Tuoreen lukijatutkimuksen mukaan Caravan-lehti on pitänyt kiinni suosiostaan, luettiinpa sitä painettuna tai digitaalisena versiona.
Mediaa kulutetaan yhä enemmän erilaisilta päätelaitteilta, mutta Caravan-lehti luetaan edelleen mieluiten paperisena. Syys–lokakuussa Caravan-lehden lukijatutkimukseen vastanneista 81 prosenttia tilaa lehden painettuna, loput digitaalisena näköisversiona.
Lukijoiden tyytyväisyys lehteen ja näiden mieltymykset ovat pysyneet pitkälti ennallaan, mutta digiloikkakin on hiipinyt tuloksiin.
– Erot yksittäisten mittareiden kohdalla eivät ole suuria, mutta kokonaisuutta tarkasteltaessa näkyy systemaattinen ero: digilehteen siirtyneiden lukutottumukset ovat pinnallisempia ja sitoutuminen lehteen hieman heikompaa kuin printtilehteä lukevilla, tutkimuksen tehnyt Yrjö Lauha Focus Master oy:stä sanoo.
Lauha kuitenkin muistuttaa kokonaiskuvasta.
– Vaikka digilehden lukijat aiheuttavat pientä säröä muuten erinomaiseen kokonaisuuteen, tulee kuitenkin pitää mielessä Caravan-lehden sijoittuminen aiempaan tapaan harrastelehtien parhaimmistoon. Lehdellä on lukuisia vahvuuksia lukutottumusten ja lehden sisällön arvioinnin alueilla, Lauha sanoo.
– Kaikista vastaajista 34 prosenttia kokee lehden muuttuneen kuluneen kahden vuoden aikana parempaan suuntaan.
Lukemiseen käytettävä aika ja lukemisen tarkkuus ovat tutkimuksen mukaan korkealla tasolla. Yhtä lehteä vähintään puoli tuntia lukevien osuus on 70 prosenttia, ja lähes kolmannes lukee lehteä vähintään tunnin.
– Digilehden lukemiseen käytettävä aika on tyypillisesti alle 15 minuuttia tai 15–30 minuuttia, Lauha sanoo.
Sekä painetun että sähköisen lehden lukijat kuitenkin palaavat kunkin numeron äärelle useaan otteeseen, sillä tyypillisesti lukukertoja on kahdesta neljään.
Painetun lehden tilaajista lehdet systemaattisesti vähintään puoli vuotta arkistoivien osuus on peräti 65 prosenttia. Valikoivasti lehden säilyttävien osuus nousee jopa 94 prosenttiin.
Caravan-lehden jokaisella numerolla on keskimäärin 2,0 lukijaa, joten lukijoiden kokonaismäärä kipuaa reilusti kuusinumeroisiin lukemiin.
Lauhan mukaan lukijoilla on hyvin monipuolinen kiinnostus kaikkea lehden sisältöä kohtaan.
– Jokainen lukija nimeää listalta keskimäärin seitsemän erittäin tärkeää sisältöaluetta. Se on poikkeuksellisen korkea luku. Tärkeimmiksi aihealueiksi nousivat vanhat tutut: matkailukohteet kotimaassa, leirintäalueiden esittelyt, vaunun ja auton huolto ja ylläpito, tekniikka ja testit, uutuusmallien ja käytettyjen ajoneuvojen esittelyt sekä alan uutiset ja tapahtumat.
Caravan-lehden lukijasuhde on tulosten mukaan vankka.
– Tuloksista näkyy harrastukselle omistautunut lukijakunta. Lehti koetaan tärkeäksi tietolähteeksi ja vahvasti karavaanarien omaksi lehdeksi. Kaikkia lehden sisältöä ja lukijasuhdetta käsitteleviä väittämiä arvioidaan hyvin myönteisesti, Lauha sanoo.
Lukijoiden mielestä myönteisen kuvan SF-Caravanista antava lehti on ammattitaitoisesti toimitettu, asiantunteva ja luotettava. Lisäksi kehuja keräsi tyylikäs ja selkeä ulkoasu.
Viiden numeron ilmestymistahdin koki sopivaksi 86 prosenttia vastaajista. Vaikka sisältöjä on siirretty nettiin ja sivut ovat vähentyneet huippuvuosista, sivumäärä edelleen 96 prosentille mieleinen. Painetun Leirintäoppaan koki erittäin hyödylliseksi 85 prosenttia ja vähintään jonkin verran hyödylliseksi 99 prosenttia vastaajista.
Tutkimuksen mukaan myös ilmoitukset silmäillään tarkasti, ne on helppo huomata ja niiden koetaan tarjoavan hyödyllistä tietoa.
Sähköisistä kanavista suosituimpia ovat Caravan-lehti.fi- ja Leirintaopas.fi-sivustot, joista ensin mainitulla oli viime vuonna yli miljoona sivulatausta. Toisaalta 29 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että sisältöjä ei tulisi julkaista enempää verkossa ja 59 prosenttia vastaa ”ehkä”. Caravan-lehden somesuosiossa on vielä rutkasti parantamisen varaa.
Vastaajista 38 prosenttia arvioi Leirintäoppaan verkkoversion erittäin hyödylliseksi ja 92 prosenttia vähintään jonkin verran hyödylliseksi.
Leirintäoppaan verkkoversion osalta tärkeimmäksi käyttötavaksi muodostuu matkan aikainen käyttö seuraavan leirintäpaikan valinnan tukena. Noin 61 prosenttia vastaajista käyttää verkkoversiota tähän tarkoitukseen ja lisäksi liki puolet kotona tapahtuvaan matkan ennakkosuunnitteluun. Vastaajista 69 prosenttia piti vähintään jonkin verran tärkeänä mahdollisuutta varata leirintäpaikka Leirintäoppaan sivuilla.
Vastaajista matkailuautolla liikkuvien osuus oli lähes kaksi kolmannesta. Aloittelevien karavaanarien määrä lukijoissa on hiukan kasvanut ja treffikäynnit sekä ajokilometrit vähentyneet.
Keskustelu