Kaikki merkkikerhot eivät ole toiminnassaan täysin sulkeutuneita ”vääränmerkkisellä” matkailuajoneuvolla liikkuvilta. Ystävällisyys ja avoimuus kuuluvat treffeillä asiaan.
Tehdasvierailuja, jäsenetuja, teknistä tukea, yhteistyötä maahantuojien ja jälleenmyyjien kanssa, hyviä keskusteluita sekä mukavaa yhdessäoloa erilaisissa tapaamisissa ja tapahtumissa. Muun muassa tätä on matkailuajoneuvojen merkkikerhojen toiminta.
Karavaanarille on tarjolla lukuisia yhdistyksiä ja epämuodollisimpia yhteisöjä, joissa voi hakeutua samanhenkisten pariin. Mutta merkkikerhoissa jos missä omalle matkailuajoneuvomerkille löytyy jollei aina ylistystä niin ainakin ymmärrystä ja hyödyllistä käytännön tietoa.
Monet ovat varsin uskollisia merkilleen, mutta jäsenistöä merkkikerhoissa vaihtuu luonnollisesti jo sen vuoksi, että osa vaihtaa välillä kalustoaan.
Vuonna 2006 perustetun Carthago Club of Finlandin pohjoisimmat jäsenet ovat Sodankylästä, eteläisimmät Hangosta.
Puheenjohtaja Ahti Wikström kertoo toimintaa olevan paljon. Muun muassa treffejä on kymmenkunta vuodessa, ja niillä on usein hyvin korkea osallistumisprosentti.
– Jäsenmaksu on muun muassa siksi, että meillä on kultavaltausalue Kutturantien varressa 10 vuoden sopimuksella. Siellä on muun muassa iso kotateltta ja kenttäsaunat sekä parit rännit ja pumppuja kullanhuuhdontaan. Sinne kokoonnutaan koko syyskuun ensimmäiseksi viikoksi. Huuhdotaan tietysti kultaa, on ruoka- ja kahvitarjoilua sekä illanviettoa.
Carthago Clubin treffeillä on aina elävää musiikkia ja yhteislaulua, koska porukassa on mukana taitavia soittajia ja useita hyviä laulajia.
Klubilla on ollut tapaamisia myös Baltian maissa, ja yhteistyötä Eesti Karavanin kanssa.
– Meillä on 81 autokuntaa, suunnilleen parisataa jäsentä. Viime vuonna tuli jäseneksi 16 uutta autokuntaa ja 10 poistui. Meillä on aika iäkästä väkeä. Kun on kalliit autot kyseessä, eivät nuoret pysty näitä helposti ostamaan. Mutta on meillä kyllä hyvät näkymät, ja mukaan on tullut aktiivisia vielä työelämässä olevia jäseniä, Ahti Wikström sanoo.
Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Carthago Clubilla on Lahden Kuninkuusraveissa treffit, oma alue ja kuljetukset. Mukana on parikymmentä autoa.
– Dethleffs Caravan Club of Finland eroaa valtaosasta muista merkkikerhoista, sillä tavalla, että meillä ei käsitellä rahaa ollenkaan, ei kerätä jäsenmaksuja, kertoo kerhoa perustamisesta lähtien pyörittänyt Reko Kylmänen. Jäsenenä on tällä hetkellä 830 perhettä.
9-vuotissynttäreitä vietetään tänä viikonloppuna SFC-Kohtauspaikalla Kajaanin Vuottolahdessa. Tapahtumaan on ilmoittautunut 42 autokuntaa.
Yhtenä kohokohtana Reko Kylmänen mainitsee vuonna 2016 tehdyn vierailun Saksaan Dethleffsin tehtaalle.
Kolmesti treffit on pidetty Virossa, ja eri puolilla Suomea vähintään kolme kertaa vuodessa.
– Se antaa paljon, että on tapaamisia, joissa käydään hyviä keskusteluita. Samoin keskustelemme Facebookissa. Jos jollain on joku ongelma, siihen saa asiallisia vastauksia.
– Meillä on sellainen kerho, että siitä ei pääse eroon. Vaikka vaihtaa merkkiä, tässä kyllä pysyy mukana. Nytkin Kohtauspaikkaan synttäreille tulee muutamia, joilla on muu kuin Dethleffs. He haluavat edelleen olla tapahtumissamme, Kylmänen kertoo.
Reko Kylmäsen mukaan Dethleffs-kerho on saanut kauppiailta lahjoituksena muun muassa arpajaispalkintoja kiitettävän hyvin. Samoin leirintäalueilta on saatu tapaamisiin erittäin edullisia tarjouksia.
Adria Club of Finland on rekisteröitynyt yhdistys, mitä kaikki merkkikerhot eivät ole. Adria Club on perustettu 2014, mutta rekisteröitynyt yhdistys siitä tuli 2015. Jäseniä on noin 440.
– Koska Adria Club on ollut olemassa vasta lyhyen aikaa, toiminta on ollut vielä melko vähäistä. Tarkoitus on koko ajan laajentaa ja näkyä enemmän. Olemme jo esillä monissa näyttelyissä, kevättapahtumissa ja messuilla. Tavoitteena on saada vahvistettua jalansijaa myös muualla kuin Etelä-Suomessa, puheenjohtaja Marjo-Riitta Björkroth kertoo.
Toiminnan yhtenä kohokohtana Björkroth nostaa esille jokavuotisen Kiuruveden Iskelmäviikon, jossa Adria Club on mukana ja isosti esillä. Iskelmäviikon suosiosta suomalaisten ”kaikenmerkkisten” karavaanareiden keskuudessa kertoo paljon se, että paikalle saapui tänä vuonna yhteensä hurjat 780 vaunukuntaa.
Vaikka yhdistyksen jäseniksi ei hyväksytä muilla kuin Adrian tai Sunlivingin kalustolla liikkuvia, muitakaan ei toki hyljeksitä.
– Esimerkiksi Iskelmäviikolla, kun meillä oli yhdessäoloa ja makkaransyöntiä, ei sieltä toki potkittu ulkopuolisia muualle, Björkroth naurahtaa.
Adrian tehtailla Sloveniassa yhdistyksen jäsenet vierailivat viimeksi viime syksynä. Yhdistyksen tulevaisuus näyttää sikäli valoisalta, että uusia jäseniä tulee koko ajan lisää.
Kabella on alueellisia merkkikerhoja: Pohjois-Suomen yhdistys perustettiin 1998, Länsi-Suomen 1999 ja Järvi-Suomen vuonna 2017.
Kabe Järvi-Suomen toiminta painottuu Kainuuseen, Keski-Suomeen, Pohjois- ja Etelä-Karjalaan sekä Etelä- ja Pohjois-Savoon. Erikoisuutena yhdistyksellä on 18-paikkainen kirkkovene Tervossa.
Kabe Klupi Länsi-Suomen nykyinen puheenjohtaja Mauri Hietala on ollut mukana 20 vuotta eli perustamisesta lähtien.
Hietala kertoo klupilaisten järjestävän treffit perinteisesti lähellä äitienpäivää. Marraskuussa on puuronsyönti-ilta.
– Viime viikonloppuna olimme mukana Äänekosken Lintulahdessa Keski-Suomessa valtakunnallisessa Kabe-merkkitapaamisessa. Siellä oli omaa ohjelmaa, yhdessäoloa ja muun muassa mölkkyä ja petankkia, Hietala kertoo.
– Yhdessäolo on tässä tärkeintä. Ja mikään merkki ei ole ongelmaton, merkkikerhossa voimme porukalla pohtia asioita, Hietala sanoo.