Peltikorinen Vivaro on Opelin suosittu pakettiautomalli, mutta matkailuautojen valmistajien keskuudessa se ei silti ole saanut laajaa suosiota. Vanha sotaratsu Vivaro on vuosien varrella toki vääntynyt lukuisten yksityisten ja etenkin pienten yritysten käsissä retkeilyautoksi.
Stellantiksella nähdään kuitenkin tarvetta muistuttaa, että myös Vivaro soveltuu lähtökohdaksi pienelle retkeilyautolle.
Tuoreessa tiedotteessaan Stellantis nostaa esille kokeneen baijerilaisen, Saksan ja Itävallan rajan tuntumassa toimivan Alpincamper-yrityksen aikaansaannoksen Vivaron kanssa. Kyseessä on sama konvertointifirma, joka ehti ensimmäisenä tuomaan yleisön nähtäville täyssähköisen Volkswagen ID.Buzzin retkeilyautoversion prototyypin viime tammikuussa.
Alpincamperilla on useamman vuoden kokemus Vivaroista, ja niitä retkeilyautoja on ollut esillä esimerkiksi keskieurooppalaisilla alan messuilla. Tällä hetkellä Alpincamperilla on Opel Vivaron pohjalta tarjolla kaksi ajantasaista vaihtoehtoa.
Alpincamper Vivaro 4 -retkeilyauto soveltuu perheen arkisiin ajoihin ja neljän hengen leirintämatkailun tarpeisiin. Kahdessa istuimessa on isofix-valmius. Etuistuimet ovat kääntyviä.
Alpincamper Vivaro 4:ssä makuupaikat järjestyvät neljälle reissaajalle. Penkki voidaan muuntaa nopeasti 1,20 x 1,95 metrin parivuoteeksi, toinen samankokoinen makuupaikka on käytettävissä nostokatossa.
Nostokatolla oltaessa maisemista pääsee nauttimaan kolmen suuren ikkunan kautta. Kun nostokaton makuutaso ei ole nukkumisvalmiudessa, nostokaton ansiosta seisomakorkeus on enimmillään 1,9 metriä.
Korkeintaan kahden hengen reissuihin soveltuva Alpincamper Vivaro 2 ei tarjoa lisäistuimia eikä myöskään lisää makuupaikkoja nostokatossa, mutta sen eristetystä nostettavasta katosta on hyötyä mukavuudelle sisäkorkeuden kasvaessa. Kattoratkaisuista huolimatta kummankin vaihtoehdon kokonaiskorkeus jää ajon aikana alle kahden metrin, joten senkin puolesta mallit soveltuvat helposti jokapäiväiseen käyttöön.
Kummankin keittiö tarjoaa irrotettavan kaasulieden, kompressorijääkaapin, pesualtaan, automaattisen hanan sekä vesisäiliöt. Ruokailuun on käytettävissä integroitu taitettava pikkupöytä. Asuintila on vuorattu huovalla, ja lämpöä sisälle tuo Webaston diesellämmitin.
Alpincamperin käyttämän Vivaron 2.0-litraisessa dieselmoottorissa on tehoa 145 hevosvoimaa, vääntöä on 370 newtonmetriä. Autossa on 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Vivarossa tulee valmiina muun muassa lukuisia ajoa avustavia järjestelmiä. Alpincamper on valinnut Vivaroon 2,5 senttiä lisää maavaraa.
Lisävarusteina valmistajalta on saatavissa muun muassa markiisi, off-road-renkaat ja aurinkopaneeli.
Lähde ja kuvat: Stellantis
Kommentointi on suljettu.
Jarmo T Huttunen
Hieno.
Sari
Wau 😍 Kyllä kelpais hurruutella.