Matkailuautokaupassa on ollut nyt jo kuusi ja vaunukaupassa kolme kasvun vuotta.
Hobby jatkoi viime vuonna tuttuun tapaan vaunukaupan ykkösenä. Vaikka Hobbyn markkinaosuus laski hiukan eli 35,8:sta 34,9 prosenttiin, niin useampi kuin joka kolmas ensirekisteröity matkailuvaunu oli silti Hobby. Kasvaneilla vaunumarkkinoilla saksalaismerkin kappalemäärä nousi 244:stä 273:een.
Kaksi seuraavaksi myydyintä merkkiä ylsivät yhteensä 248 kappaleeseen. Vaunukaupan noste näkyi siinä, että sijoille 2–5 yltäneet merkit kasvattivat sekä markkinaosuuttaan että kappalemääräistä myyntiään.
Adria (154 vs. 130 kpl) oli tuttuun tapaan toinen ja Kabe (94 vs. 79 kpl) kolmas. Takavuosina matkailuvaunukauppaa hallinneen Dethleffsin kasvu oli hyvää, ja rekisteröintinsä 30:sta 69 kappaleeseen nostanut saksalaismerkki nousi kuudennelta sijalta kolmanneksi.
Todella huiman kasvun teki Knaus, joka kymmenkertaisti myyntinsä (49 vs. 5 kpl) ja nousi sijalta 11 viidenneksi. Vuonna 2018 neljäntenä ollut LMC (47 vs. 59 kpl) menetti markkinaosuuttaan ja myyntiään ja putosi kuudenneksi.
Alle 750-kiloisten katsastusvapaiden ”retkeilyvaunujen” tarjonta on viime vuosina kasvanut, mikä selittänee sitä, että Poksi ei onnistunut kasvattamaan myyntiään (47 vs. 48 kpl) ja putosi viidenneltä sijalta jaetulle kuudennelle sijalle.
Adria oli pitkään myydyin matkailuautomerkki, mutta viime vuonna se sai luovuttaa ykköspaikan Sunlightille. Edullisemman hintaluokan merkin nousua kolmospaikalta varsin selväksi markkinajohtajaksi selittää osaltaan se, että sitä meni Euroopan suurimman matkailuautovuokraamon McRentin käyttöön.
Sunlightin kappalemääräinen myynti nousi yli 80 yksikköä (223 vs. 141 kpl), millä se jätti kakkoseksi pudonneen Adrian 29 ajoneuvon päähän. Adrian kappalemääräinen myynti pysyi kutakuinkin ennallaan (194 vs. 186 kpl).
Vuokrakäyttöä enemmän Sunlightin nousua selittänee kuitenkin kattava mallitarjonta, sillä Sunlightin kaksoissisarmerkki Carado teki viime vuonna kovan nousun, vaikka sitä myytiin vuokrakäyttöön vähemmän kuin Sunlightia.
Carado nousi kahdeksannelta sijalta kolmanneksi noin 50 ajoneuvon kasvulla (137 vs. 83 kpl), kun vastaavasti vuonna 2018 toisena ollut Bürstner putosi seitsemänneksi suunnilleen samanlaisella myynnin menetyksellä (93 vs. 142 kpl).
Caradon ja Bürstnerin väliin sijoittuneet Weinsberg (130 vs. 83 kpl), Dethleffs (123 vs. 88 kpl) ja Hymer (104 vs. 95 kpl) kasvattivat kappalemääräistä myyntiään. Kärkikymmenikössä häviäjiin kuului Bürstnerin lisäksi kahdeksanneksi sijoittunut Hobby (71 vs. 100 kpl).
Peltikoristen retkeilyautojen myynti on ollut viime vuosina kovassa kasvussa. Viime vuonna noin 30 prosenttia Suomessa ensirekisteröidyistä matkailuautoista oli retkeilyautoja.
Täysintegroitujen markkinaosuuden pienoinen kasvu selittynee lisääntyneellä edullisemman hintaluokan mallien tarjonnalla. Selvin häviäjä ovat alkovimallit: tätä korityyppiä edustaa vain viisi prosenttia ensirekisteröinneistä.
Vaikka uusien matkailuautojen myynti on lisääntynyt, niin retkeilyautojen menestys näkyy silti puoli-integroitujen matkailuautojen myynnissä: niiden markkinaosuus on laskenut muutamassa vuodessa 69:stä 55 prosenttiin.
Retkeilyautojen myynnin kasvun tasaantuminen johtunee pitkälti van-mallien tarjonnan lisääntymisestä ja hintojen laskemisesta. Viime vuonna ensirekisteröidyistä puoli-integroiduista kuusi prosenttia oli van-malleja.
Viime vuonna ensirekisteröitiin 1 449 tehdasvalmisteista matkailuautoa (1 276 kpl 2018), mikä tarkoitti peräti 13,56 prosentin kasvua. Lisäksi rekisteriin meni 278 kappaletta pääosin Suomessa pakettiauton koriin rakennettua matkailuautoa – tämän ajoneuvosegmentin kohdalla oli pudotusta 6,40 prosenttia.
Matkailuvaunukaupassa on nyt koettu kolme nousuvuotta. Viime vuonna rekisteröitiin 783 uutta matkailuvaunua. Kun vuonna 2018 ensirekisteröitiin 681 vaunua, niin vaunusektorilla päästiin huimaan 14,98 prosentin kasvuun.
Yhteensä tehdasvalmisteisten matkailuajoneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat 1 957:stä 2 232 kappaleeseen eli 14,05 prosenttia.
Artikkeli on julkaistu osin Caravan-lehdessä 2/2020