Väylävirasto kaavailee nopeusrajoitusten laskemista osassa tiestöä – Lapissa ärähdettiin välittömästi

Väylävirasto suunnittelee maanteiden nopeusrajoitusohjeen päivittämistä osana liikenneturvallisuusstrategiaa. Nopeusrajoitusohje määrittelee raamit valtion noin 78 000 kilometriä pitkän tieverkon alueellisesta tienpidosta vastaaville ely-keskuksille.

Ohjetyössä on keskitytty 100 km/h nopeusrajoituksen kriteerien määrittelyyn, koska sillä nopeudella on Väyläviraston mukaan valtakunnallisesti suurimmat vaikutukset sekä liikenneturvallisuuteen että saavutettavuuteen.

Ohjeen suurimmat muutokset ja tarkastelutarpeet koskevat 100 km/h rajoituksen teitä, joilla liikennemäärä on 500–2500 ajoneuvoa vuorokaudessa, joiden päällysteleveys on alle 7,0 metriä sekä yksittäisiä vilkasliikenteisiä ja riskialttiita tieosuuksia, joilla on kohonnut kohtaamisonnettomuusriski, siis ei keskikaidetta.

Näillä kriteereillä nopeusrajoitus laskisi Suomen teillä 100 km/h:sta nopeuteen 80 km/h yhteensä noin 1 800 kilometrin pituudelta.

Tasa-arvoinen vai epätasa-arvoinen esitys

Väyläviraston mukaan muutokset jakautuvat tasaisesti ympäri Suomea, mutta kohdistuvat kilometrimäärällisesti eniten Lappiin sekä Pohjois- ja Etelä-Pohjanmaalle.

Lapin kauppakamarin näkemyksen mukaan kohtuuttoman suuri osa laskevien nopeusrajoituksien tieosuuksista osuisi Lappiin. Erityisenä kärsijänä kauppakamari pitää Rovaniemelle ja Rovaniemeltä pois päin suuntautuvaa liikennettä. Myös Lapin matkailukeskusten saavutettavuus heikkenisi.

– Tehty ehdotus on alueellisesti epätasa-arvoinen. Suurin osa teistä, joilla nopeusrajoitus muuttuisi, on Lapissa. Täällä välimatkat ovat jo muutoinkin pitkiä. Jos esitys toteutuu sellaisenaan niin Lapissa matka-ajat pitenevät ja saavutettavuus heikkenee. Tämä koskee niin lappilaisten arkea kuin matkailuelinkeinoa ja kevyempiä kuljetuksia tekeviä kuljetusyrityksiä, sanoo tiedotteessa kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Hanna Baas.

Muutoksien perusteluiksi esitetään onnettomuuksien, polttoaine- ja CO2 -päästökustannusten vähentämistä. Kauppakamarin mielestä ainakin liikenneturvallisuuden näkökulmasta tehokkaimpia toimia olisivat tiestön korjausvelan vähentäminen ja riittävä kunnossapito.

Väylävirasto on käynnistämässä päivitetyn ohjeen käyttöönoton yhteydessä Suomessa myös pilotin, jossa joillekin tiejaksoille asetetaan poikkeuksellisesti 90 km/h nopeusrajoitus. Pilottikohteet valitaan loppuvuoden 2024 aikana. Väyläviraston esittämiä muutoksia voidaan nähdä maanteillä aikaisintaan ensi vuonna.

Lähteet: Väylävirasto, Lapin kauppakamari

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *