Kian suurin maasturi Sorento on uudistunut. Dieselinä se tarjoaa 2 500 kiloa vetokykyä, ja mallistossa on myös bensahybridit.
2,2-litraisen moottorin maksimivääntö on muhkeat 440 Nm. Vääntö johdetaan kaikille neljälle vetävälle pyörälle uuden kahdeksanvaihteisen automaatin kautta.
Karavaanari osaa arvostaa vaihteiston tiheitä pykäliä. Käytössä on aina sekä voimaa tarjoava että taloudellinen vaihde. Kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa todella sulavasti, eikä veto katkea. Liki paritonninen koeajovaunu kulki perässä maltillisella 11 litran keskikulutuksella, ja voimareservejä olisi paljon suuremmallekin massalle.
Dieselin lisäksi voimanlähdevaihtoehtoina on ajossa latautuva eli täyshybridi (vetokyky 1 650 kg) ja pistokeladattava hybridi (1 500 kg). Näissä kummassakin on 1,6-litrainen ja turbolla varustettu bensiinimoottori, jonka maksimivääntö on 350 Nm, sekä kuusivaihteinen automaatti.
Koeajetun Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Business Luxury DCT 7P:n digitaalisen mittariston eri teemoista löytyy useampikin käyttökelpoinen. Mittariston suuri innovaatio on kuolleen kulman näytöt. Kun vilkku kytketään päälle, näyttöön vaihtuu sivukameran kuva mittarin tilalle. Nämä laajakuvaiset sivupeilit toimivat hyvin myös vaunun kanssa isojen ovipeilien apuna.
Tyyliltään uusi Kia Sorento on loikannut aimo harppauksen kohti premiumia. Aiempaan tapaan hinta on silti kohtuullinen, etenkin kun ajoneuvo on runsaasti varusteltu. Myös polttoainetalous on kunnossa kilpailijoihin verrattuna…
Haluatko lukea Caravan-lehdessä 1/2021 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.
Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.