Mercedes-Benzillä selvät sävelet – uusi perusrakenne pusketaan myös täyssähköisiin matkailuautoihin

Kaikki Mercedes-Benzin keskikokoiset ja isot pakettiautot käyttävät vuodesta 2026 lähtien uutta sähköautoille tarkoitettua VAN.EA-perusrakennetta (Van Electric Architecture).

Eri kokoihin skaalattava rakenne perustuu kolmeen moduuliin, joita muuntelemalla ja yhdistelemällä toteutetaan kaikki ammatti- ja yksityiskäyttöön menevät tämän kokoluokan uudet autot. Ratkaisu vähentää eri alusta- ja rakenneratkaisuja jopa 50 prosenttia verrattuna nykyisten polttomoottorimallien valmistukseen.

VAN.EA-rakennemoduuleita on kolme, joista etumoduuli (sähköinen voimalinja ja etuakseli) on sama kaikissa malleissa. Keskimoduuli määrittää ajoneuvon pituuden ja sisältää akkukotelon sekä kulloinkin käytössä olevan akkuvaihtoehdon. Takamoduulista on kaksi versiota, joko sähkömoottorilla nelivetomalleihin tai ilman sähkömoottoria etuvetoisia ratkaisuja varten.

Uusi perusrakenne tuo kolme muunneltavaa moduulia erikokoisia autoja varten.

Mersun oma käyttöjärjestelmä

Mercedes-Benz Vansin alustauudistuksessa on kaksi ratkaisua: VAN-EA-P-perusrakenne yksityisasiakkaille tarkoitettuihin keskikokoluokan tila-autoihin, pikkubusseihin ja VIP-autoihin sekä VAN.EA-C-rakenne keskikokoisia ja isoja pakettiautoja varten.

VAN-EA-P-ratkaisuissa tavoitteena on yli 500 kilometrin toimintamatka latauksella. Autoissa hyödynnetään Mercedes-Benzin MB.OS-käyttöjärjestelmää (Mercedes-Benz Operating System), joka kattaa auton infotainment-toiminnot, autonomisen ajamisen, alustan mukavuussäädöt, ajamisen turva- ja avustinjärjestelmät sekä latauksen hallinnan.

VAN-EA-C-ratkaisuissa modulaarinen ja skaalattava rakenne mahdollistaa räätälöidyt sovellukset kulloiseenkin kuljetustarpeeseen alkaen lähetti- ja kuljetuspalveluista retkeilyautoihin saakka.

Isoja malleja ryhdytään valmistamaan Düsseldorfissa, keskikokoisia pakettiautoja Vitoriassa Espanjassa, ja oma roolinsa on myös täysin sähköpakettiautojen valmistukseen keskittyvällä Puolan Jaworissa sijaitsevalla tehtaalla. Sprintereitä ja eSprintereitä nykyisin valmistavasta Ludwigsfelden tehtaasta on tarkoitus tulla etenkin täyssähköisten matkailuautojen tuottamista tukeva osaamiskeskus.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Vans

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *