Karavaanarille ohjelmointi tarjoaa mukavamman ajokokemuksen ja säästöjä polttoainekuluissa.
Kun Turbotehoa-yrityksen Aki Uppa alkaa puhua moottorien virittelystä eli optimoinnista, innostus tarttuu helposti kuulijaan. Ettäkö pelkällä ohjelmoinnilla voi saada moottoriin jopa kolmanneksen enemmän tehoa ja vääntöä sekä polttoaineen kulutuksen jopa yli 10 prosenttia pienemmäksi.
– Kyllä, pelkällä ohjelmoinnilla voidaan päästä näinkin hyvin tuloksiin. Vaihdamme käytössä olevat säätöarvot ajoneuvon moottorinohjainlaitteen ohjelmaan. Nämä säätöarvot määrittävät esimerkiksi moottorin polttoaineen painetta, ahtopainetta, ruiskutusmäärää, ruiskutusaikaa ja -ennakkoa. Emme vaihda komponentteja tai muita laitteita ajoneuvoon, Aki Uppa sanoo.
Ajoneuvojen valmistajat joutuvat tekemään moottorien säädöistä kompromissin, jossa on huomioitu kaikkien ajoneuvomallin myyntimaiden määräykset, olosuhteet ja markkinatilanne. Osa valmistajista tarjoaa nykyään myös mahdollisuuden kasvattaa tehoja moottoriin jälkeenpäin.
– Usein asiakas lähestyy meitä kysymällä, mitä osaamme tehdä hänen autolleen. Osaamistamme on, että osaamme lukea ja uudelleen määrittää säätöarvoja sekä se, että tiedämme kuka tietää ja osaa. Meillä on laaja verkosto alan parhaita osaajia. Meidän ajatuksemme on, että menestymme kilpailussa vain, jos voimme tarjota asiakkaalle kauttamme parhaan kyseisen ajoneuvon tuntevan ohjelmoijan palveluja. Alalla on paljon tarjontaa, mutta niin myös laatueroja, jatkaa Uppa.
Turbotehoa on yli kymmenvuotias yritys, ja sen kautta on ohjelmoitu jo tuhansia ajoneuvoja. Vuodenajat näkyvät työtahdissa. Kesällä töitä tehdään täysillä kierroksilla, talvella on rauhallisempaa. Korjaamot työllistävät tammikuussakin, mutta esimerkiksi joulukuussa ihmisillä on mielessä muita asioita kuin ajoneuvon virittäminen.
Ohjelmointityö aloitetaan tutkimalla ja tarkistamalla ajoneuvon kunto. Moottorin muistiin saattaa olla esimerkiksi kertynyt vikakoodeja, vaikka merkkivalo ei ohjelmointihetkellä palaisikaan mittaristossa. Nämä tulevat esiin uudelleenohjelmointiprosessin aikana.
Seuraavaksi ajoneuvon moottorin ohjainlaitteen alkuperäinen ohjelma luetaan talteen muutoksia varten tähän suunnitellun erikoislaitteiston avulla.
Työ etenee sähköisen työtilauslomakkeen täyttämisellä yhdessä tilaajan kanssa. Lomakkeelle merkitään ohjelmointia varten mm. ajoneuvon tiedot, moottorin malli, vaihteisto, ajetut kilometrit, ohjelman lukemiseen käytetty työkalu, ohjainlaitteen malli sekä tiedot siitä, minkälainen muutos halutaan saada aikaan.
Mikäli esimerkiksi matkailuautossa on suuret kuormat ja painot, silloin tilaaja usein haluaa moottoriin enemmän voimaa – toki ohjelmoinnilla samalla kulutuskin tippuu. Ohjelmoinnin lähtökohdaksi ja päätavoitteeksi voi valita myös mahdollisimman pienen polttoaineen kulutuksen. Tai sitten voidaan tavoitella tasapainoa tehon ja kulutuksen kannalta – kultaista keskitietä. Kukin asiakas voi valita itselleen tärkeimmän painotuksen.
Kun tiedosto on ladattu järjestelmään, moottorinohjainlaitteen kartat ohjelmoidaan uudelleen yhteistyökumppaneilla Quantumilla Isossa-Britanniassa tai CDI Tuikulla Kajaanissa. Uudelleen ohjelmoinnissa tiedostoon tehdään yli tuhat muutosta. Kun ohjelmointi on valmis, Turbotehoa-tiimi lataa uuden ohjelman asiakkaan moottorin ohjaimeen. Koko ohjelmointityö vie aikaa alusta loppuun tyypillisesti noin 2–3 tuntia.
Osa optimoinnista kiinnostuneista asiakkaista on kiinnostunut tehoista ja vertaa vain pelkkiä hevosvoimia, ja menee sitten asiakkaaksi eniten hevosvoimia lupaavalle.
