Dethleffsin täyssähköisessä konseptimatkailuautossa ympäristöystävällisyyttä edistetään muun muassa ”popcorn-paneeleilla” ja pellavakomposiitilla

Dethleffs on vuosien varrella tehnyt jo useampia konseptimatkailuajoneuvoja, joissa se on tutkinut sitä, miten matkailuautoista ja -vaunuista saadaan aiempaa ympäristöystävällisempiä. Yleisölle on jo aiemmin esitelty muun muassa E.home-matkailuauto, E-coco-vaunu ja Globevan e.hybrid -retkeilyauto.

Nyt vuorossa on E.home Eco -konseptiauto. Sen lähtökohdaksi Dethleffs valitsi täyssähköisen Ford E-Transitin (mallivuosi 2023). Se tarjoaa 181 hevosvoiman tehon, ja 240 kilometrin wltp-toimintamatkan.

Dethleffs on monin tavoin pyrkinyt optimoimaan aerodynamiikkaa sekä keventämään autoa. Esimerkiksi sivupeilit on korvattu kamerajärjestelmällä. Myös auton katto on haluttu pitää mahdollisimman vapaana aerodynaamisuutta heikentävästä ylimääräisestä varustelusta ja rakenteista.

E.home Ecossa ei huomio ole ensi sijassa sähköisen voimansiirron tuomisessa matkailuautoihin. Nyt keskitytään enemmän uusiutuviin ja kierrätettäviin materiaaleihin.

– Kestävä kehitys merkitsee meille enemmän kuin vain sähköistä liikkuvuutta. Kehitysprojekteissamme arvioimme rutiininomaisesti uusiutuviin tai kierrätettyihin raaka-aineisiin perustuvia uusia materiaaleja sekä toimittajiemme ympäristöystävällisiä innovaatioita selvittääksemme niiden käytännöllisyyden matkailuautoilussa, sanoo tiedotteessa Dethleffsin toimitusjohtaja Bernhard Kibler.

Popparit pöytään

Auton keventämisessä yksi pieni ratkaisu on ollut käyttää ns. ”popcorn-paneeleita”. Göttingenin yliopistossa vuonna 2018 kehitettyä materiaalia käytetään jo esimerkiksi keittiörakentamisessa – ja muun muassa E.home Econ pöydässä ja keittiön työtasossa.

Jokaisessa ”popcorn-paneelissa” on paisutetusta maissista valmistettu ydin, jonka päällä on öljytty tammiviilupinta. Näillä paneeleilla on Dethleffsin mukaan samat mekaaniset ominaisuudet kuin vanerilla, mutta ne painavat puolet vähemmän.

Verhoilusta suuri osa on valmistettu lampaanvillasta. Luonnollinen materiaali tuntuu miellyttävältä, on erittäin kestävä sekä hylkii likaa ja vettä.

Myös E.home Econ lattiapäällyste on valmistettu pitkälti luonnonmateriaaleista: se on viimeistelty linoleumilla, joka koostuu pääasiassa pellavaöljystä, luonnonhartseista, korkkijauhosta ja juuttikankaasta.

Sandwich-paneelien ulkokerros koostuu lasikuidun sijaan luonnonkuitukankaasta – pellavasta. Dethleffsin mukaan kuitukasvi pellava tarjoaa mineraalilasikuidulle verrattavissa olevan lujuuden ja mekaaniset ominaisuudet, mutta sen hiilijalanjälki on noin 80 prosenttia pienempi.

Sandwich-paneelien eristykseen ja ytimeen Dethleffs käyttää kierrätetyistä PET-pulloista valmistettua materiaalia.

Omavaraisuuden lisäämiseksi autoon on integroitu Dometicin aurinkosähköjärjestelmä. Aurinkopaneelien tarjoama huipputeho on 1 700 wattia.

Dethleffs esittelee E.home Eco -konseptiautoa elokuun lopussa käynnistyvillä Düsseldorfin Caravan Salon -messuilla.

Lähde ja kuvat: Dethleffs

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *