Mitä asioita pitää huomioida, kun lähtee talvella pitkälle ajomatkalle? Ainakin renkaiden kunto pitää tarkastaa ennen matkaa.
Talvirenkaiden urasyvyyden tulisi olla enemmän kuin neljä millimetriä. Kun kulutuspintaa on sitä vähemmän, renkaan ominaisuudet laskevat dramaattisesti niin sohjossa, lumessa kuin jäälläkin.
– Laki sallii vielä kolmen millimetrin urasyvyydenkin, mutta meidän turvasuosituksemme talvirenkaiden kohdalla on ehdottomasti vähintään neljä millimetriä, painottaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Urasyvyyden lisäksi kannattaa tarkistaa myös nastat, mikäli ajaa nastallisilla talvirenkailla. Neljän millimetrin urasyvyyden alle mentäessä myös nastat alkavat tyypillisesti olla melko kuluneet.
– Kannattaa muistaa, että nastamäärät saavat auton alla erota korkeintaan 25 prosenttia toisistaan, eli nastapoikkeamia ei lukumääräisesti saa olla sitä enempää.
Pitkällä ajomatkalla renkaiden ilmanpaineet näyttelevät tärkeää osaa. Kun ajomatka on satoja kilometrejä ja mukana on mahdollisesti lisäkuormaa esimerkiksi perävaunun muodossa, niin paineiden pitää olla kohdallaan.
– Paineet tulee säätää täydelle kuormalle, joka on noin 0,4–0,5 baria suurempi kuin renkaiden normaali paine, Morri opastaa.
– On myös hyvä huomioida, että Helsingin leveyksiltä Lappiin suunnattaessa voi lähdettäessä olla nollakeli, mutta määränpäässä jopa 30 astetta pakkasta. Lämpötilanmuutos pienentää renkaan ilmanpainetta noin 0,1 baria/-10 astetta, jonka vuoksi talvirenkaisiin kannattaa laittaa 0,2 baria kesärengassuositusta korkeampi ilmanpaine.
Oikein säädetyt paineet pienentävät renkaan vierintävastusta ja säästävät tätä kautta myös polttoainetta. Lisäksi pieni ylipaine parantaa ajovakautta.
Nokian Renkaat suosittelee kierrättämään renkaita etuakselilta taka-akselille aina 8 000 kilometrin välein rengaskuluman tasaamiseksi. Sama kierrätys kannattaa tehdä myös silloin, kun etu- ja takarenkaiden urien kulumaero ylittää kaksi millimetriä.
Renkaiden paikkojen vaihto lisää tietysti turvallisuutta, mutta talvella se voi myös parantaa ajomukavuutta tavalla, jota monet eivät tule ajatelleeksi: vähentämällä nastarenkaiden ajomelua.
– Esimerkiksi etuvetoautossa nastojen ulkonema – eli se, kuinka paljon nasta on ulkona renkaan pinnasta – kasvaa eturenkaissa enemmän kuin vapaasti pyörivissä takarenkaissa. Rengasmelu on suorassa suhteessa nastaulkonemaan: mitä enemmän nasta on ulkona renkaan pinnasta, sitä enemmän se pitää ääntä. Kierrättämällä renkaita saadaan tätäkin ulkonemaa tasattua ja ajomelua pienennettyä.
Lopuksi Morri muistuttaa ajotavan merkityksestä. Talvisilla teillä näkee paljon ajouria, jotka vaikuttavat ajomeluun.
– Jos menee paljaalla asfaltilla vähänkin sivuun näistä urista, löytää heti vähemmän kulunutta tienpintaa kuin urien pohjasta. Se voi vaikuttaa ajomeluun selvästikin. Ja on liikenneturvallisuudenkin kannalta parempi, etteivät kaikki ajaisi samoilla kiskoilla ja aivan peräkanaa.