Retkeilyvarusteltu Mercedes-Benzin T-sarjalainen

Mercedes-Benzin uuteen T-sarjan tila-autoon saa irrotettavan Marco Polo -retkeilyvarustepaketin. Tämä varustelu ei ole kuitenkaan tulossa Suomi-mallistoon ainakaan lähiaikoina.

Kompaktit retkeilyautot, joista käytetään myös nimitystä Urban Vehicles, ovat myyneet hyvin Keski-Euroopassa, ja Volkswagen on noussut ilmeisesti juuri Caddy California -malleillaan todella merkittäväksi vapaa-ajanajoneuvojen valmistajaksi.

Keittiö on suljetussa olotilassa tyylikkään huomaamaton. Vuode ulottuu takaluukkuun saakka.

Mikromatkailuautojen suosio perustuu kaksikäyttöisyyteen, toimivathan ne sekä normaalissa liikkumiskäytössä että retkeilykäytössä. Normaalikokoisiin retkeilyautoihin verrattuna niiden etuja ovat helpompi käsiteltävyys ja pienemmän massan myötä myös pienempi polttoaineenkulutus.

Fiat Ducatoa, Mercedes-Benz Sprinteriä ja Volkswagen Crafteria pienemmistä autoista tehtävät retkeilyautot eivät kuitenkaan täytä Suomessa matkailuautojen autoverottomuudelle asetettuja ehtoja, ja Volkswagen lienee ainoa maahantuoja, joka on hinnoitellut tällaisen automallin.

Retkeilyvarustelun eli keittiön ja vuoderatkaisun sisältävän Caddy Maxi Californian lähtöhinta on 42 239 euroa, eli noin 5 000 euroa enemmän kuin vastaavan Caddy Maxi Lifen. Malleissa on se ero, että Lifessä on seitsemän matkustajapaikkaa, Californiassa vain viisi.

Vuoteen avaaminen edellyttää etunojien taittamista eteenpäin.

Nopeasti irrotettava retkeilyvarustus

Mercedes-Benz ei anna Volkswagenin juhlia yksin tässä(kään) markkinasegmentissä, joten tuoreeseen T-sarjan pikkupakettiautoon on tarjolla samantyyppinen irrotettava campingmoduuli, jollainen on Caddy Californiassa.

Kahtena pituusversiona valmistettava T-sarjalainen on premium-henkisempi varusteversio Citan-mallista. Ranskassa valmistettava Citan on edelleenkin teknisesti sama auto kuin Renault Kangoo, mutta vuonna 2012 esiteltyyn ensimmäiseen Citan-mallisukupolveen verrattuna siinä näkyy Mercedes-Benzin kädenjälki muuallakin kuin maskin tähdessä. Samalle perustella rakennettavan Nissan-muunnelman mallinimi muuttui malliuudistuksen yhteydessä NV250:stä Townstariksi.

Keittiömoduulissa on pesuallas, kylmälaatikko ja irrotettava kaasupatruunaliesi.

Mercedes-Benzillä retkeilymoduuli kulkee nimellä Marco Polo, joka on saksalaisvalmistajan retkeilyautojen brändinimi. Loppuvuodesta T-sarjalaiseen tarjolle tulevassa Marco Polo -moduulissa on vakiona sänky ja lisävarusteena tavaratilassa oleva keittiöyksikkö.

Vakiona olevan kahden hengen vuoteen koko on 200 x 115 senttimetriä. Joustinelementtien päällä olevan patjan paksuus on kymmenen senttiä. Takaosaan pakattu vuode on helppo avata nukkumiskäyttöön, ja kun vuodetta ei käytetä, myös takaistuin on matkustuskäytössä.

Nukkumismukavuutta parantavat vakiona olevat ikkunoiden pimennyselementit sekä ohjaamon ikkunoiden ja ovikarmien väliin kiinnitettävät tuuletusritilät. Vakiovarusteena on myös makuutilan molemmilla puolilla pienempiä tavaroita varten olevat seinätaskut.

Lisävarusteisiin lukeutuvassa keittiömoduulissa on pesuallas, 12 litran tuorevesisäiliö, 15 litran kylmälaatikko ja irrotettava kaasupatruunaliesi. Laatikoissa on tilaa ruokailuvälineille, astioille ja ruokatarvikkeille.

Varustukseen kuuluu myös kaksi retkeilytuolia ja pöytä. Pöydässä on kaksi erilaista jalkaa, joten se voidaan asettaa auton ulkopuolelle tai kiinnittää uuden T-sarjalaisen keskikonsolin taakse – jälkimmäisessä asennossa se mahdollistaa ruokailun takapenkkiä hyödyntäen.

Uusi innovaatio on retkipöydän käyttö matkustamon pöytänä. Pöydän ääreen mahtuu kolme istujaa, eivätkä ohjaamon istuimet ole tässä vaiheessa käytössä.

Sänky ja keittiöosa on kiinnitetty tavaratilaan niin, että vaihto jokapäiväisestä ajoneuvosta mikroretkeilyautoon kestää vain muutaman minuutin ja hoituu kahden hengen voimin.

Lähdemateriaali ja kuvat Mercedes-Benz

Keskustelu

  1. Olli Pyynönen

    Ja nuo ”lisähilppeet” ns. ”Caravan”-pakettina maksaa veehoosta n. ”viisi tonnia plus alvi” ja itsekoottuna osista motonetistä noin ”viiskymppiä”!

    Kommentoitu 0 kertaa

Kommentointi on suljettu.