Ladattavien autojen joukossa on vetokykyisiä poikkeuksia – yksi tällainen on uusi Mazda CX-60

Tammikuun alussa ilmestyvän Caravan-lehden numeron 1/2023 koeajovaunu on Kaben mallivuodelle 2022 esittelemän Estate-vaunumalliston 600 XL KS -pohjaratkaisu. Vaunun kokonaismassa on 2 000 kiloa, joten sitä ei vedetä ihan millä tahansa ladattavalla autolla. Yksi raskaiden taakkojen vetoon kykenevä auto on Mazdan CX-60-lippulaiva.

Uusi CX-60 2.5 PHEV on Mazdan kaikkien aikojen tehokkain ja nopein liikenteeseen tekemä malli ja Mazdan ensimmäinen Eurooppaan tuoma lataushybridi. Todella edustavan näköinen ja oloinen CX-60-katumaasturi poikkeaa ladattavien – ja jopa ei-ladattavien – autojen tarjonnasta siinä, että sen vetomassa on peräti 2 500 kiloa.

Normaalissa ajossa takavetoinen

Nelivetoisessa lataushybridissä 2,5-litraisen bensiinimoottorin jatkeena on uusi kahdeksanportainen automaattivaihteisto, missä momentinmuunnin on korvattu sähkömoottorilla. Nelisylinterisen moottorin teho on 141 kW (191 hv) ja vääntömomentti 261 Nm. Sähkömoottorin arvot ovat 100 kW ja 250 Nm. Yhteisteho on 241 kW (327 hv) ja vääntömomentti muhkeat 500 newtonmetriä.

Lataushybridi on toistaiseksi ainoa vaihtoehto, mutta sen rinnalle on tulossa kaksi kuusisylinterisellä rivimoottorilla varustettua kevythybridiä, eli 3,3-litrainen dieselmalli ja 3,0-litrainen bensiinimalli.

Normaalitilanteessa lataushybridillä ajetaan takavedolla voimanjaon ollessa 10:90, mutta tarvittaessa voima jakautuu 50:50. Tarvittaessa voima jakautuu tasan akseleiden kesken myös käytettäessä pelkästään sähköä tai bensiiniä.

Vetokäyttöä varten oleva towing-ajotila on suunniteltu parantamaan voimansiirron kestävyyttä. Silloin edetään pääsääntöisesti polttomoottorilla ja koeajon tuntemusten perusteella usein myös pykälää pienemmällä vaihteella, kuin mitä automaatti käyttäisi normaaliajotilassa.

Vetokäyttöä varten oleva towing-ajotila on suunniteltu parantamaan voimansiirron kestävyyttä.

Lataushybridissä on 7,2 kilowatin sisäinen kaksivaihelaturi, ja 17,8 kilowattitunnin ajoakkua ladataan ajotilasta riippuen myös bensiinimoottorilla. Mallin normimitattu sähköinen toimintamatka on 63 km. Kun ajoakussa on virtaa, keskikulutus on tehtaan mukaan 1,5 l/100 km, ja kun ajetaan pelkästään bensiinimoottorilla, kulutus on 7,8 l/100 km.

Nollalämpötilan tuntumassa tehdyn koeajon aikana ”luvattu” toimintamatka jäi alle 50 kilometriin. Kulutus oli vaunun kanssa ajoakku tyhjänä luokkaa 15 l/100 km ja sähkön kulutus yleisesti yli 30 kWh/100 km.