Volkswagenin maahantuoja testasi, kuinka paljon tavarankuljetusperäkärry vaikutti täyssähköisen ID.4-mallin toimintamatkaa. Caravan-lehti teki saman automallin nelivetoista GTX-versiota hyödyntäen lehden seuraavan numeron matkailuvaunukoeajon.
Täyssähköautojen koeajoraportteihin tulee aina muutama kommentti, missä sähköauton hankinnan esteeksi koetaan se, että autolla ei pääse yhdellä latauksella peräkärryä vetäen pääkaupunkiseudulta Lappiin, mikä vaikuttaa olevan monen suomalaisen normaalia viikoittaista autoilua.
Mikä sitten on peräkärryn vaikutus täyssähköauton kulutukseen? Volkswagen-maahantuoja, K-Rauta ja Juncar Oy hakivat yhdessä käytännön testillä vastausta tähän kysymykseen.
– Peräkärryn vaikutus täyssähköauton toimintamatkaan on usein puheenaiheena niin asiakkaillamme kuin sähköautoilua käsittelevillä sosiaalisen median kanavilla. Päätimme yhdessä K-Raudan sekä Juncar Oy:n kanssa tehdä käytännön testin, joka antaisi lisätietoa asiaan, toteaa Volkswagen-henkilöautojen tuotepäällikkö Toni Nieminen.
Testiautoina toimi kolme Volkswagen ID.4 Pro -täyssähköautoa, jotka oli varustettu 77 kilowattitunnin ajoakulla. Tällä akulla ja varustelulla takavetoisen auton WLTP-toimintamatka voi olla parhaimmillaan jopa 505 km.
Testiolosuhteissa ilman peräkärryä ajaneen auton laskennallinen toimintamatka nopeudella 80 km/h oli jopa 579 km (100 km/h:n ajonopeudella 461 km). Autojen varusteissa oli pieniä eroja, mutta esimerkiksi rengas- ja vannekoot (20 tuumaa) olivat kaikissa autoissa samat ja rengaspaineet valmistajan kuormatulle autolle määrittämät.
Peräkärryinä käytettiin kahta Muuli 1400SX -peräkärryä 200 kilogramman kuormalla. Toisessa kärryssä oli aerodynaamisemmin muotoiltu Juncarin kuomu ja toisessa perinteisempi Jaxal Maxi -kuomu.
– Valvottujen laboratorio-olosuhteiden ulkopuolella keskenään vertailukelpoisten kulutustestien tekeminen ei ole aivan ongelmatonta. Liikenteen joukossa on useista muuttujista johtuen hankalaa saada vertailukelpoisia tietoja, mutta pyrimme testissä vakioimaan mahdollisimman monta tekijää, jatkaa Nieminen.
Testi suoritettiin kesäkuussa aurinkoisena päivänä ulkolämpötilan ollessa 19 astetta. Kahdella suoritetulla ajokerralla olosuhteet olivat varsin hyvät, tuuli oli tasainen noin 1 m/s, ja tuulen suuntakin pysyi lähes samana. Testi suoritettiin ajamalla mukautuva vakionopeudensäädin päällä 4-tietä edestakaisin – moottoritietä käyttämällä pyrittiin minimoimaan muun liikenteen vaikutus testituloksiin. Kulutustestin matka oli 44 kilometriä, eli lähes kaksinkertainen viralliseen 23,25 km:n WLTP-normimittaukseen nähden.
Testissä toimintamatkoja verrattiin ilman peräkärryä ajaneen verrokkiauton laskennalliseen toimintamatkaan. Testin perusteella ajonopeudella 80 km/h peräkärryllisten autojen toimintamatkat olivat:
Ajonopeuden nosto 100 km/h:iin vaikutti merkittävästi kulutuslukemiin ja sitä kautta laskennallisiin toimintamatkoihin. Ajonopeudella 100 km/h peräkärryllisten autojen toimintamatkat olivat:
Peräkärryä valittaessa kannattaa siis kiinnittää huomiota kärryn lisäksi myös siinä käytettävään kuomuun. Aerodynaamisemmalla kuomulla varustetulla peräkärryllä toimintamatka on noin kymmenen prosenttia pidempi kuin perinteisellä kuomulla. Lisäksi testi todisti, että sopivissa olosuhteissa täyssähköauton toimintamatka on merkittävästi pidempi kuin auton ilmoitettu WLTP-toimintamatka.
Käytännössä täyssähköauton kulutukseen ja sitä kautta toimintamatkaan vaikuttavat useat tekijät, niin ilman peräkärryä ajettaessa kuin sen kanssakin. Täyssähköauton voimalinja on erittäin energiatehokas, jolloin esimerkiksi ajonopeus, märkä tien pinta, karkeampi asfaltti tai vaikkapa voimakas vastatuuli näkyvät selvästi kulutuslukemissa. Täyssähköautossa auton sisätilojen ja ajoakun lämmitys – tai kuumissa olosuhteissa viilennys – myös kuluttaa energiaa ja siten pienentää toimintamatkaa.
Syyskuussa ilmestyvässä Caravan-lehden numerossa 5/2022 on koeajoraportti tälle mallivuodelle tulleesta Beachy-kevytvaunusta. Hobby-konsernin uutuusmallia vedettiin täyssähköisellä Volkswagen ID.4 GTX:llä.
Caravan-lehden koeajossa olleen Beachy 360:n kokonaismassa on 900 kilogrammaa. Veturina toimineessa ID.4 GTX -mallissa on 77 kilowattitunnin ajoakulla, ja mallin WLTP-normin mukainen toimintamatka on jopa 475 kilometriä – koeajoauton kohdalla WLTP-matka oli 460 km.
Koeajon puitteissa ei tehty Volkswagen-maahantuojan tekemän peräkärrytestin kaltaista toimintamatkatestiä, mutta ID.4 GTX:n kulutusta testattiin auton ajotietokoneen jakaman tiedon avulla.
Ilman vaunua Volkswagenin kulutus oli 20–22 kWh/100 km, kevyen vaunun kanssa 34–36 kWh/100 km. Lämpimässä kesäkelissä vaunu ”söi” yhtä ajettua kilometriä kohden toimintamatkasta lähes kaksi kilometriä.
Ilman testaamistakin on selvää, että jos ID.4 GTX:n koukussa olisi ollut suurin sallittu taakka – mallin vetomassa on 1 200 kiloa – kilometrejä olisi huvennut vielä rivakammin.
Kuvat K Auto Oy ja Pekka Virtanen
Kommentointi on suljettu.
Amir Näveri
Kyllähän asuntovaunun vetoraportit alkavat pikkuhiljaa kiinnostamaan, alkaa olla kohta pakko kiinnostaa. Itsellänikin on ollut mielessä Kia EV6 (vetokyky 1600kg) yhdistettynä nykyiseen Adria Action vaunuun. Tosin hinnat tuntuu sähköautoissa nousevan kovaa vauhtia eikä kotipihaan saa ihan heti laturiakaan. Itse tulisin tällaisella yhdistelmällä toimeen sillä suurin osa vaunuretkistä on meno-paluu alle 250km. Toimitamatka noin 530km riittäisi kevyen vaunun vetoon juuri. 1-2 hieman pidempää reissua pitäisi sitten kärsiä ja ladata urakalla lappia kohti ajaessa.
Pelle Peloton
Olisitte ajaneet ilman kärryä mottoritiellä120km/h ja kärryn kanssa 80 km/h. Saksassa kärryn kanssa rekkajonossa kuluu vähemmän polttoainetta kuin ilman kärryä keskikaistalla