Joko täyssähköauto on kypsä matkailuautoksi?

Isomman koko- ja painoluokan matkailuautoissa alustana käytettävän Iveco Dailyn saa nyt myös täyssähköisenä. Erikoista eDailyssä on mahdollisuus muuttaa akkukapasiteettia auton elinkaaren aikana, mutta edes pienimmän akkukapasiteetin omaavasta eDailystä on käytännössä mahdotonta tehdä B-kortilla ajettavaa matkailuautoa.

Ivecon merkitys matkailuautoalustana on varsin pieni. Yksi merkittävä syy tähän lienee se, että Daily-mallit ovat Ivecon isompien hyötyautojen tapaan erillisrunkoisia, joten asunto-osan lattia nousee vääjäämättä varsin korkealle.

Iveco Daily on todellinen raskaan sarjan hyötyauto, sillä rungollisesta autosta on lukematon määrä erilaisia paketti- ja kevytkuorma-autovariaatiota. Nyt käytännössä kaikki Daily-mallit saa myös täyssähköisenä.

Matkailuautoina Dailyjen kokonaismassat ovat yleensä 5 000 kilogramman luokkaa, kun mallin kokonaismassaskaala on 3,5–7,2 tonnia. Dieselmoottoriset Dailyt ovat takavetoisia, ja tarjolla on myös paripyöräversioita.

Yksi, kaksi tai kolme ajoakkua

Sama vetotapa, perustekniikka ja kokonaismassaskaala on myös juuri esitellyssä täyssähköisessä eDailyssä. Myös eDailyssa on kardaaniakseli, mutta sitä pyörittävä sähkömoottori on taka-akseliston etupuolella. Runkopalkkien välissä pitkittäin olevalta sähkömoottorilta voima siirretään kardaanille voimantuottopakettiin kuuluvan hammaspyörästön välitykselle.

Sähkömoottori ja akkumoduulit ovat runkopalkkien välissä. Kaikki Daily-mallit ovat takavetoisia.

Parin minuutin ajan käytettävissä oleva sähkömoottorin enimmäisteho on 140 kW (190 hv) ja enimmäisvääntö 400 Nm – jatkuvan käytön arvot ovat 90 kW (121 hv) ja 220 Nm.

Sähkö-Dailyn suurin erikoisuus liittyy ajoakkuun – tai paremminkin ajoakkuihin, joita voi olla ohjaamon ja sähkömoottorin välissä yksi, kaksi tai jopa kolme kappaletta. Yhden akkumoduulin energiasisältö on 37/35 kWh (brutto/netto). Kaksi akkumoduulia (74/70 kWh) lienee suosituin vaihtoehto, mutta pidempiakselivälisiin malleihin saa kolmen moduulin myötä energiaa 111/105 kWh.

Akkumoduulit eivät ole fyysisesti kiinni toisissaan, ne on mitoitettu sopimaan runkopalkkien väliin, ja ne myös kiinnitetään runkoon ilman ylimääräisiä rakenteita. Reilut 30 senttiä korkea akkumoduuli painaa 260 kilogrammaa. Ivecon mukaan akkumoduulin irrotus ja kiinnitys hoituu parissa tunnissa.

Ivecon mittausten mukaan 4,25-tonnisen mallin toimintamatkat ovat akkujen määrästä riippuen 110, 200 ja 300 km. 3,5-tonnisen kaksiakkuisen mallin normitoimintamatka on 235 km, mutta todellinen toimintamatka on otollisissa olosuhteissa 180–200 km. Sisäinen laturi on vakiona 11 kilowattia, mutta tarjolla on myös 22 kW:n laturi. Latausvaihtoehtoihin kuuluu pikalataus 80 kW:lla, jolloin sata kilometriä saadaan ladattua jopa puolessa tunnissa.

Modulaarisuuden ansiosta akkujen määrää on helppo lisätä ja vähentää auton elinkaaren aikana, mutta akkumoduulin hinta ei ole tiedossa. Kun akkuja on kaksi tai kolme, akkutakuu on 250 000 km, mutta yhden akun kohdalla takuun kilometriraja on 160 000 km. Kahdella tai kolmella akulla varustetun eDailyn vetomassa on mukavat 3 500 kiloa.

Sähkö-Dailyn kantavuus mahdollistaisi eDaily-alustaisten matkailuautojen rakentamisen. Nähtäväksi jää, milloin joku matkailuajoneuvovalmistaja aloittaa täyssähköisten matkailuautojen valmistuksen, sillä eDailyn esittelyn myötä tarjolla on varteenotettava alustavaihtoehto.

Sähköistyminen ei ole esteenä erilaisille päällirakenteille, esimerkiksi kylmäkorille, nostolavalle, jätepakkarille tai matkailuautokorille. Verkkoenergiaa voidaan käyttää auton laitteiden virransyöttöön silloin, kun ajoneuvo on kytketty laturiin tai pistorasiaan.

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *