Siirry suoraan sisältöön

Caravan-lehti

Leirintämatkailun erikoislehti

  • Matkailuajoneuvot
  • Leirintä
  • Varusteet
  • Liikenne
  • Kategoriat
    • Aktiviteetit
    • Lukijan tarina
    • Luonto
    • Menovinkit
    • Nostalgia
    • Nähtävyydet
    • Pinnalla
    • Podcast
    • Pääkirjoitus
    • På svenska
    • Reissuvinkit
    • Talous
    • Tapahtumat
    • Testit
    • Varusteet
    • Vetoautot
  • Lehti
    • Uusin lehti ja arkisto
    • Lehden lukijapalaute ja ristikko
    • Yhteystiedot
    • Mediatiedot
    • Osoitteenmuutokset
  • Haku
  • Kirjaudu
  • Tilaa

Kuvagalleria: Auto 2018 -tapahtuman karavaanaripoiminnat

Vetoautot

14.11.2018

Suzukin piskuinen Jimny kuuluu jo maastureiden ikoneihin. Parikymppinen malli on juuri uudistunut, vaikka asiaa ei hätäisellä vilkaisulla huomaakaan. Pienestä koostaan huolimatta on se silti hämmästyttävän maastokelpoinen, kiitos tikapuurunkonsa ja alennusvaihteen. Vetokyky on kokoonsa sopivasti 1 300 kg, mutta eipä hintaakaan ole kuin 25 000 euroa.

Caravan-lehti
Jaa: Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Telegrammissa Jaa WhatsAppissa

Menneenä viikonloppuna järjestetty Auto 2018 -tapahtuma keräsi kolmen päivän aikana Helsingin Messukeskukseen peräti 27 000 kävijää, joista 79 prosenttia harkitsee uuden auton ostoa kolmen vuoden sisällä. Koeajossa oli lähes 200 autoa 29 eri merkiltä, ja joka kymmenes kävijä koeajoi tilaisuudessa jonkin auton.

Myös Caravan-lehti kävi messuilla tutustumassa uutuustarjontaan karavaanarin silmin. Katso oheisesta kuvagalleriasta poimintamme.

Tapahtuman yhteydessä järjestetyssä vuosittaisessa Auto- ja liikennegaalassa jaettiin useita tunnustuksia autoalalla. Vuoden Auto Suomessa 2019 -palkinnon sai Ford Focus niukalla erolla ennen Mercedes-Benzin A-sarjaa. Valinnan tekivät Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet.

Teksti ja kuvat: Juhani Halmeenmäki

Audin näkemys autoilun sähköisestä lähitulevaisuudesta on futuristisen näköinen ”Elainen e-tron Sportback”. Auto saattaa tulla markkinoille jo ensi vuonna, mutta karavaanarin tuskin kannattaa vielä alkaa odottelemaan tästä vetoautoa.
Uusi Audi Q7 on edeltäjiään huomattavasti sulavamman näköinen ollakseen suuri edustusluokan katumaasturi. Vetokykyä V6-dieseleistä saadaan vähintään 2 700 kiloa, mutta hintalapussa varusteineen lukenee 100 000 euron ympärillä oleva summa.
BMW:n uusi X5 kuuluu sekin yli 100 000 euron katumaasturiluokkaan ainakin alkuvaiheessa, kun moottoreina on ainoastaan kuusisylinterisiä, joiden voimalla vetokyly on täydet 3 500 kiloa.
BMW:n sisustuksen tyylimaailmasta voi olla montaakin eri mieltä, kun samaan autoon on yhdistetty perinteistä jalopuuta, moderneja isoja näyttöjä, metallisia tehosteita ja punaruskeaa nahkaa.
Hondan suosittu katumaasturi CR-V on nyt saatavana ainoastaan bensiini- ja hybridivoimanlähteillä. Niistä karavaanaria kiinnostaa eniten manuaalivaihteinen 1,5-litrainen bensaversio, jonka vetokyky on kaksi tonnia. Hintaluokka varusteista ja vetotavasta riippuen on maltilliset 34 – 41 000 euroa, ja pyrimmekin palaamaan autoon lähiaikoina koeajon merkeissä.
Tältä näyttää Honda CR-V sisältä.
Hintaluokka varusteista ja vetotavasta riippuen on maltilliset 34 – 41 000 euroa, ja pyrimmekin palaamaan autoon lähiaikoina koeajon merkeissä.
Hyundai Nexo on polttokenno- eli vetyauto. Se on yksinkertaistettuna sähköauto, jossa sähköä ei säilötä akkuun, vaan se tuotetaan autossa vedystä, jolloin auton ainoa päästö on vettä, ja tankkaus sujuu nopeammin kuin sähkön lataaminen.
Viiden minuutin tankkaus antaisi liki 700 km ajoa, mutta ainoa puute on Suomesta puuttuva vetyasemaverkosto.
Monen autoalan asiantuntijan mielestä polttokennoauto voi ollakin se tulevaisuuden auto, toisin kuin täyssähköauto.
Täysvarustellun premium-tasoisen auton hinta meillä olisi alle 60 000 euroa
Hyundain täysin uusittu, neljännen sulkupolven seitsemänpaikkainen iso katumaasturi Santa Fe on saanut 2,2-litraisen dieselinsä jatkeeksi kahdeksanvaihteisen automaatin.
Perävaunumassa on tasan kaksi tonnia, ja hinnat alkavat 50 000 eurosta, joten tulemme testaamaan auton heti alkuvuodesta. Hybridiversiot ovat nekin tulossa mallistoon lähiaikoina.
Jeepin mallistossa on vielä toistaiseksi myös karavaanaria kiinnostavat dieselit, mutta Fiat Chrysler Automobiles’in ilmoituksen mukaan 2021 jälkeen niitä ei enää ole, joten ostohaluisella alkaa olla kohta kiire hankintansa kanssa.
Golf-luokkana tunnetun segmentin tärkeimmät uutuudet tälle vuodelle olivat vuoden autoksi valittu Ford Focus ja kolmoseksi jäänyt Kia Ceed. Kisaan ei kuitenkaan ehtinyt vielä Kian uusi sporttifarmariversio ProCeed, jolle povataan menestystä niin näkönsä kuin ajonsa puolesta. Vetokyky on maksimissaan 1 500 kiloa, ja auto osuu reilun 30 000 euron hintaluokkaan, joten se kiinnostaa useaa kevyemmän vaunun omistajaa.
Mersun uudesta, Nissanin tekniikkaan perustuvasta avolavamaasturista saa todella lihaksikkaan näköisen kulkupelin, jota tuskin annetaan firman yleiseen työmaakäyttöön. Mutta karavaanarin yksityiskäyttöön se saattaa olla kovinkin hyvä ratkaisu, silloin kun ei haeta perheauton matkustustiloja.
Mitsubishin maasturiperheen isoin malli Outlander on uudistunut.
Pistokeladattavan PHEV-hybridin hinta alkaa 44 000 ja vetokykyä on 1 500 kg CO2-päästöjen ollessa vaivaiset 46 grammaa. Muiden versioiden tietoja ei vielä ole saatavana.
Skodan näytteillä olleista konseptimalleista saattaa ekovihreä Vision X olla kovinkin lähellä tuotantomallia, onhan Seatilla jo Aronansa sekä Volkkarilla T-Roc, joiden kokoluokasta Skoda-malli vielä puuttuu. Ja kun merkillä on perinteisesti ollut hyvän vetokyvyn omaavia autoja, ei maasturisarjan pienintäkään tule väheksyä.
Vision E on puhtaasti tulevaisuuden konseptiauto.
Konseptimallin oviratkaisu on mielenkiintoinen.
Vision E -konseptiautoa tuskin tullaan näkemään ainakaan tässä muodossaan, mutta mielenkiintoa tämäkin auto herätti messuilla.
Suzukin piskuinen Jimny kuuluu jo maastureiden ikoneihin. Parikymppinen malli on juuri uudistunut, vaikka asiaa ei hätäisellä vilkaisulla huomaakaan. Pienestä koostaan huolimatta on se silti hämmästyttävän maastokelpoinen, kiitos tikapuurunkonsa ja alennusvaihteen. Vetokyky on kokoonsa sopivasti 1 300 kg, mutta eipä hintaakaan ole kuin 25 000 euroa.
Toyotan suuri perheauto Camry palaa Eurooppaan ja korvaa osaltaan valmistuksesta poistuneen Avensisin jättämää aukkoa.
Uusi Camry on 2,5-litraisella hybridibensiinimoottorilla ja automaattivaihteistolla varustettu tilava sedan, joten noin 40 000 euron hinnalla sille voi odottaa selkeää kysyntää.
CO2-päästö alkaen 119 grammaa lupailee pientä polttoaineen kulutusta, mutta EU-vetokyvystä ei ole vielä varmaa tietoa.
Toyotan Rav4-katumasturi on kokenut ison uudistuksen, ja dieselmalli on nyt jätetty kokonaan pois.
Ajossa itselatautuvan nelivetohybridin vetokyky on 1 650 kiloa, CO2-päästöt 137 grammaa, ja varustelusta riippuen on hintaluokka noin 50 000 euroa.
Palaamme tähänkin autoon vielä koeajon merkeissä.
  • auto
  • auto 2018
  • automessut
  • henkilöauto
  • karavaanarit
  • vetoauto

