Lahdessa kehitetään esteettömän reissaamisen mahdollistavaa retkeilyautokonseptia

EasyGoCamper-konsepti yhdistää esteettömyyden, digitaalisen suunnittelun ja modulaarisen tuotannon.

Kun puhutaan liikuntarajoitteisten reissaamisen mahdollistamisesta, ajatus kääntyy helposti tilavampiin matkailuautoihin tehtyihin yksittäisiin muutostöihin. Insinööritaustainen lahtelainen Esa Pykälä (EsaCo oy) on kuitenkin ottanut lähtökohdakseen retkeilyautot ja lähtenyt kumppaneineen kehittämään niihinkin soveltuvaa esteetöntä ratkaisua.

– Olen pitkään toiminut yrittäjänä, ja matkailuajoneuvoista minulla ja vaimolla on 15 vuoden kokemus. Kun näin pyörätuoliin joutuneen vaimon tilanteen kautta omakohtaisenkin tarpeen tällaiselle, aloin miettiä, että emme varmasti ole ainoita, joilla tällaiselle olisi käyttöä. Sieltä tämä idea lähti, Pykälä kertoo.

Tasainen lattia ja riittävän väljät kulkureitit mahdollistavat sujuvan liikkumisen koko autossa myös pyörätuolilla.

Markkinoilta puuttuu Pykälän mukaan yhä teknisesti uskottavia ja käyttäjälähtöisiä ratkaisuja esteettömään matkailuun, erityisesti tilanteissa, joissa tarvitaan yksilöllistä suunnittelua. Siispä sellaista piti ryhtyä itse kehittämään.

Räätälöity, moduloitu, skaalautuva…

– Kaikki yksilöt ja perheet haluaisivat elää omaa mahdollisimman normaalia elämää. Tällainen esteetön auto olisi osaltaan mahdollistamassa itsenäisiä ja elämyksellisiä matkailukokemuksia.

Liikuntarajoitteisilla on hyvin erilaisia tarpeita. Invaretkeilyautosta tulee väkisinkin jossain määrin räätälöity, mutta jo kustannussyistäkin sillä tavalla moduloitu, ettei kaikkea aina tarvitsisi keksiä uudestaan ja tehdä autoa kokonaan alusta alkaen.

Esa Pykälä painottaa, että suunnitteilla oleva auto on tarkoitettu kaikenlaisten liikuntarajoitteisten, senioreiden ja erilaisten erityisryhmien tilannetta helpottamaan.

Vessa/suihku on varsin avointa tila, jotta siellä mahtuu kääntymään pyörätuolilla. Siellä on nousukahvojen lisäksi muitakin liikuntarajoitteisia helpottavia yksityiskohtia. Altaan korkeus on säädettävissä sähköisesti.

– Jotain joutuu jättämään autosta pois tilanpuutteen vuoksi, mutta toisaalta se tilan käyttö mahdollistaa pyörätuolinkin käytön ajoneuvon sisällä. Mutta ei pelkästään pyörätuolin vaan myös rollaattoreiden, jotka alkavat kohta olla yleisimpiä kulkuneuvoja Suomessa.

Liedellä ja altaalla varustettua keittiötasoa pystyy nostamaan ja laskemaan sähköisesti. Jalat saa tason alle, jotta kokkailu sujuu myös pyörätuolissa istuen.

Projektin kohderyhminä Esa Pykälä näkee liikuntarajoitteiset yksityisasiakkaat, seniorit, erityishuomioiset perheet sekä erilaiset elämysmatkailijat ja etätyöntekijät. B2B-puolella asiakkaita ovat matkailuajoneuvojen jälleenmyyjät ja varustelijat, vuokraamot, matkailuyritykset, hyvinvointialueiden palveluntuottajat ja kansainväliset lisenssikumppanit.

3D-pohjainen konfiguraattori suunnittelun peruskivenä

Tässä vaiheessa nimellä EasyGoCamper etenevä konsepti on selainpohjainen 3D-suunnittelualusta ja palvelukonsepti. Esa Pykälä sanoo, että konseptin tarkoituksena on mahdollistaa esteettömien matkailuajoneuvojen yksilöllinen ja teknisesti toteuttamiskelpoinen suunnittelu yhdistettynä tuotantoon, varusteluun, hinnoitteluun, myyntiin ja vuokraukseen.

Konfiguraattori näyttää, voidaanko esimerkiksi asiakkaan haluama kaappi todellisuudessa sijoittaa tiettyyn paikkaan, löytyykö siitä kohtaa esimerkiksi tarvittava tukirakenne. Konfiguraattorin avulla voidaan myös varmistaa, että ratkaisut täyttävät EU:n esteettömyysvaatimukset.

