Adrian puoli-integroituja saa nyt myös Mercedes-Benz-alustalla

Slovenialaisvalmistaja esitteli mallivuodelle 2023 täysin uuden Supersonic-huippumalliston lisäksi myös neljä Mercedes-Benz-alustaista puoli-integroitua mallia.

Adrialla on kaksi puoli-integroitujen autojen mallistoa: valmistajan myyvimmän Matrix-malliston autoissa on alas laskettava keskivuode, mikä puuttuu Coral-malleista. Mallistot ovat melko yhtenäiset, mutta mallivuodelle 2023 Coral-pohjaratkaisuja on 16 ja Matrix-malleja 20.

Matrix- (kuvassa) ja Coral-mallit eivät eroa toisistaan ulkoisesti. Uusien Mercedes-mallien kokonaismassa on 3,8 tonnia.

Uutta Supersonic-Mercedestä lukuun ottamatta kaikkien Adrian matkailuautojen mallinimessä on ajoneuvon varustetasoa kuvaava sana Axess, Plus tai Supreme. Axess on perustaso, ja parhaiten varustellut – ja samalla tietysti kalleimmat – mallit ovat Supremeja.

Tähän saakka Coral- ja Matrix-malleissa on käytetty alustana Fiat Ducatoa ja Citroën Jumperia, mutta jatkossa alustavaihtoehtona on myös etuvetoinen Mercedes-Benz Sprinter. 2-litraisen turbodieselin teho on 150 tai 170 hevosvoimaa, automaattivaihteistossa on yhdeksän pykälää, ja metallinharmaan ohjaamon jatkona on Al-Ko:n alusta. Mercedes-Benz-alustaisten Coral- ja Matrix-mallien kokonaismassa on 3 800 kiloa.

Molemmissa mallisarjoissa on kaksi noin 7,4-metristä 670-mallia. 670 DC:ssä on pitkittäinen saarekevuode, 670 SL:ssä pitkittäiset erillisvuoteet. Lämmitysjärjestelmä on Alden tuotantoa – muissa Adrian puoli-integroiduissa Supreme-malliversioissa Alde on lisävaruste.

Adrian uutuusmalleille ei ole vielä Suomi-hintoja.

Matrix-malleissa on sähkötoiminen kattovuode. Alhaalla ollessaan vuode hankaloittaa ulko-oven käyttöä.