Aura-autojen vaarallista ohittamista yritetään hillitä kahdella peräkkäin kulkevalla sivuaurallisella yksiköllä

Väylävirasto on päivittänyt talvihoidon ohjeistustaan. Jatkossa moottoriteitä tai muita kaksiajorataisia teitä voidaan aurata kahdella peräkkäin kulkevalla sivuaurallisella yksiköllä. Menetelmässä ei lähtökohtaisesti päästetä autoilijoita ohittamaan aura-autojen välistä.

– Ohittamista ei voi tehdä turvallisesti, joten yksiköiden välinen etäisyys pidetään niin pienenä, että ohittaminen on selkeästi mahdotonta. Ohitusmahdollisuus aura-autojen välistä voidaan harkiten antaa silloin, kun auraparin etummaisessa aurausyksikössä ei käytetä sivuauraa, sanoo tiedotteessa maanteiden kunnossapidon hankinnan asiantuntija Mika Terhelä Väylävirastosta.

Moottoritien auraus kahta sivuaurallista yksikköä käytettäessä. Yksiköiden välien etäisyys pidetään niin pienenä, että ohittaminen on mahdotonta.
Ohitusmahdollisuus aura-autojen välistä voidaan harkiten antaa, kun etumainen aurausyksikkö ei käytä sivuauraa.

Kahden sivuaurallisen yksikön käyttöä moottoritien aurauksessa on pilotoitu Mäntsälän hoitourakassa, josta kokemukset olivat varsin hyviä.

– Kun ohitusmahdollisuutta ei ole, parantuu tienkäyttäjän liikenneturvallisuus huomattavasti. Aurayksikön ohitustilanteissa on vuosien varrella sattunut liikaa ulosajoja, auraan osumisia tai muita läheltä piti -tilanteita. Tietysti myös aura-auton kuljettajan työturvallisuus kohenee, sanoo pilotoinnissa mukana ollut työmaapäällikkö Jari Rosenqvist Työyhteenliittymä Yli-Hyrylä MHU:sta.

Kahden sivuaurallisen yksikön käyttö myös nopeuttaa kunnossapitotyön tekemistä moottoriteillä. Lisäksi menetelmä ehkäisee tienkäyttäjille kelinvaihteluista aiheutuvia yllättäviä tilanteita.

– Ajokeli aurojen etupuolella on yleensä hyvinkin paljon heikompi kuin aurojen takana puhtaalla tiellä ajettaessa. Tämä saattaa monelta ohittamaan pyrkivältä unohtua, Rosenqvist muistuttaa.

Jääminen hetkeksi auraparin taakse ei juurikaan vaikuta kokonaismatka-aikaan. Koska aurausnopeus on tavallisesti 60 km/h, esimerkiksi 20 kilometrin matka kestää vain viisi minuuttia kauemmin verrattuna huonolla ajokelillä tavalliseen kahdeksankympin matkanopeuteen.

Lähde ja kuvat: Väylävirasto

Keskustelu

  1. Amir Näveri

    Jatkossa voidaan, tähän tapaan olen törmännyt jo vuosia Kuopion ohi ajaessa. Jopa 3 auraa blokkaa koko liikenteen mutta autoilijat pujottelevat aurojen välistä ohi. Erittäin vaarallista.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *