Kuusi Vuoden Auto Suomessa -finalistia selvillä

Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n jäsenten tekemä Vuoden Auto Suomessa 2023 -valinta on edennyt finaalivaiheeseen. 30 ehdokkaasta kuuden auton finaaliin selvisivät Kia Niro, Mercedes-Benz EQE, Opel Astra, Renault Megane E-Tech Electric, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.

Kia Niro

Voimalinjojen moninaisuus näkyy hyvin kilpailuun tänä vuonna osallistuvissa 30 ehdokkaassa, joista kolmasosa eli kymmenen on sähköautoja. Kolmeen ehdokkaaseen sähkömoottori tulee vaihtoehdoksi viimeistään 2024. Toisaalta neljä ehdokasta on saatavissa vain polttomoottorilla.

Mercedes-Benz EQE

Kuudesta finalistista puolet on sähköautoja, mutta suuri osa suomalaisista ostaa edelleen polttomoottorisia autoja. Siksi on hyvin luontevaa, että yksi finalisti on saatavissa vain perinteisellä bensiinimoottorilla.

Opel Astra

Kolmasosa eli kymmenen ehdokasta erottui äänestyksessä omaksi joukokseen. Niukasti finaalin ulkopuolelle jäivät BMW i4, Dacia Jogger, Nissan Ariya ja sähköautokaksikko Subaru Solterra / Toyota bZ4X.

Renault Megane E-Tech Electric

Kaiken kaikkiaan äänet jakautuivat tasaisesti melkein kaikille 30 ehdokkaalle, sillä vain yksi ehdokas jäi ilman ääniä. Toisaalta ääniharavoista puolet ei kuulunut yhdenkään tuomarin suosikkikuusikkoon. Automerkeistä eniten ääniä sai Volkswagen (4 ehdokasta) ennen Toyotaa (3 ehdokasta) ja Kiaa (2 ehdokasta). 

Škoda Fabia

Nyt tuomaristolla alkaa haastava tehtävä arvioida finalistien ominaisuuksia. Niitä tutkitaan vielä konkreettisesti Nummelassa 16.11. järjestettävässä toisessa koeajopäivässä. Sen jälkeen jokaisen tuomariston jäsenen on päätettävä, miten jakaa toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä. Kaikille ehdokkaille niitä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi.

Volkswagen ID. Buzz

Vuoden Auto Suomessa 2023 julkistetaan perjantaina 16.12. kello 19 Tampere-talolla alkavassa Auto- ja Liikennegaalassa. Tilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä Aamulehti Livessä ja IS-TV:ssä.

Kuvat Auto- ja liikennetoimittajat/Jari Kohonen