EU:n alueella on erilaisia ympäristövyöhykkeitä tällä hetkellä noin 300 - ja lisää tulee. Myös Suomessa on sellainen.
Käytännöt Euroopassa ovat ympäristövyöhykkeillä monenkirjavia. Kännykkään voit helposti ladata Euroopan alueella voimassa olevat ajankohtaismääräykset (Apple- tai Android-sovelluksella. Silloin tiedät, millainen autosi tulee olla pakokaasupäästöiltään, ja tuleeko sinun hankkia autosi tuulilasiin tarra, joka vaaditaan ajaessasi ympäristövyöhykkeelle.
Joillakin alueilla valvonta tapahtuu kamaroiden avulla siten, että autosi rekisterikylttiä verrataan viranomaisen ylläpitämään rekisteriin. Näin tapahtuu esimerkiksi Suur-Lontooseen ajettaessa. Sinun on itse huolehdittava autosi rekisteröimisestä järjestelmään. Se käy nopeasti, mutta autosi tietojen hyväksyminen voi kestää jopa kymmenen päivää!
Vaikka Suomessa autoilija voi ajaa nykyisin pitämättä mukanaan auton rekisteriotetta, ulkomaille ajavan on hankittava paperilla oleva ote. Siitä ilmenee, milloin autosi on ensimmäistä kertaa rekisteröity, ja millaiset ovat auton häkäpäästöt, typpipäästöt ja pienhiukkaspäästöt. Samat tiedot ovat tarpeen, kun rekisteröit autosi esimerkiksi tuohon Lontoossa käytössä olevaan ympäristövyöhykkeen tietojärjestelmään vaikkapa jo kotona Suomessa.
Tiesitkö muuten, että Helsingissäkin on ympäristövyöhyke? Alueen muodostaa Helsingin niemen kantakaupunki eli Hakamäentien eteläpuolella oleva alue Helsingin keskustassa. Syksystä 2014 alkaen sekä seudullisen liikenteen bussikaluston että jäteautojen päästöjen on tullut täyttää vähintään Euro 5-tason vaatimukset. Vyöhykkeellä ajaville muille autoille ei ole asetettu päästövaatimuksia.
Huomaa, että ympäristövyöhykkeet eroavat tiemaksuista ja tietulleista. Sinun on siis muualla kuin Suomessa ajaessasi varmistettava edeltä käsin, kuinka toimia.
Saksassa käytössä oleva päästöluokkien ja niitä osoittavien tarrojen järjestelmä:
Saksalaiset tarrat eivät ole voimassa Saksan ulkopuolella ajettaessa, vaan maasta riippuen on hankittava siellä tarvittava tarra tai rekisteröidyttävä maan valvontarekisteriin.
Aihetta käsitellään tarkemmin seuraavassa Caravan-lehdessä 3/2018.