– Me emme ole lähteneet tähän hevosvoimakeskeiseen ohjelmointiin mukaan. Itse arvostan kaikissa omissa autoissani luotettavuutta. Se korostuu, kun puhutaan matkailuautoista – ettei loma mene pilalle matkailuauton teknisten ongelmien vuoksi, Uppa sanoo.
– Minulle ovat kokeneet karavaanarit opettaneet perussääntönä vetoauton valintaan, että sata kiloa lisää painoa vaunuun on yhtä kuin 10 hevosvoimaa lisää vetoautoon. Eli 2 000 kg painavan vaunun vedossa pärjää hyvin 200 hevosvoiman vetoautolla. Toki pienemmälläkin teholla voi selvitä, mutta ajamisen mielekkyys ei varmasti ole parhaimmillaan, mikäli vetoauto hidastuu jo pienimmissäkin mäissä ja nopeus laskee reilusti, Uppa jatkaa.
Matkailuautopuolella on käytössä paljon alustoja, joissa esimerkiksi 130- ja 150-hevosvoimaiset moottorit ovat käytännössä aivan samoja. Ja esimerkiksi 180-hevosvoimaisessa ajoneuvossa voi olla teknisesti sama moottori kuin 130-hevosvoimaisessa. Upan mukaan tämän vuoksi 130 hevosvoiman menopeli voidaan yleensä aivan turvallisesti nostaa teholtaan 160-hevosvoimaiseksi. Äärimmilleen optimoimisessa riskit kuitenkin lisääntyvät ja luotettavuus saattaa kärsiä.
Etenkin Alpit ja Norjan tiukat mäet saavat usein niille seuduille reissua suunnittelevat pohtimaan autonsa tehojen riittävyyttä. Uppa muistuttaa, että ohjelmoinnista saatava hyöty ei jää matkalle Norjaan tai Alpeille, vaan ajoneuvo kulkee Suomessakin kevyemmin ja pienemmällä kulutuksella eikä kaasupoljinta tarvitse enää painaa voimalla jatkuvasti.
– Meillä on 30 päivän tyytyväisyystakuu. Asiakas päättää, jätetäänkö muokattu ohjelma paikalleen, muutetaanko autoa ohjelmallisesti johonkin suuntaan, vai laitetaanko ohjelma takaisin vakioksi. Jos palautetaan vakioksi, ohjelmointi jää kokeiluksi, joka ei maksa asiakkaalle mitään, Uppa kertoo.
Yleensä Turbotehon asiakkailta tulee palvelusta hyvin konkreettista palautetta tyyliin ”Nyt auto menee Sasin mäenkin niin hyvin ylös”, ”ohitukset onnistuvat ripeämmin” ja ”kulutus on laskenut niin ja näin paljon”.
Tyypillisesti Turbotehon tekemä matkailuauton tai vetoauton optimointi maksaa asiakkaalle alle 500 euroa.
– Osa asiakkaista kysyy, saako näitä muutoksia autoon tehdä. Me tietysti kerromme, että ajoneuvo tulisi katsastaa muutosten osalta ja kerromme myös, jos muutoksia ei mielestämme kannata tehdä esimerkiksi takuusyistä. Mikäli ajoneuvoon tehdään teknisiä muutoksia, niistä tulisi myös kertoa vakuuttajalle ja Traficomille. Ilmoittaminen on asiakkaan vastuulla.
Turbotehoa optimoi vetoautoja suhteessa enemmän kuin matkailuautoja, vaikka hyödyt ovat molemmissa selkeitä. Vetoautoilla ajetaan hyvin paljon muutakin ajoa, joten ohjelmoinnista saatavat hyödyt korostuvat. Suurimman hyödyn asiakas saa, mitä aikaisemmin hän vie moottorinsa ohjelmointiin.
– On meillä ollut muutamia tapauksia, joissa Mersussa on ollut puoli miljoonaa kilometriä mittarissa, ja omistaja on ollut sitä mieltä, että nyt kun tämä on sopivasti sisään ajettu niin nythän tähän voisi laittaa uuden ohjelman sisään. Tällöin on hyvä muistaa, että ajoneuvon iän ja kilometrien vuoksi polttoainelinjan tiivisteet voi olla jo hauraita ja niin edelleen, ja ohjelmoinnista saatava hyöty ei enää ole paras mahdollinen, Uppa neuvoo.
Toisinaan viritettäväksi tulee myös autoja, jotka joku aiempi omistaja on jo virittänyt. Nykyinen omistaja ei ole sitä voinut mistään tietää. Kymmenen vuotta sitten optimoidut ajoneuvot pystytään yleensä nykyisin optimoimaan paremmin, sillä kehitys on mennyt tässä ajassa paljon eteenpäin.