Nämä ovat brittijärjestön mielestä nyt parhaat matkailuvaunujen vetoautot – Skodalle ja Volkswagenille voitot kahdessa luokassa

Ison-Britannian vaikutusvaltainen karavaanarijärjestö, 116-vuotias noin 1,1 miljoonan jäsenen The Caravan and Motorhome Club, on valinnut neljä päivää kestäneiden testien kautta Vuoden parhaan vetoauton, nyt jo 41. kerran.

Tällä kertaa testattiin 28 autoa, joista yhdeksän oli puhtaasti sähkökäyttöisiä ja kolme hybridejä.

Kokonaiskilpailun voiton ja ”Caravan and Motorhome Club Towcar of the Year 2024” -tittelin nappasi Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum Edition.

Porsche Cayenne -lataushybridi loisti lähes kaikilla testien osa-alueilla. Auto teki vaikutuksen tuomareihin ketteryydellään, suorituskyvyllään ja ajonautinnollaan.

Porsche oli myös yli 1700 kiloa painavien matkailuvaunujen vetäjänä tuomariston mielestä kategorian paras.

Porschella vaunun vetäminen oli vakaata niin alhaisilla kuin suurilla ajonopeuksilla. Kehuja saivat auton tekniikka, kauniit sisätilat, tilavat takaistuimet ja tavaratila.

Alle 1100-kiloisten vaunujen kategoriassa voittajaksi valittiin Volkswagen ID. Buzz (Style SWB 204PS 77 kWh Pro Electric 1 Speed Automatic).

ID. Buzz sai kiitosta muun muassa suurista sisätiloista ja hyvästä tunnelmasta.

Pienen matkailuvaunun vetäjänä retrohenkinen ID. Buzz -sähköauto on tuomariston mielestä pätevä ajoneuvo festivaaleille ja perheen camping-matkoille.

1100–1300-kiloisten vaunujen kategoriassa tuomariston valinta parhaaksi vetoautoksi oli Skoda Enyaq Coupe iV 82kWh vRS.

Skodan täyssähköinen Enyaq on voittanut usein vetoautopalkintoja viime vuosina.

Tuomariston valintaperusteissa kehuja saivat nyt muun muassa Enyaqin aerodynamiikka, suorituskyky, kiihtyvyys, istuimet, viihtyisät sisätilat ja laadukkuus.

Myös 1300–1500 kiloa painavien matkailuvaunujen kategoriassa Skoda vei vetäjänä voiton, nyt Skoda Octavia Estate SE L 2.0 TDI 150 hv DSG -mallilla.

Skoda Octavian 2,0-litrainen dieselmoottori yhdistettynä 7-vaihteiseen automaattiseen kaksoiskytkinvaihteistoon tarjoaa brittituomariston mukaan runsaasti vääntöä, kiihtyvyyttä ja tasaisuutta vaunujen vetoon.

Skoda Octaviasta näkee hyvin ulos myös silloin, kun kaarretaan vaunua peruutettaessa. Kehuja tuli myös muun muassa kodikkaista sisätiloista ja kookkaasta tavaratilasta.

1500–1700-kiloisten matkailuvaunujen parhaaksi vetäjäksi valittiin Polestar 2 Long Range Single Motor.

Vaikka ulkoisesti Polestar 2 on pysynyt melko samanlaisena, autoon on tullut isoja muutoksia. Muun muassa etuveto on vaihtunut takavedoksi, ja mallissa on aiempaa suuremmat akut.

Täyssähköisten vetoautojen oman sarjan voitti Nissan Ariya 87 kWh Evolve e-4ORCE.

Tuomaristo kehui Nissan Ariya -crossover-mallin ajo-ominaisuuksia, kiihtyvyyttä ja käsiteltävyyttä. Pisteitä auto keräsi myös näkyvyydestä taakse sekä tilavasta tavaratilasta.

Hybridi-mallisten perhevetoautojen kategorian voittajaksi brittien valinta oli Volvo XC60 Recharge Plug-in Hybrid T6 Plus.

Pisteitä Volvo keräsi myös suorituskyvystä sekä hyvästä näkyvyydestä peruutettaessa.

Volvon keskikokoinen katumaasturi teki tuomareihin vaikutuksen muun muassa helppokäyttöisyydellään, ohjattavuudellaan, kookkaalla tavaratilallaan ja mukavilla istuimillaan.

Avolava-autojen kategorian voitti Ford Ranger (Wildtrak Double Cab 3.0 TD Ecoblue V6 240hv).

Tuomariston mielestä uusi Ford Ranger tuntui aiempaa enemmän katumaasturimaiselta.

Tuomarit antoivat arvoa Rangerin 3,0-litraisen V6-dieselmoottorin tehokkuudelle mutta myös hiljaisuudelle. Tuomarit kehuivat Wildtrak-mallin jousitusta, joka tekee autosta hyvän vaihtoehdon myös vaunun kanssa reissaamiseen.

Suuren perheen vetoautojen kategoriassa tuomariston valinta voittajaksi oli Volkswagen Multivan Style Long 2.0 TSI 204PS 7spd DSG.

VW Multivanin pitkä versio tarjoaa 20 senttimetriä lisää tilaa tavaratilan alueella karavaanarien tavaroille.

Tienpäällä tasaista menoa tarjoava Multivan on brittituomariston mukaan hiljainen ja helposti käsiteltävä vetoauto – paras vaihtoehto silloin, kun reissuun lähtee paljon ihmisiä ja tavaraa.

Luksusvetoautojen luokassa tuomaristo palkitsi pidennetyllä akselivälillä varustetun Bentley Bentaygan.

4.0-litraisella V8-moottorilla varustettu Bentley Bentayga sai kehuja myös erinomaisesta näkyvyydestä ulos sekä ehkä hieman yllättäen myös ketteryydestä.

Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Bentley halusi valmistajana osallistua tähän kilpailuun. Loistokkuutta leirintämatkoille tuovan Bentaygan ajo-ominaisuudet ja mukavuus pysyivät erinomaisina myös vaunua vedettäessä.

Tuomariston erikoispalkinto jaettiin ensi kertaa. Sen sai 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla varustettu Ford Puma ST-Line 1.0 Mhev.

Erikoispalkinnolla tuomaristo haluaa nostaa esille tärkeiksi katsomiaan asioita, uusia ominaisuuksia ja innovatiivisuutta.

Kun Vuoden vetoauto -kilpailu aikoinaan alkoi, tuomariston mukaan suurilla moottoreilla varustettuja kookkaita vetoautoja pidettiin välttämättöminä. Tämän vuoden erikoispalkinnon voittaja Ford Puma -kevythybridi kumoaa tuomariston näkemyksen mukaan kyseisen ”välttämättömyyden”.

Vaikka palkitussa Ford Pumassa on vain 1-litrainen moottori, malli veti tuomariston mukaan helposti vaunua ja oli mukaansatempaava ajaa. Tuomaristo kehui myös yllättävän isoa tavaratilaa.

Lähde ja kuvat: The Caravan and Motorhome Club