Saksalainen X Gloo -yritys esitteli tammikuussa huimat 260 000 kävijää keränneillä Stuttgartin CMT-messuilla edistysaskeliaan pneumatiikan parissa. Mercedes-Benz Sprinterille esitellyn kattoratkaisun prototyyppi vaikuttaa ja näyttää hyvältä, ja myös materiaalien kehityksen kanssa yritys on päässyt eteenpäin.
Tilava nostokatto on 115 senttimetriä korkea, joten yläkerrassa voi toisinaan viihtyä muutenkin kuin vain nukuttaessa.
Parivuoteen leveys on 135 ja pituus 210 senttimetriä. Valoisuutta tuovat valaisimien lisäksi kaksi kattoikkunaa.
CMT 2025 -messuilla X Gloon esittelemän kattoratkaisun keskiössä on patentoitu 3DTEX-tekniikka. Monikerroksinen kangas eristää valmistajan mukaan hyvin lämpöä, ääntä ja UV-valoa. X Gloo lupaa Sprinterille kehitetyn nostokaton soveltuvan eristyksensä puolesta (ainakin keskieurooppalaisittain) ympärivuotiseen käyttöön.
Kattoratkaisussa on sandwich-rakenne. Puhallettavat seinät saadaan täyteen ilmaa kompressorilla noin kahdessa minuutissa. Katon sulkeminen vienee noin 1,5–3 minuuttia. Suljettuna nostokatto kasvattaa ajoneuvon kokonaiskorkeutta 30 senttimetriä.
X Gloo vihjailee, että joku matkailuautovalmistaja olisi ottamassa X Gloon kattoratkaisulla varustetun Sprinter-pohjaisen uutuuden tuotantoon jo tämän vuoden lopulla. Sarjatuotanto pääsisi kunnolla vauhtiin ensi vuonna. Vuodesta 2027 alkaen X Gloon kattoratkaisu olisi vuorossa Fiat Ducato-, Volkswagen Crafter- ja MAN TGE-pohjaisille matkailuautoille.
Uskottavuutta X Gloon tekemisiin tuovat sen aiemmat vaativat toteutukset. Hymer hyödyntää X Gloon osaamista Venture S:n nostokatossa, josta Hymer käyttää termiä Instant loft. Bürstnerin Lyseo Galleryn huomiota herättävä nostokatto hyödyntää sekin X Gloon tekniikkaa. X Gloon katto-osaamista nähdään myös Adrian Twin Sports 640 SGX -retkeilyautossa.
Kuvat: X Gloo
Keskustelu