Takaosan sähkötoiminen sänky ja erillistilat tuovat joustavuutta. Sermi tuo yksityisyyttä.

– Tässä projektissa ei ole kyse pelkästään esimerkiksi ohjelmistosta tai että tehdään auto, jossa pyörätuolilla pääsee suihkuun ja vessaan. Fiksuus on digitaalisuudessa, moduloitavuudessa ja skaalattavuudessa. Käyttäjä pääsee konfiguraattorin avulla määrittelemään, mitä tarvitsee ja haluaa. Ohjelmisto määrittää, mitä toiveita autoon saadaan vietyä, sopiiko esimerkiksi sänky asiakkaan haluamaan kohtaan ja pääseekö siihen pyörätuolilla.

Konfiguraattorin tarjoamat tarkat, autotoimittajilta tulevat tiedot auttavat vähentämään suunnittelu-, räätälöinti- ja tuotantokustannuksia siitä, mitä ne muuten ovat nykyään.

Laaja kokonaisuus

Tässä vaiheessa haetaan vielä erilaisia rahoitus- ja yhteistyökuvioita. Yhteistyötä on kuitenkin jo onnistuttu rakentamaan moneen suuntaan. Mukana on esimerkiksi LAB-ammattikorkeakoulu, jonka kanssa EsaCo on tehnyt yhteistyösopimuksen.

– LAB tekee selvityksen matkailuajoneuvojen esteettömyydestä sekä kehittää liiketoimintasuunnitelmaa. Selvityksessä huomioidaan myös ergonomiaa sekä mitä apuvälineitä ja -laitteita tarvitaan. Invaretkeilyautoon liittyy myös monia lainsäädännöllisiä asioita, esimerkiksi kulkuväylille, materiaaleille ja valaistukselle, ja LAB katsoo selvityksessä myös näitä asioita.

Pöytäryhmä mahdollistaa sujuvan ruokailun myös pyörätuolissa istuvalle.

Esa Pykälä (EsaCo) toimii kokonaisprojektin omistajana ja toimii myös konseptin konsultin roolissa tuoden projektiin kaupallisen ja teknisen osaamisensa. Auton käytännön tekeminen tulee hyötyajoneuvojen rakentamiseen ja varusteluun keskittyneiltä suomalaisilta kumppaniyrityksiltä.

– Liikkeelle lähdetään kahdella automallilla. On Sprinter-pohjaiset eri variantit ja sitten Fiat Ducato ja sen sisarmallit. Jo tehty 3D-mallinnus pohjautuu Ducaton pisimpään versioon. Eri automalleissa asiat ovat kuitenkin aika pienellä työllä muutettavissa, vaikka esimerkiksi tukirakenteet olisivat erilaisia.

Aluksi suunnitelmissa ollaan lähtemässä uuden auton ja uuden konseptin pohjalta, mutta konsepti taipuu myös käytettyihin matkailuautoihin. Esa Pykälän mukaan konseptia voidaan laajentaa toimivaksi kokonaisuudeksi myös matkailuvaunuihin ja esimerkiksi veneisiin.

Esteettömässä retkeilyautossa on leveä liukuovi. Invanostin mahdollistaa esteettömän nousun autoon.

– Tekeminen menee vielä tässä vaiheessa 3D-mallinnuksena, mutta heti kun maksava asiakas löytyy, meillä on täydet valmiudet lähteä toteuttamaan sellainen auto kuin asiakas haluaa. Ajatuksena on, että siitä tulisi ”mattimeikäläisen” auto, ettei sitä tarvitsisi tehdä joka kerta ihan uudestaan. Kaikki tähtää tässä projektissa B-ajokortilla ajettavaan retkeilyautoon.

Kun ensimmäistä malliautoa ryhdytään tekemään, se tehdään näillä näkymin räätälityönä lähtien asiakkaan todellisesta tarpeesta. Siinä kohtaa autoa ei vielä päästä kokonaan tekemään konfiguraattorin avulla. Vaikka ohjelmisto ei ole silloin aivan valmis, auto tehdään siten, että huomioidaan ohjelmiston kyvyt, hallittavuus ja skaalattavuus. Ensimmäinen auto toimii tavallaan työkaluna ohjelmistoa vasten.

Artikkelin lähtökuva on tekoälyn tekemä, muut kuvat on tehty 3D-mallinnoksena renderoiden huomioiden alustan todelliset mitat.

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *