Kevytperävaunukin voi toisinaan osoittautua liian painavaksi B-ajokortilla vedettäväksi

Moni nykyisin myynnissä olevista kevytperävaunuista rekisteröidään 825 kilon kokonaismassalle. Autoliitto muistuttaa, että B-ajokortin ajo-oikeuden raja voi tulla tietyissä tapauksissa yllättävästi vastaan.

B-kortilla saa aina ajaa B-luokan vetoautoa, johon on kytketty kokonaismassaltaan enintään 750 kilon perävaunu. Jos vaunun kokonaismassa on yli 750 kiloa, riittää pelkkä B-kortti perävaunun vetämiseen kuitenkin ainoastaan siinä tapauksessa, että vetoauton ja perävaunun kokonaismassojen summa ei ylitä 3500 kiloa.

– Esimerkiksi isompien katumaasturien ja sähköautojen kokonaismassat ovat niin suuria, että 825 kilon perävaunun kanssa tuo 3500 kilon raja ylittyy eikä pelkkä B-kortti näin ollen enää riitä yhdistelmän ajamiseen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa tiedotteessa.

Jos kevytperävaunua on tarkoitus vetää kuorma- tai linja-autolla, se on mahdollista pelkällä vetoauton ajo-oikeudella, jos perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on enintään 750 kiloa.

– Painavampaa, kuten 825 kilon kokonaismassalle rekisteröityä perävaunua, vedettäessä kuorma- tai linja-autolla tarvitaan aina myös kyseisen vetoautoluokan yhdistelmäkortti – siis E-kirjain ajokortissa vetoautoluokan kirjaimen perässä, Vesalainen toteaa.

Muutoskatsastuksesta apua, turhauttavasti

Ajokorttivaatimukset kannattaa huomioida jo perävaunua hankkiessa ja valita perävaunumalli, jonka suurin sallittu kokonaismassa on 750 kiloa, jos oma ajokorttiluokka ei riitä käytettävän vetoauton kanssa kokonaismassaltaan 825-kiloisen vaunun vetämiseen.
Jos on jo hankkinut 825 kilon perävaunun ja esimerkiksi vetoauton vaihtumisen myötä ajokortti käy riittämättömäksi, voi perävaunun tietyin edellytyksin muutoskatsastaa 750 kilon kokonaismassalle.

Muutoskatsastusta varten tarvitaan perävaunun valmistajalta todistus uusista massoista sekä uusi valmistajan kilpi muuttuneilla massatiedoilla. Vesalaisen mukaan nämä saa yleensä valmistajalta muutamalla kympillä, ja muutoskatsastus maksaa pääsääntöisesti 50–100 euroa.

Kun Autoliitto muutoskatsasti kokeeksi 825 kg:n perävaunun 750 kg:n kokonaismassalle, ainoa muutos kärryyn oli uudet massatiedot sisältänyt tarra, jonka katsastusmies liimasi vanhan valmistajan kilven päälle.

– Kun kevytperävaunujen rekisteröiminen 825 kilon kokonaismassalle tuli mahdolliseksi, olisi myös ajokorttilainsäädäntöä pitänyt muuttaa niin, ettei tällaista kikkailua tarvittaisi. Tarran liimaaminen perävaunun kylkeen ja muutaman kymmenen kilon ero suurimmassa sallitussa kuormassa tuskin tekevät täsmälleen saman perävaunun vetämisestä yhtään helpompaa tai vaikeampaa, Vesalainen toteaa.

Keskustelu

  1. Amir Näveri

    Ja hyvä muistaa myös onko omalle autolle määritetty pienempi kokonaismassa vedettävän kärryn kanssa kuin 3500kg.

    Kommentoitu 0 kertaa

Kommentointi on suljettu.