Pakettiauton muuntaminen itselle retkeilyautoksi on ollut suosittua jo pidempään osana vanlife-ilmiötä. Tee se itse -pohjalta on syntynyt lukuisia upeita autoja, ja niistä on netti täynnä hienoja valokuvia.
Kaikki ei aina kaikilla ole mennyt eikä mene kuitenkaan kuin Strömsössä. Toisinaan oma osaaminen, aika, jaksaminen tai rahat eivät riitä siihen haluttuun lopputulokseen pääsemiseen.
Retkeilyautoa itselleen rakentavat ovat esimerkiksi Yhdysvalloissa jo bisnesmielessä varsin kiinnostava asiakasryhmä. Tytäryritykset mukaan laskien USA:n suurin matkailuajoneuvojen ja alan tarvikkeiden jälleenmyyjä, Camping World Holdings, avasi aiemmin tänä vuonna seitsemälle paikkakunnalle palvelukeskukset, jotka on suunnattu matkailuajoneuvoa itselleen pakettiautosta muuntaville ja tehdasvalmisteista matkailuautoaan paremmin omaan makuun personoiville.
Kysyntä on osoittautunut sen verran hyväksi, että Camping World tiedotti elokuun puolivälissä ryhtyvänsä laajentamaan palvelun saatavuutta ympäri maata. Keskuksiin tulee yhdestä paikasta saataville työkaluja, tarvikkeita sekä asennuspalveluja. Tosin osin on kuitenkin kyse siitä, että etenkin perinteistä caravan-alan tarvikekauppaa brändätään näkyvämmin myös DIY-rakentelijoille (do it yourself, tee se itse).
Aivan kaikkea ei ole kuitenkaan pakko tehdä itse alusta asti, vaikka siinä onkin oma viehätyksensä. Koska pakettiauton muuntamisessa matkailuautoksi on osaavallekin paljon tekemistä, markkinoilla on tilaa myös projektia (toivottavasti) helpottavien moduulien ja komponenttien toimittajille. Siirrettävillä moduuleilla toteutettu retkeilyauton kalustus on myös nostettavissa ulos autosta, jos välillä tarvitaan taas perinteisen pakettiauton kapasiteettia tavaroiden kuljettamiseen.