Lue seuraavaksi

Mitsubishi teki täyssähköisen miniretkeilyauton

12.1.2022 Kommentoi

Karavaanarit saivat näppärän mobiilipalvelun – toimii älypuhelimien lisäksi tietokoneissa

15.2.2022 Kommentoi

Päästömanipuloitu auto on laiton

2.6.2022 1 kommentti

Matkailuajoneuvon vuokraaja: onhan ajoneuvo vakuutettu vuokrakäyttöön?

3.6.2022 Kommentoi

Britit tekivät innokkaille polkupyöräilijöille oman retkeilyauton

7.3.2022 Kommentoi

Jos nyt valittaisiin siisteintä täyssähköistä retkeilyautoa, tämä ehdokas voisi olla vahvoilla

9.6.2022 1 kommentti

Luetuimmat

Luetuimmat

1.

Karmiiko polttoaineen hinta? Näin liikutat matkailuajoneuvoa taloudellisemmin

26.6.2022 Kommentoi Caravan Plus

2.

Koeajossa: LMC Tourer Lift H 660 G -matkailuauto – kevyt, matala ja parvisängyllinen

17.6.2022 Kommentoi Caravan Plus

3.

Koeajossa: Adria Twin Sports 600 SPB – kattoteltat yleistyvät retkeilyautoissa

22.6.2022 Kommentoi Caravan Plus

4.

Koeajossa: Knaus Sport 400 LK -matkailuvaunu – todellinen tilaihme jopa viisihenkiselle perheelle

14.6.2022 Kommentoi Caravan Plus

5.

Suviseurat käynnistyivät Lopella – Tiesitkö tämän jättitapahtumasta?

1.7.2022 Kommentoi

1.

Koeajossa: LMC Tourer Lift H 660 G -matkailuauto – kevyt, matala ja parvisängyllinen

17.6.2022 Kommentoi Caravan Plus

2.

Koeajossa: Knaus Sport 400 LK -matkailuvaunu – todellinen tilaihme jopa viisihenkiselle perheelle

14.6.2022 Kommentoi Caravan Plus

3.

Esittelyssä Suomen top 5 -luontotornit

10.6.2022 Kommentoi

4.

Sallittua vai ei? Näissä paikoissa yövyt luvan kanssa

9.11.2017 2 kommenttia

5.

