Suomalaiset autoilijat tietävät, että auton alla on oltava talvirenkaat viimeistään 1. joulukuuta. Lokakuulta marraskuun lopulle moni kuitenkin pähkäilee renkaanvaihdon kanssa ja tutkailee säätiedotteita – syystäkin.
Suomalaisista autoilijoista lähes 90 prosenttia valitsee talveksi nastarenkaat. Talvirengassäädösten mukaan nastarenkaat ovat sallittuja 1. marraskuuta alkaen tai keliolosuhteiden niin vaatiessa.
Kaikista autoilijoista 27 prosenttia kokee renkaiden vaihdon ajoittamisen hankalaksi, ilmenee Michelin Nordicin aiemmin tänä vuonna teettämästä tutkimuksesta.
Nuorimmista eli 18–29-vuotiaista autoilijoista peräti 40 prosenttia vastasi, että vaihdon ajankohdasta päättäminen on vaikeaa, ja 30–49-vuotiaistakin näin vastasi 32 prosenttia.
Vastauksissa sukupuolten välillä on merkittävä ero: nuorista naisautoilijoista yli puolet (52 %) ja kaikissa ikäryhmissä naisista yhteensä 36 prosenttia koki päätöksen tekemisen vaikeaksi.
– Talvikelin ennakoiminen on paitsi oman, myös yleisen liikenneturvallisuuden kannalta tärkeää, eikä talvirenkaiden vaihtoa siksi kannata jättää viimeiseen lain määrittämään päivään. Etenkin jos joutuu ajamaan varhain aamulla tai edessä on pidempi ajomatka, ja sääennusteiden mukaan lähennellään nollakeliä, on syytä laittaa talvirenkaat alle, sanoo tekninen asiantuntija Toni Rämet Micheliniltä.
– Päätöstä renkaanvaihdosta helpottaa, kun pitää mielessä seuraavan peukalosäännön: talvirenkaat ovat kesärenkaita parempi vaihtoehto, kun lämpötila laskee alle viiden asteen ja tiet ovat märkiä, muistuttaa Rämet.
Talvirenkaat tunnistaa renkaan sivussa olevista merkinnöistä M+S, MS tai M&S ja uudesta, vuoden 2012 lopulla viralliseksi hyväksytystä 3PMSF-merkinnästä (= 3 Peak Mountain SnowFlake, ”Alppivuori-merkintä”). Näitä merkintöjä käytetään sekä niin sanotuissa pohjoismaisissa talvirenkaissa että Keski-Euroopan markkinoille tarkoitetuissa kitkarenkaissa.
Mitä merkinnät tarkoittavat:
M+S (MS, M&S): talvirengas, jonka kulutuspintakuvio, kumiseos tai rakenne on valmistajan mukaan suunniteltu niin, että renkaan ominaisuudet talviolosuhteissa ovat tavallista rengasta paremmat. M+S-merkintä ei edellytä testausta tavallista rengasta paremman suorituskyvyn osoittamiseksi.
3PMSF: vaikeisiin talviolosuhteisiin tarkoitettu rengas, joka on läpäissyt E-säännön mukaisen lumipitotestin (jarrutus ja liikkeellelähtö), eli se ylittää lakisääteisen lumipitoindeksin kynnysarvon. Merkintä ei kuitenkaan tarkoita, että rengas on erityisesti pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltu.
Turvallinen rengasvalinta suomalaiseen talveen on vaativiin talviolosuhteisiin erikoisesti suunniteltu rengas, eli niin sanottu pohjoismainen talvirengas, olipa se sitten nasta- tai kitkarengas.
Pohjoismaisten talvirenkaiden kumiseos on suunniteltu toimimaan nimenomaan kylmissä olosuhteissa, eikä se menetä joustavuuttaan kovallakaan pakkasella. Lisäksi kulutuspintakuvio on sekä muotoilunsa että kumiseoksensa ansiosta tehokkaampi lumella ja jäällä kuin keskieurooppalaisissa renkaissa.
Valinta nasta- ja kitkarenkaan välillä on tehtävä oma ajotyyli ja ajo-olosuhteet mielessä pitäen. Nastat antavat tehokkaimman pidon jäisellä tiellä, mutta muuten suorituskyvyssä ei ole suuria eroja, kun kyseessä ovat korkealaatuiset pohjoismaiset talvirenkaat.
Henkilökohtainen kysymys on, miten paljon haluaa antaa arvoa kitkarenkaiden pienemmälle rengasmelulle ja sille, että ne kuluttavat vähemmän ajopäällystettä. Tärkeintä on tiedostaa talvikeleihin liittyvät riskit ja sopeuttaa ajotyyli olosuhteiden mukaan.
Kuva ja lähdemateriaali: Michelin