Kolmen kokoluokan Californiat

Volkswagen on esitellyt uudesta Caddy-pikkupakettiautostaan Caddy California -version, joten jatkossa autojätin matkailuautot muodostavat kolmen erikokoisen mallin California-tuoteperheen.

Caddy Californiassa on vakiona retkikalusteet.

Caravan-lehti uutisoi aiemmin, että Caddyn retkeilyautoversion Beach-mallinimi korvaantuisi auton käyttötarkoitusta paremmin kuvaavalla Mini-Camper-nimellä. Kun Volkswagen julkisti syyskuun alussa uuden Caddy-retkeilyauton kuvina ja aiempaa tarkempina faktoina, niin siitä käytettiinkin nimeä Caddy California.

California on jo entuudestaan tuttu mallinimi Volkswagenin matkailuautotarjonnassa, sillä yritys on valmistanut todella pitkään Transporter-korisia California-malleja – tähän mennessä niitä on tehty yli 190 000 kappaletta. Nykyinen Volkswagenin keskikokoinen, nostokatolla varustettu matkailuauto on viime vuonna esitelty California 6.1.

Lisävarusteena myytävä teltta soveltuu oleiluun ja nukkumiseen.

Viime vuonna Volkswagen sai tuotantovalmiiksi isoimman peltikorisen matkailuautonsa. Crafter-korinen Grand California -retkeilyauto on ainoa Volkswagenin matkailuautomalli, joka täyttää Suomessa verovapaille matkailuautoille asetetut vaatimukset, ja se kuulukin Volkswagenin Suomi-mallistoon. Uuden California 6.1:n tai vielä uudemman Caddy Californian Suomeen haluava joutuu hakemaan autonsa esimerkiksi Saksasta.

Uudenlainen vuode ja minikeittiö

Viidennen mallisukupolven Caddy rakennetaan Volkswagen-konsernin MQB-perusrakenteelle, joten auton koko tekniikka ja mittasuhteet muuttuvat. Suomeen uusi Caddy saapuu ensi vuonna. 4,5-metrinen Caddy saa ensi vuonna seurakseen 4,85-metrisen version, josta tulee todennäköisesti myös California-muunnos.

Vuodemekanismi on täysin uusi, ja vuoteessa on samanlaiset jousielementit kuin isommissa California-malleissa.

Nykyiseen Beach-malliin verrattuna parannusta on tapahtunut muun muassa vuoteen osalta. Caddy Californian vuoteen koko on 107 x 198 senttiä. Nukkumismukavuuden kannalta on merkittävää, että vuode on varustettu samanlaisilla joustinelementeillä, jotka löytyvät Grand Californian takavuoteen patjojen alta.

Caddyn käytön kannalta on merkittävä parannus, että vuoteen teossa ei enää hyödynnetä takapenkkiä. Vuode on paketoituna tavaratilan päälle, mistä se avataan sen jälkeen, kun takanoja on kaadettu alas ja etunojia on taivutettu eteenpäin. Vuoteen alle jää näin ollen mukavasti säilytystilaa.

Caddy Californiassa on lähes 2-metrinen vuode.

Nukkujat voivat ihailla tähtitaivasta 1,4 neliömetrin kokoisen panoraamalasikaton kautta. Tarjolle tulee myös California- ja Grand California -malleista tutut retkipöydät ja -tuolit.

Caddy Californian keittiö edustaa sekin uutta ajattelua. Lisävarusteena tarjottava minikeittiö vedetään ulos takana kuljettajan puolella olevasta kaapista. Keittiössä on tilaa ruokailuvälineille ja astioille, ja se on varustettu yksiliekkisellä kaasuliedellä. Ylösnouseva takaluukku toimii keittiön sadesuojana, ja lieden eteen on nostettavissa tuulisuoja.

Caddyt modernisoidulta tehtaalta

Volkswagen on saamassa Puolassa Poznańin tehtaalla valmiiksi kahden vuoden muutostyöt. Uudistuksen aikana tehtyihin muutoksiin sisältyi muun muassa logistiikkahallin rakentaminen, korinrakennusosan laajennus sekä tehdasalueen uudelleenjärjestelyt. Tehdas aloittaa nyt syyskuussa uuden Caddyn sarjatuotannon.

Minikeittiö vedetään ulos takana olevasta kaapista.

Laajennusprojektin ensimmäisessä vaiheessa yhdistettiin tehdasalueen kaksi osaa, joita aiemmin erotti pieni yleinen tie. Seuraava askel oli uuden logistiikkahallin rakentaminen. Siinä on 46 000 neliömetriä varastotilaa Caddyn ja Transporter 6.1:n komponenteille. Koska halli sijaitsee nyt aivan tuotantolaitoksen vieressä, säästetään tulevaisuudessa jopa 260 kahden tehtaan välistä kuljetusmatkaa päivässä.

Kahden viime vuoden suurin taloudellinen ja organisatorinen haaste oli korinrakennusosion laajennus: yli 14 000 neliömetrin halli, jonka varastointikapasiteetti on 200 000 kuutiometriä. Lisäksi Volkswagen Poznań investoi moderniin teknologiaan: uudessa Caddyn korinrakennusosiossa on 450 uutta monitoimirobottia, jotka mahdollistavat erittäin lujien, kuumamuovattujen metallilevyjen tarkan työstämisen ja hitsaamisen. Samalla tehtaan automaatiotaso nousee 43:sta yli 80 prosenttiin.