Slovenialainen Adria liittyi uuden SuperSonic-lippulaivamallinsa myötä Mercedes-Benzin Sprinter-mallia käyttävien matkailuajoneuvovalmistajien alati kasvavaan joukkoon.
Euroopan merkittävimpiin matkailuajoneuvojen valmistajiin lukeutuva Adria nousi viime vuonna parin vuoden jälkeen jälleen Suomen myydyimmäksi matkailuautomerkiksi. Uuden mallisarjan lanseeraaminen ei tule vaikuttamaan Adrian myyntimääriin ainakaan Suomessa, mutta uudella SuperSonicilla on slovenialaisvalmistajalle suuri brändiarvo.
Adrialla on ollut tähän saakka viisi matkailuautomallistoa. Compact on kapeampi van-malli. Coral ja Matrix ovat puoli-integroituja, joista jälkimmäisessä on nostovuode. Mallivuodelle 2023 uudistuva Coral XL on alkovimalli, Sonic puolestaan täysintegroitu. Adrian retkeilyautot ovat Twin sekä Caravan 4/2022:ssa koeajettava nostokattoinen Twin Sports.
Nykytyylin mukaisesti Twin-retkeilyautosta, van-mallista, puoli-integroiduista sekä alkovimallista on ollut tarjolla Fiat Ducaton rinnalla alustavaihtoehdoksi myös Citroën Jumper. Jatkossa Coralin ja Matrixin saa myös Mercedes-mallina.
Sonic-integroitu on sen sijaan puhdas Ducato-malli. Tarjolla on neljä erilaista pohjaratkaisua, joista kolme 7,5-metristä saa sekä Plus- että Supreme-varustelulla. 6,5-metrisen mallin saa vain matalammalla Plus-varustelulla.
Tarkkaan varjeltuna salaisuutena pidettyä uutta SuperSonic-mallia suunniteltiin pitkään, sillä Mercedes-Benz on erittäin tarkka muun muassa omista brändiasioistaan – esimerkiksi tähtilogoa ei laiteta näkyviin ihan vain heittämällä. Sonicin maskissa on Fiatin logon sijaan Adrian logo, mutta SuperSonicin maskia koristaa Mercedeksen tähtilogo, ja Adria näkyy vain ison tuulilasin yläpuolella.
SuperSonic pohjautuu vahvasti Sonic-malliin, mutta on mallinimensäkin velvoittamana ex-lippulaivaa kookkaampi.
SuperSonic tulee tarjolle kaksi- ja kolmiakselisina malliversioina. Molemmissa pituusluokissa on kaksi pohjaratkaisua, eli takana olevassa makuuhuoneessa on joko siskonpetiksi liitettävät erillisvuoteet tai pitkittäinen saarekevuode.
Kaksiakseliset 780 SL ja 780 DC eroavat kolmiakselisista 890 LL- ja 890 LC -malleista auton keskialueen osalta: puoli metriä pidemmän akselivälin ansiosta 890-melleissa on enemmän tilaa olohuoneessa, keittiössä, vessassa ja suihkussa. Molemmissa malleissa on neljä matkustajapaikkaa, ja myös vuodepaikkoja on käytännössä sama määrä – tosin SL- ja LL-mallien kohdalla makuupaikkamääräksi kerrotaan 4+1.
7,8-metrisissä 780-malleissa on vakiona 150-hevosvoimainen (110 kW) dieselmoottori, jonka saa lisärahalla korvattua 170-hevosvoimaisella moottorilla – tehokkaampi moottori on vakiona 8,9-metrissä kolmiakselisissa 890-malleissa.
SuperSonicit ovat akselimäärästä riippumatta etuvetoisia. Vaihteistovaihtoehdot ovat 6-portainen manuaali ja 9-portainen automaatti.
Mercedes-Benz Sprinterin jatkona on Al-Kon valmistama alusta. 780-mallien kokonaismassa on 4 500 ja 890-mallien 5 500 kilogrammaa.
SuperSonic esitellään suomalaisille syyskuussa Lahden Caravan 2022:ssa. Adrian lippulaivamallien Suomi-hinnat eivät ole vielä selvillä, mutta jonkinlaisen hinta-arvion tekoa auttanee se, että pienempien Sonic-Fiatien hintaskaala on tällä hetkellä 105 000–119 000 euroa.