Ruotsalaista Dovra-matkailuautoa esiteltiin ensimmäistä kertaa yleisölle viime viikonloppuna noin tunnin ajomatkan päässä Tukholmassa järjestetyssä Overland Adventure Expo -tapahtumassa. Tapahtuman kävijöiden tutustuttavaksi oli tuotu prototyyppi Dovra RIG X-590 -mallista.
Mercedes-Benz Sprinterin pohjalle tehdystä Dovrasta tulee aikanaan myyntiin RIG X-590 -mallin lisäksi RIG X-730 -vaihtoehto. Olennaisin ero nelivetoisille autoille tulee pituudesta. Kummankin mallin kokonaisleveys on 2,18 metriä.
Kokonaispainoltaan 4,1-tonninen RIG X-590 on 5,93 metriä pitkä. Kokonaiskorkeus on 2,8 ja sisäkorkeus 1,89 metriä. Turvavyöllisiä istuinpaikkoja on neljälle, vuoteita on kahdelle seikkailijalle (125 x 195 cm).
Kookkaampi malli RIG X-730 on 7,36 metriä pitkä ja painaa 5 tonnia. Kokonaiskorkeus on 2,95 ja sisäkorkeus 2,08 metriä. Turvavyöllisiä istuinpaikkoja on siinäkin neljälle, mutta vuodepaikkoja järjestyy tarvittaessa neljälle (2+2).
Omavaraisuus on Dovran autojen keskeisenä lähtökohtana, joten vakiovarusteluun kuuluu muun muassa 450 watin aurinkopaneelit (laajennettavissa 1050-wattiseksi). Vakiona tulevan 400 Ah:n litiumakun voi halutessaan tuplata. Invertteri on 3500-wattinen. Katolla oleville led-valoille on myös oma akkunsa.
Dovra-retkeilyautojen keittiössä on jääkaappi, Dometicin 2-liekkinen kaasuliesi ja tilava pesuallas. Raikasvesisäiliön kapasiteetti on 110 litraa, eristetty ja lämmitettävä harmaavesisäiliö on 100-litrainen. Kylpyhuoneessa on keraaminen wc-istuin sekä suihku.
Seinien, katon ja lattian eristyksessä käytetään kierrätettyä PET-kuitua, jonka pitäisi olla homehtumatonta ja allergiaystävällistä. Ilmatilan sekä lattian lämmitykseen Dovran valinta on Alde.
Dovra-retkeilyautojen menoa vauhdittaa 190 hevosvoimaa tarjoileva 2.0-litrainen dieselmoottori.
Kuvat: Dovra