Euroopassa matkailevan kannattaa hankkia ajoneuvoonsa vähintään yksi nestekaasusäiliö, sillä kaasupullot ovat maakohtaisia.
Isoissa liner-luokan matkailuautoissa on lähes aina nestekaasutankki tai -tankkeja, mutta Suomessa nestekaasun tankkaaminen on lähes mahdotonta. Best-Caravan Oy pyrki pari vuotta sitten helpottamaan tätä tilannetta rakennuttamalla Hyvinkään ja Oulun pisteisiinsä kaasuasemat, mutta nämä suunnitelmat kaatuivat erilaisiin lupaongelmiin.
Nestekaasun tankkaamista ei pidä sekoittaa kaasukäyttöisten ajoneuvojen tankkaamiseen, sillä kaasuautoissa käytetään polttoaineena maa- ja biokaasua. Nestekaasua käytetään kyllä myös autojen polttoaineena myyntinimenä LPG tai Autogas, mutta ei kuitenkaan Suomessa. Suomessa myytävä nestekaasu on joko pelkkää propaania, tai propaania ja butaanin seosta esimerkiksi niin, että butaania on pari prosenttia.
Matkailuajoneuvoon ei näin ollen kannata hankkia kaasutankkia tai täyttöpulloa, jos sillä reissataan vain Suomessa.
– Jos liikkuu ympäri Eurooppaa, niin joka maassa pitäisi olla omat kaasupullot, ne kun ovat maakohtaisia. Sen takia reissaaminen on huomattavasti helpompaa, jos ajoneuvossa on kaasusäiliö, kertoo kaasusäiliöitä myyvän ja asentavan Suomen Vaunuosa Oy:n yrittäjä Perttu Muuronen.
Muuronen suosittelee asennuttamaan nestekaasusäiliön sillä tavalla, että siinä on ulkopuolinen täyttö, koska nestekaasua ei saisi tankata adapteria käyttäen suoraan nestekaasusäiliöön.
– Moni kaasuasema Euroopassa kieltää tankkaamasta suoraan kaasusäiliöön, koska asemalla ei voida olla varmoja, onko kyseessä kaasusäiliö vai kaasupullo. Mutta aina, kun kaasusäiliö on varustettu ulkopuolisella täytöllä, voidaan mennä aivan normaalisti nestekaasuasemalle. Adapterit on standardisoitu, ja tämän järjestelmän mukana tulee aina koko neljän erilaisen adapterin setti, jolloin tankkaus onnistuu kaikissa Euroopan maissa.
Nestekaasusäiliömääräyksissä sanotaan, että nestekaasusäiliö tulee asentaa mekaanisesti. Eli vaikka kaasusäiliön on saman näköinen ja kokoinen kuin kaasupullo, sitä ei saa kiinnittää pelkillä hihnoilla, vaan se asennetaan joko ruuveilla tai teräspannalla.
– Yleisin Suomessa tällä hetkellä käytettävä tapa on se, että ajoneuvossa on sekä normaali kaasupullo että nestekaasusäiliö. Esimerkiksi monella Espanjaan menevällä on nestekaasusäiliö ja espanjalainen irtopullo. Yhden nestekaasusäiliön järjestelmä ulkopuolisella täytöllä maksaa asennettuna 490–540 euroa. Toisen pullon hinta on 400–440 euroa, kertoo Perttu Muuronen.
Matkailuajoneuvoissa saa säilyttää nestekaasua enintään 25 kilogrammaa, mikä tarkoittaa käytännössä kahta 11 kilon kaasupulloa. Kuljetetaan nestekaasupulloja henkilö- tai matkailuautoissa tai matkailuvaunuissa, pullojen pitää olla pystyasennossa ja kiinnitetty hyvin esimerkiksi hihnoilla.
Kommentointi on suljettu.
Raili Helminen
Meillä ainakin on onnistunut painoventtiilisen suomipullon tankkaaminen täällä Portugalissa, ja myös Espanjassa sekä Portugalissa on myynnissä samanlaisella painoventtiiliilä varustettuja pulloja, vaikkakin espanjassa painoventtiileitä löyty kolmea eri kokoa. Espanjan puolella olisi vain pitänyt olla kaasupullon ostoon tyhjä Espanjan pullo, mutta selvittiin n. 1,5 suomipullolla tänne Portugaliin jossa ei mitään ongelmaa pullon ostossa eikä tankkauksessa, onhan vaaka keksitty, siitä sitten punnitsemalla selviää paljonko kaasua vielä pullossa jäljellä, komposiittipullossa kaasun paino 10kg +pullon tyhjäpaino, ei kovin vaikeaa matematiikkaa.