Uuden matkailuajoneuvon ostaja voi pitkälti valita itselleen mieluisan sisustuksen. Myöhemmin piristystä sisustukseen saa muun muassa tarvikekauppiailta ja verhoomoilta.
Yksilöllisyys on tärkeää. Ihmisillä on tarve, että koti näyttää omalta. Sama ilmiö koskee yhä enemmän myös matkailuajoneuvoja. Halutaan saada jotain muuta kuin vakioratkaisuja.
Kolme-nelikymppisillä, jotka ovat vanhempiensa kanssa aikoinaan olleet karavaanareina liikkeellä, on helposti yhä mielikuva vähän harmaista ja synkistä takavuosikymmenten matkailuajoneuvoista. Kohtaaminen nykyaikaisen matkailuajoneuvon kanssa on monelle herätys.
Myös alalla on herätty siihen, että mielikuvia tulisi saada päivitettyä. Yksi esimerkki hihojen käärimisestä oli, kun J. Rinta-Jouppi ja Kabe Adria päättivät katsoa asioita laatikon ulkopuolelta ja viedä Adria Matrix Plus 670 SL -matkailuauton sisustusammattilaisten nähtäväksi ja koettavaksi sisustustoimittajien tapahtumaan Fiskarsiin kesäkuussa.
– Emme ole aiemmin olleet mukana missään tämän tapaisissa tapahtumissa. Nyt veimme näytille tämän Adrian auton, johon laitoimme lisävarusteena muun muassa markiisin ja taulu-tv:n. Lisäksi laitoimme sinne monia sisustuselementtejä, kuten Balmuirin tyynyjä, peittoja ja pussilakanoita, J. Rinta-Joupilla muun muassa caravan-liiketoimintaa johtava Petri Keisala kertoo.
Kabe-Adria Oy:n toimitusjohtaja Bo Karlssonin mukaan moni matkailuautoon tutustunut sisustusalan ammattilainen oli vähän ihmeissään katsonut, onko matkailuauto sisältä todella tämän näköinen nykyään ja voidaanko se näin hyvin sisustaa. Tuli kommentteja, että tämähän on vähintään yhtä hienosti suunniteltu kuin peruskoti mutta muutamien neliömetrien sisälle.
Karlssonin mukaan Ruotsissa ovat jo pitkään olleet sisustus- ja muut tarvikkeet vahvasti myynnissä caravan-liikkeissä. Meille tämä ilmiö on kunnolla rantautumassa vasta nyt.
– Suomessa ollaan tässä asiassa varmaankin vielä 3–4 vuotta Ruotsia jäljessä. Oikeastaan ensimmäinen Suomessa tällaisella konseptilla on Helsinki Caravan Oy:n myymälä, josta löytyy jo paljon sisustamiseen liittyvää, Karlsson sanoo.
Kabe-Adrian Seppo Pekkarinen muistuttaa, että sisustussuunnittelussa ei ole toki kyse vain tarvikkeista, verhoista tai kankaista.
– Se on myös sitä, että on millimetrin tarkasti mietitty, paljonko laitetaan tilaa esimerkiksi pöytäryhmälle tai keittiölle, jotta se olisi yhä toiminnallinen, näyttävä ja edelleen myös mukava. Jos esimerkiksi matkailuajoneuvon verhoilu ei sitten miellytä ostajan silmää, usein ratkaisu on ostaa vain joku toinen merkki, Pekkarinen sanoo.
Bo Karlssonin mukaan Suomessa ei ole vielä paljon firmoja, jotka laittavat asiakkaan toiveiden mukaisesti sisustuksen uusiksi.
– Verhoomoja on toki joitakin, mutta siellä tyypillisesti ei ole kyse niinkään designista ja personoinnista, vaan enemmänkin vanhan tuoreuttamisesta ja korjaamisesta. Ihmiset personoivat itse jonkin verran oman osaamisensa mukaan.
Petri Keisala muistuttaa, että kun matkailuajoneuvo tilataan tehtaalta, jo siinä vaiheessa asiakkaalla on paljon vaihtoehtoja valittavissaan, esimerkiksi eri kangasvaihtoehtoja ja koristetyynyjä. Uuden ostajalle jo lähtötilanne on siis hyvä.
Asiakas joutuu odottamaan uutta matkailuautoaan tehtaalta usein runsaat puoli vuotta. Yhtenä syynä siihen on juuri asiakkaan valinnanvapaus ja valinnaisvarusteet. Kun ei voida tehdä samannäköisiä ajoneuvoja, aina tulee pieniä muutoksia, mikä lisää valmistusaikaa.
Katso lisää aihepiiristä Caravan-lehden videolta. Tmi Luz tekee mittatilaustyönä yksilölliset päiväpeitteet, tyynyt, verhot ja istuinpäälliset. Verhoiluyrittäjä Heleena Perkkiö sai kipinän yritystoiminnalleen Norjasta: