Saksalainen autojätti on tulossa vahvasti matkailuajoneuvomarkkinoille kahdella Crafter-alustaisella Grand California -retkeilyautomallilla. Uutuudet tulevat myyntiin ensi vuonna, mutta Suomen Volkswagen-maahantuoja ei ole tehnyt vielä päätöstä siitä, aloittaako se jossakin vaiheessa retkeilyautojen tuonnin.
Volkswagen esitteli viime syksynä Düsseldorfissa Califonia XXL -prototyypin, jolla autojätti tunnusteli suuren yleisön ajatuksia. Eräänlainen retkeilyauton ja van-mallin sekoitus oli rakennettu Crafterin perustella, mutta korin yläosaa oli modifioitu, ja esimerkiksi takana oli 25 senttiä pitkä uloke kasvattamassa sisätiloja.
California XXL jäi konseptiksi, mutta tänä syksynä Düsseldorfin Caravan Salon -messuilla esitelty Crafter-alustainen Grand California tulee tuotantoon. Jo aiemmin tuotannossa ollut Transporter-alustainen nostokattoinen California ei täytä Suomen matkailuautomäräyksiä, mutta kahtena pituusversiona valmistettavan Grand Californian kohdalla ei ole sisäkorkeusongelmia.
Vaikka Volkswagenin Transporter-alustainen California ei ole tuttu suomalaisille, se on myynyt Euroopassa ilmeisen hyvin. Uuden Crafter-alustaisen Grand Californian myötä tilanne paranee entisestään, ja Volkswagen onkin tulossa varsin vahvasti kasvussa oleville retkeilyautomarkkinoille.
Volkswagenilla halutaan luokitella Grand California enemmän van- kuin retkeilyautoluokkaan, mutta koska malli rakennetaan Crafterin umpikoriin, se kuuluu kuitenkin enemmän retkeilyauto- kuin van-segmenttiin. Molempien Grand California -mallien leveys on 204 senttiä.
Vaikka Crafter-alustaiset Grand California -retkeilyautot eivät tulisi Suomen tuontiohjelmaan, niin Crafter-alustaiset retkeilyautot tulevat silti yleistymään meikäläisillä teillä. Kotimaiset korirakentajat ovat kiinnostuneita Volkswagenin suurimmasta pakettiautomallista, ja Volkswagen on noussut tänä vuonna selvästi myydyimmäksi Suomessa valmistetuksi matkailuautomerkiksi.
Volkswagen esitteli loppukesällä 5,98-metrisen Grand California 600:n, jossa on kiinteä poikittainen takavuodearkku. Poikittaisen vuoteen pituus saadaan kasvamaan lähes kahteen metriin sillä, että vuoteen kohdalla on kyljistä ulkonevat ikkunat.
600-malliin saa ohjaamon yläpuolelle lapsille sopivan noin 160-senttisen vuoteen. Tämän mahdollistamiseksi 6-metrisessä korissa on lievä alkovikyttyrä ohjaamon päällä, ja muutenkin lyhyemmän Grand Californian katto näyttää varsin jälkiasenteiselta.
Syyskuisessa Düsseldorfin näyttelyssä Volkswagen esitteli pienenä yllätyksenä 6,84-metrisen Grand California 680:n. Pidemmän akselivälin omaava 680-malli näyttää 600-mallia virtaviivaisemmalta lähinnä siksi, että siinä ei ole etukyttyrää, vaan tuulilasi ja katto muodostavat saumattoman kokonaisuuden. 600-mallin korkeus on 3,03 metriä, 680:n 2,85 metriä. Grand California 680 on puhtaasti kahden hengen retkeilyauto, jonka takaosassa on pitkittäinen parivuode.
Crafter-pohjainen Grand California on, toisin kuin Transporter-pohjainen California, ”oikea” matkailuauto, sillä siinä on kiinteä takavuode, asunto-osan keskellä vessa/suihku ja korkea katto.
Erilaisista vuoderatkaisuista ja katosta huolimatta 600- ja 680-malleissa on samanlaiset sisätilat: keittiö on retkeilyautoille tyypilliseen tapaan sivuliukuoven tuntumassa, ja ohjaamon istuimet kääntyvät osaksi sohvaryhmää, jossa on kahden hengen matkustajasohva.
Grand Californian sisäilmeeseen on otettu vaikutteita venealalta. Sisätilat ovat varsin valoisat. Luonnonvaloa tulee kahdesta isosta kattoikkunasta, ja valaistus on toteutettu nykytyylin mukaisesti suorilla ja epäsuorilla valaisimille. Valoja voidaan ohjata sekä yksitellen että kosketusnäytöltä.
Tuorevesisäiliön tilavuus on 110 litraa, jätevesisäiliön 70 litraa. Lämmitin on varustettu lämminvesivaraajalla. Lisävarustelistalta löytyvät muun muassa navigaattori, vetokoukku, aurinkopaneelit ja 2,2 kW:n ilmastointilaite. Asuintilassa oleviin bluetooth-kaiuttimiin voidaan siirtää musiikkia joko Crafterin infotainment-järjestelmän kautta tai esimerkiksi älypuhelimesta.
Vakiovarustukseen kuuluu 2-liekkinen liesi ja 70 litran jääkaappi. Keittiön ohjaamon puoleisessa päädyssä oleva jääkaappi poikkeaa rakenteensa osalta totutusta, sillä se toimii apteekkikaappimaisesti ulos vetämällä. Myös asunto-osan yläkaapit eroavat perinteisistä, sillä yhden kaapin sijaan kaapissa on erikseen ala- ja yläkaappi.
Retkeilyautoissa on Crafterin tehokkain eli 177-hevosvoimainen 4-sylinterinen turbodiesel, ja vaihteistona on aina 8-nopeuden automaatti. Etuvedon lisäksi Grand Californian saa myös 4Motion-nelivetona.
Puolassa valmistettavien Grand California -mallien hinnat alkavat Saksassa alle 55 000 eurosta.