Täydellinen tie täydelliselle leirintäalueelle – Camping Sysmään tulevaisuudessa myös kylpylä

13.6.2022 2 kommenttia Caravan Plus

Caravan Plus

Karmiiko polttoaineen hinta? Näin liikutat matkailuajoneuvoa taloudellisemmin

26.6.2022 Kommentoi Caravan Plus

Koeajossa: Adria Twin Sports 600 SPB – kattoteltat yleistyvät retkeilyautoissa

22.6.2022 Kommentoi Caravan Plus

Leirintäalueiden juhannuksen ohjelmatarjonta on tuttua ja turvallista – nostalginen tunnelma on juhannuksena arvossaan

21.6.2022 Kommentoi Caravan Plus

Koeajossa: LMC Tourer Lift H 660 G -matkailuauto – kevyt, matala ja parvisängyllinen

17.6.2022 Kommentoi Caravan Plus

Leiriportista oli tarkoitus tulla pieni ja näppärä varausjärjestelmä – tulikin kokonaisvaltainen leirintäalueiden hallintajärjestelmä

17.6.2022 Kommentoi Caravan Plus

Uusin Caravan-lehti 4/2022

Jäsenille: lue näköislehteä

Osta lukuoikeus

Leirintäalueiden esittelyt

Lue Leirintäoppaan artikkeli: Tarjolla savolaista lupsakkuutta

Tarjolla savolaista lupsakkuutta

Hirvensalmella sijaitseva Etuniemi on ollut SF-Caravan Sisä-Savo ry:n hallinnassa jo yli 30 vuotta. Alue sijaitsee vain noin 15 minuutin matkan päässä 5-tieltä ja kuuluu myös Caravan-huippuihin.

Lue Leirintäoppaan artikkeli: Kirkasvetinen Jukajärvi houkuttelee vesille

Kirkasvetinen Jukajärvi houkuttelee vesille

Juva Camping sijaitsee tasaisella paikalla Jukajärven rannalla. Alue on melojien suosiossa, sillä rannasta lähtee Oravareitti eli perhemelontaan sopiva melontareitti Juvalta Sulkavalle.

Lue Leirintäoppaan artikkeli: Kolkonjärven rannalla viihtyy

Kolkonjärven rannalla viihtyy

Rantasalmella sijaitseva Kuus-Hukkala on avoinna ympäri vuoden. Alue tarjoaa caravan-paikkojen lisäksi myös monentasoista mökkimajoitusta Pikku Hukka -mökeistä järvenrantamökkeihin.

Lue Leirintäoppaan artikkeli: Vesipetojen unelmapaikka

Vesipetojen unelmapaikka

Top Camping Visulahden maamerkkinä on jo vuosia ollut 5-tien varrella tervehtivä dinosaurus. Dino on paikoillaan, kuten ovat myös huvipuisto sekä muut alueen aktiviteetit.

Lue Leirintäoppaan artikkeli: Rantaravintolasta vesibussiristeilylle

Rantaravintolasta vesibussiristeilylle

Repoveden kansallispuisto sijaitsee nelisenkymmentä kilometriä Kouvolasta pohjoiseen. Matkailutoiminta Orilammella alkoi vuonna 1957, kun Irja ja Väinö Siikaneva aloittivat vesibussin ajamisen Pohjois-Valkealan luonnonkauniilla vesireiteillä.

Katso kaikki esittelyt

Caravan-lehti on noin 60 000 kappaleen levikillään Pohjoismaiden suurin leirintämatkailuun ja matkailuajoneuvoihin keskittynyt erikoisjulkaisu. Painettu lehti ilmestyy kuusi kertaa vuodessa.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • Matkailuajoneuvot
  • Leirintä
  • Varusteet
  • Liikenne
  • Tapahtumat

Suomen Caravan Media Oy

Viipurintie 58
13210 Hämeenlinna

Yhteystiedot

© 2016-2022 Caravan-lehti / Suomen Caravan Media Oy

Tietosuojaseloste Käyttöehdot Evästeasetukset

Takaisin ylös