Reissaajille on tehty lukuisia erilaisia majoitusvaihtoja myös avolava-autoihin. Yksi näyttävimmistä lavalle viime aikoina suunnitelluista tuotteista ovat Loki Basecampin Falcon-matkailukorit.
Kanadassa ja USA:ssa toimivan Lokin tie matkailuajoneuvojen valmistajaksi ei ole ihan tavallinen. Firma on aloittanut valmistamalla ulkotilatapahtumiin vip-lounge-rakennelmia, muun muassa Porschelle.
Falcon-mallien design on quebeciläisen Nor’va-yrityksen käsialaa. Nor’valla on kokemusta etenkin Mercedes-Benz Sprinter -autojen muuntamisesta matkailuautoiksi. Quebecissä Kanadassa käsityönä valmistettavat Loki Basecamp Falcon -avolavakorit räätälöidään aina asiakkaan toiveiden mukaan.
Räätälöinnistä huolimatta perustuote sopii valmistajan mukaan asennettavaksi useimpiin pick-up-autoihin, muun muassa moniin Toyotan ja Fordin avolavamalleihin ilman että itse autoon joudutaan tekemään mitään muutoksia.
Asennuksissa eri automalleihin auttaa se, että Falcon on saatavissa kolmena eri kokona, kolmelle eripituiselle lavalle. Saatavilla ovat Falcon 5-, Falcon 6,5- ja Falcon 8 -mallivaihtoehdot autojen lavojen jenkkiläisittäin jaloissa ilmoitettavien mittojen mukaisesti (n. 1,5, 2 ja 2,5 m).
Falcon tuo koko tuoteryhmään hieman uutta ajattelua – näitäkään ei tarvitse tehdä aina vain samantapaisina ja lasikuidusta kilpailemaan lähinnä vain hinnalla. Loki hakee markkinoilta saumaa yrittämällä luoda uuden, premium-luokan.
Helpolla Loki ei Falconeillaan kuitenkaan markkinoille kiilaa, vaikka tuote olisikin hyvä, kestävä ja tyylikäs. Valmistaja on väläytellyt kunnolla varustellun Falconin hinnaksi 135 000 dollaria (n. 116 000 euroa), ja sen lisäksi tarvitaan vielä se avolava-auto. Tuollaisella hinnalla saa jo mainioita nelivetoisia retkeilyautojakin, mikä on taatusti monelle järkevämpi valinta.
Loki Basecamp perustelee Falconin olemassaolon oikeutta sillä, että Falconia voi käyttää myös ympärivuotisesti täysin itsenäisenä ”mökkinä” jättämällä se haluttuun paikkaan. Kun Falconin liu’uttaa pois lavalta, mökkinä kaikki, kuten keittiö, ilmastointi ja lämmitys, toimii itsenäisesti, yhtä hyvin kuin sen ollessa auton lavalla.
Valmistajan mukaan Falcon myös kestää ”lähes ikuisesti” – vanha Falcon vaan nostetaan halvalla ostettavaan uuteen lava-autoon.
Falconissa päädyttiin kulutusta ja aikaa hyvin kestävään alumiinikuoreen, koska valmistajan mukaan halutunlaisen korin tekeminen ei olisi lasikuidun kanssa edes onnistunut. Ja lähtökohtana kun oli tehdä muista poikkeavan näköinen tuote. Vaikka alumiini on tunnettu keveydestään, silti pienin Falcon-malli painaa lähes 550 kiloa, Falcon 8 jo lähes 1400 kiloa.
Loki Basecamp Falcon tähtää ennen kaikkea omavaraisuuden tarjoamiseen. Katolla on 360 watin aurinkopaneelit, ja sisällä 600 Ah:n litiumakkukapasiteetti. Tuorevesisäiliön koko on noin 113 litraa, harmaavesisäiliön 75 litraa.
Falcon on vahvasti modulaarinen. Esimerkiksi huonekalut voi hyvällä kelillä nostaa ulkona käytettäväksi. Varsinaisen vuoteen lisäksi makuupaikkoja saa muunnettua lisää istuinryhmästä.
Tuotanto on jo käynnissä, ja ensimmäiset Falconit on tarkoitus toimittaa asiakkaille talvella 2022. Yrityksen usko tuotteisiinsa on kova, sillä parhaillaan se rakentaa uutta tehdasta Yhdysvaltoihin. Suunnitelmissa on tuoda tuote aikanaan myös Teslan Cybertruckin lavalle.
Suomessa matkailukorit ovat olleet tieliikenteessä laillisesti hyväksyttyjä kesäkuusta 2020 alkaen.
Lähde ja kuvat: Loki Basecamp