Caravan-lehden pääkirjoitus 5/2023
Kansallisen mediatutkimuksen tuoreiden tulosten mukaan Caravan-lehdellä on yli 166 000 lukijaa eli enemmän kuin koskaan. Aikakauslehtien lukijamäärä pieneni viime vuodesta 1,9 prosenttia, mutta mukana olleista aikakauslehdistä Caravan kasvatti lukijamääräänsä rutkasti. Edelle kiilasivat vain Terveydeksi! ja Kotiliesi Käsityö.
Samaisen KMT:n mukaan digilehtiä luetaan Suomessa nyt ensimmäistä kertaa kaikissa ikäryhmissä painettuja enemmän – myös yli 65-vuotiaissa. Kiinnostus mediasisältöjä kohtaan ei siis ole hiipunut, mutta niitä vain kulutetaan nykyään ruuduilta. Toisaalta lehtien painatus ja jakelu on käynyt tolkuttoman kalliiksi, joten esimerkiksi moni iso sanomalehti on luopunut printtilehtensä sunnuntaijakelusta siirtymällä pelkkään digiversioon.
Kustannusten nousu runteli viime vuonna rumasti myös SF-Caravan ry:n omistamaa, Caravan-lehteä julkaisevaa Suomen Caravan Media oy:tä. Tilannetta on tasapainotettu muun muassa siirtymällä viiden numeron vuosikertaan ja tiivistämällä sisältöjä. Seuraava muutos on ensi vuoden digiloikka, jossa liitto tarjoaa lehden kaikille jäsenilleen edelleen sähköisenä versiona, mutta paperisen saa lisämaksusta.
Uskomme, että printtilehdellä riittää elinkaarta vielä pitkälle, vaikka osa lukijoista siirtyisi digiin.
Päätöksen ideana on turvata lehden toiminta mutta myös välttää mediayhtiön – ja sen omistajan – talouden kurjistuminen. Vuonna 2024 jäsesenmaksulaskuissa on mukana lehden 16,50 euron toimitusmaksu, jonka voi toki halutessaan jättää maksamatta, jos 3,30 euron kustannus per kotiin kannettu numero irvistyttää. Leirintäopas jaetaan yhä kaikille painettuna.
Meitä toimituksessa harmittaa luopua supersuositun Caravan-lehden täyspainoksesta vieläpä liiton juhlavuonna. Emme olisi halunneet kiirehtiä digiloikkaa, koska tunnemme lukijoidemme ikärakenteen ja mieltymykset paremmin kuin hyvin. Käänsimme kuitenkin sekä liiton että mediayhtiön hallitusten kanssa kaikki mahdolliset kivet kartoittamalla erilaisia vaihtoehtoja, laatimalla laskelmia ja pohtimalla päätösten seurauksia.
Kaikesta huolimatta uskomme, että printtilehdellä riittää elinkaarta vielä pitkälle, vaikka osa lukijoista siirtyisi digiin. Harraste- ja elämäntyylilehdet ovat luonteeltaan sellaisia, että ne luetaan edelleen mieluiten painettuina. Toisaalta ihmisten mediankäyttö muuttuu, jolloin Caravan-lehdenkin pitää muuttua. On lukijan etu, että lehden voi valita itselleen mieluisimmassa muodossa, ja esimerkiksi paperihävikin pienentäminen on yksinomaan järkevää.
Vaikka näköislehdet jäänevät nopeaksi välivaiheeksi digimedian evoluutiossa, laadukas ja luotettava journalismi myy itsensä aina ja joka tapauksessa. Teille lukijoille haluamme tuottaa jatkossakin maan monipuolisinta harrastesisältöä, olipa julkaisuformaatti mikä tahansa.
Pauli Salokangas
päätoimittaja