia poistoilmaputken, ja siten heikentää ilmanvaihtoa ja myös palamista. Jatkokappale on muistettava poistaa, kun lähdetään ajamaan.

Cinderella Travel Dieselin hinta Suomessa ei ole vielä selvillä, mutta se on vähintään useita satoja euroja kalliimpi kuin Travel-kaasumallilla. Valmistaja ei tarjoa mahdollisuutta muuntaa vanha kaasuversio dieselillä käytettäväksi.

Kuvat: Cinderella Eco Group

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *