Suomessakin jotkut ovat harrastaneet sähköautossa nukkumista jopa pakkasella. Esimerkiksi Teslassa on valittavissa autossa yöpymistä helpottava leirintäasetus (camp mode), jolloin auto pysyy suuren akun avulla nukkujalle sopivan viileänä kuumilla keleillä tai lämpimänä kylmissä olosuhteissa.
Jos sähköauton sisätilan sijasta haluaa nukkua hieman väljemmässä tilassa, se onnistuu ilmastoinnista tinkimättä myös kattoteltassa tai auton viereen pystytettävässä tavallisessa teltassa. Yksinkertainen ratkaisu on käyttää teltan lämmittämiseen tai viilentämiseen sähköauton akkua.
Tällaista ideaa on lähtenyt tuotteistamaan ruotsalainen startup-yritys Campstream, jonka perustajilla on tuotekehitysosaamista Thule-yrityksestä. Campstream yrittää kerätä rahaa Campstream One -nimiselle tuoteidealleen Kickstarter-joukkorahoituspalvelun kautta.
Yksinkertaisessa tuotteessa on ikkunayksikkö, joka laitetaan alas rullattavan etusivuikkunan kohdalle.
Ikkunan kautta 3-metrinen letku viedään teltan oviaukon tai ikkunan suulle, ja puhaltamaan suoraan auton kojelaudan jostakin tuuletusaukosta lyhyellä letkulla imettävää lämmintä tai viileää ilmaa sisään telttaan asti. Lämpötilaa voidaan säätää kännykän sovelluksella.
Letkujen mukana kulkee usb-kaapeli, joten kattotelttaan tulee myös usb-c-portti vaikkapa kännykän lataamiseen teltassa.
Campstreamin omien testien mukaan kattoteltassa lämpötila pysyi nukkujille mukavasti +20 celsiusasteessa, kun lämpötila ulkona tippui yöllä 12 astetta pakkaselle.
Campstream One on tässä kohtaa tehty Teslalle (3 ja Y) ja Rivianille (R1T ja R1S), mutta yrityksen mukaan tuotetta voidaan hyödyntää kaikkien sähköautojen ja kattotelttamallien kanssa. Muille kuin Teslalle ja Rivianille räätälöityjä ratkaisuja on luvassa lisää, kunhan rahoituskierros onnistuu. Tässä vaiheessa kaavailtu kuluttajahinta on noin 450 euroa.
Kuvat: Campstream