Vuonna 2021 perustettu Karoo Oy kehitti ensin modulaarista perävaunua, fyysistä alustaa, joka soveltuisi eri käyttötarkoituksiin sitä varustelemalla. Eri vaiheiden kautta idea jalostui retkeilyvaunukonseptiin, jossa nähtiin suurin markkinapotentiaali.
– Siinä on taustalla automarkkinoiden sähköistyminen. Ihmiset kaipaavat luontoon, ja retkeilyn suosio on ollut kasvussa. Eikä vastaavanlaista vaunua ollut markkinoilla, Karoo Oy:n toimitusjohtaja Pyry Huhtala taustoittaa.
– Perustajatiimistä löytyy yrityksen alkuvaiheessa tarvittavaa täsmäosaamista. Kokemusta löytyy muun muassa teollisesta muotoilusta ja tuotekehityksestä. Mukana on henkilöitä, joilla on kokemusta kansainvälisten pörssiyritysten johtotehtävistä. Itse olen aiemminkin ollut vetämässä startup-yritystä. Olemme saaneet mukaan myös kotimaisia ulkopuolisia sijoittajia.
Suunnittelutiimissä on ollut kymmenkunta henkilöä. Tuotekehityksessä on verkostojen kautta hyödynnetty osaamista suunnittelijoilta, joilta löytyy kansainvälisen tason kokemusta muun muassa auto- ja veneteollisuudesta.
– Suomi on hirveän pieni markkina. Tällaisen uuden tuotteen vieminen markkinoille vaatii, että on suoraan lähdetty rakentamaan kansainvälistä liiketoimintaa. Puhutaan vuositasolla tuhansista kappaleista, jotta tämä bisnes saadaan vietyä ylös. Ennakkomyynti suunnataan Saksaan, Norjaan ja Suomeen, Pyry Huhtala kertoo.
– Koska olemme startup-yritys, emme voi kerralla lähteä maailmaa valloittamaan. Emme lähtökohtaisesti halua rajata maita ulkopuolelle. Mutta Saksa on suurin markkina Euroopassa ja kuvastaa myös hyvin sitä, miten markkina toimii Keski-Euroopassa. Suomi ja Norja taas kuvastavat sitä, miten myös muualla Pohjoismaissa markkinat toimivat.
– Pientä ja kevyttä Karoo Adventure -retkeilyvaunua ajatellen Norja on siksikin meille mielenkiintoinen, että vauras maa on sähköautoistumisessa eurooppalainen edelläkävijä, tiestö on vuoristojen takia pienempää ja maassa on paljon aktiivisia ulkoiluharrastuksissa viihtyviä.
Prototyyppi valmistetaan Suomessa, mutta lopullisia päätöksiä tuotteen valmistusmaasta ei ole tehty. Se, mistä tulee suurinta kysyntää ennakkomyynnissä, voi vaikuttaa myös päätökseen valmistusmaasta. Lähtökohtaisesti vaunua lähdetään rakentamaan kumppaneiden kautta.
– Tämä vaunu erottuu muista muun muassa keveydellä, ketteryydellä ja pienellä ilmanvastuksella. Ulko- ja sisätila yhdistyvät tavalla, jollaiseen emme ole törmänneet markkinoilla, Huhtala sanoo.
– Kori valmistetaan alipainelaminoimalla. Sillä tuotteelle saadaan sellainen muotoilu kuin halutaan, tuote on myös kevyt ja kestävä. Samalla saadaan sandwich-rakenne eli sinne tulee eritys. Kaikessa pyrimme käyttämään kestäviä, pitkäikäisiä ja kierrätettäviä materiaaleja.
Vaunun paino on 750 kiloa. Kokonaispituus 5, leveys 2,05 ja korkeus 2,16 metriä. Korin pituus on 4,23 ja leveys 1,75 metriä. Lopullisen tuotteen suunnittelu on kesken, joten mitat voivat näistä vielä vähän muuttua.
Vaunu on tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön, ja siinä on eristyksen lisäksi lämmitys. Lämmitys, vedenlämmitys ja ulosvedettävä keittiö toimivat kaasulla.
Hyvällä tuurilla prototyyppiin voi ensi kesänä jossain sattumalta törmätä, kun tuotetta testaillaan. Karoon tähtäimessä olisi saada prototyyppi nähtäville ensi syksynä Düsseldorfin Caravan Salon -messuille, jos paikka sinne vain järjestyy.
Ennakkomyynnissä Karoo Adventuren alustava hinta alkaa 30 000 eurosta.
Kuvat: Karoo Oy
Amir Näveri
Uskoisin että aktiivisessa käytössä näissä tulee paljon tiivisteongelmia ja kuvitteleppa kuraiset maastopyörät tuonne sisätilaan kuljetukseen. Tai edes pyörät sisään pakattuna kaatosateella.
Jepu
Tuossa näkyy tulevan mukana vesi ja suihku ja sähkö 230v 5kW joten pyörien peseminen onnistuu vaikka sähkö painepesurilla.
Aurinkoautoilija
Huippuhieno ja hyvän näköinen. Teslan perään hyvä ja mietitty konsepti, tilasin heti.